Larsen210 Larsen210 skrev:
Har använt Tercol på betongpannor på carporten 1 gång. Nästen som nya nu. Ska spraya på en gång till på hösten. Använder 1 gång året på plattorna på terrassen i förebyggande syfte. Ser alltid ut som nya då. Kommer ingen mossa o svamp numera
Har testat andra medel, men tercol är bäst. 599kr för 5l koncentrat. Blandat 0,7l och 4,3l vatten i 5l spraydunk och sprayar ut det
Vet du om det skadar/tar kål på växter som finns i trädgården? jag tar rätt på regnvatten fr tak o vattnar bl.a med det.Ssen om man har växter som som då man sprejar får lite på sig, hur reagerar de är min fundering?
 
K Kerstin Karlsson2 skrev:
Vet du om det skadar/tar kål på växter som finns i trädgården? jag tar rätt på regnvatten fr tak o vattnar bl.a med det.Ssen om man har växter som som då man sprejar får lite på sig, hur reagerar de är min fundering?
hej
https://tergent.se/produkterna/tercol-koncentrat/
 
  • Gilla
Kerstin Karlsson2
  • Laddar…
K Kerstin Karlsson2 skrev:
Vi har tagit över ett hus, där taken var väldigt täckta av mossa. Nu är det rensat, men taket behöver tvättas av. Vi har använt skurborste och lite vanligt diskmedel. Men det blir väldigt jobbigt att göra detta och armarna orkar inte mer (får värk). Hur har ni gjort rent era tak från alger, mossa och andra smutsiga partiklar? Ser att en del rekomenderar högtryckstvätt och en del avråder. Har ni använt något efterbehandlade medel, som gör att mossa inte vill växa där på flera år?
Ser att vår altan under tak samt även utanför tak är väldigt smutsig och är grön av alger på delar. Hur har ni gjort där för att det ska bli snyggt och hållbart. Jag tänker mig högtryckstvätt med ett medel som är effektivt. Men vilket medel ska man använda som är bra och inte allt för dyrt?
Gällande Tak!
Jag hade mycket mossa men sedan jag årligen använt mig av mossbekämpningsmedel för tak för betongpannor har jag hållit den undan. Nu har jag fått ett tips om vanlig grönsåpa. Årligen lägga ut mycket på taknocken när det ska vara soligt många dagar framåt så den ska få torka in. Sedan ska regnet göra sitt. Låter nästan för enkelt för att vara sant. Men jag ska testa i några år och se om det funkar. Miljövänligt och enkelt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.