Hej,

jag tänkte göra en stor tillbyggnad av ett hus på 60kvm som står på öppen plintgrund och är intresserad av vilka markarbeten som krävs.

På mitt befintliga hus är det mycket krossad sten under. Jag antar att det byggs så för att leda bort fukt och skydda trosbotten och golvbjälklag? Alltså har med dränering att göra. Konstruktionen är ju en ”riskkonstruktion”.

jag har även en stuga på tomten som också har öppen plintgrund men där står plintarna direkt på berg, alltså ingen krossad sten.

Är det någon som har en bra källa på hur man ska förbereda marken för öppen plintgrund?
 
En öppen plitgrund är väl ingen riskkonstruktion?
 
De skrev så i besiktningsprotokollet men då har plintgrunden förslutits med skivor som kapslar in den. Det kanske är därför det står så? Vi tänkte ta bort skivorna och ersätta med ribbor.
 
Att golvet riskerar att blir kallare och eventuella vatten och värmeinstallationer måste ske i bostaden är självklart men med minst 50cm luft mellan mark och hus bör en öppen plitgrund vara riktigt säker vad gäller fukt och radon.
 
F fribygg skrev:
Att golvet riskerar att blir kallare och eventuella vatten och värmeinstallationer måste ske i bostaden är självklart men med minst 50cm luft mellan mark och hus bör en öppen plitgrund vara riktigt säker vad gäller fukt och radon.
Vad bra! Jag måste ju bygga ut på plintgrund eftersom jag redan har plintgrund, annars rör sig grunderna olika vid exempelvis plintgrund mot platta. Men frågan är hur man ska göra markarbetet för öppen plintgrund på ett idealt sätt för att dränering och allt ska funka. Jag har en bergssluttning mot huset.
 
Jag har gjort en utbyggnad med öppen plintgrund. Då grävde vi rännor för plintraderna.
Först markduk sen paddad 0-32 kross, sen på övriga marken under huset lades ett lager på 5-10cm 0-32 ut som inte paddades.

Ta kontakt med en lokal grävare, dom har erfarenhet och kan bedöma vad som är bäst i just erat fall.
För oss kostade grävare och grus ca 25k för 50m²
 
Absolut ska ta kontakt med en lokal grävare längre fram för råd. Så här ser det ut nu.
 
Krypgrund under hus med stenar, betongpelare och träbjälkar. Diffust ljus, installationer synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Det där ser bra ut, men att man använt sprängsten va nog för att man hade över och inte för att det är bästa alternativet.

Har ni tänkt gjuta plintar eller köra med färdiga?
Jag körde med färdiga med justerbara stolpskor och det sparade oerhört mycket tid.
 
Jo det var en del berg som sprängdes där huset byggdes. Så du har nog rätt, de lades nog under huset för slippa forsla bort sprängstenen om jag får gissa då. Jag tänkte först att göra lika vore bäst, och har letat efter någon byggbeskrivning för att förstå omfattning. Utan att veta mycket om ämnet så ser det jag har gjutet ut. Väldigt stabilt och massivt ut. Jag är öppen för att använda den bästa och mest effektiva lösningen. Finns det färdigt är det ju bra.
 

Bästa svaret

Jag gjorde som min grävare rekommendera och det blev bra.

1. Grävde rännor där plintarna ska stå på ca 70cm djup och 70cm bredd.
2. Markduk i botten och sen padda ett lager på 20-30cm 0-32
3. En skiva 60mm XPS-isolering, markplatta betong och sen plinten på det.
4. Återfyllde i rännorna med 0-32 och padda igen
5. Sen lades ett lager 0-32 ut på hela ytan

Om du orkar leta så finns det bilder i början på min tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
 
Jag har kikar lite i din tråd och det ser ut som att det finns mycket att lära där för mig Jag ska sätta mig ned med en kaffe när allt är lugnt här hemma och läsa igenom. Tackar!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Och tack för listan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.