Jag har bott rätt spartanskt de senaste åren men nu är det ändring med den saken!
Skönt... men nya problem uppstår! Jag har säkert 6-8 flyttlådor fulla med saker från arvet! Glas, tallrikar, annat...

Ett vitrinskåp är det naturliga stället... men det är så galet mycket att det inte räcker!
Jag hade tänkt att ha delar av arvet i källaren, i genomskinliga plastlådor. Då ser man vad som finns i varje låda. Skulle något saknas får man gå ner och hämta. Det är ju 12 av precis allt!! Fyra eller fem serviser, oändligt mycket glas av olika storlekar... allt behöver inte vara i lägenheten.

Hur förvarar jag glas smartast i källaren utan att det blir trassel med olika saker? Att dom går sönder?
Jag öppnar tråden för att vädra tankar! Det kanske finns andra med liknande frågeställningar? Det kanske finns andra som har svaret på arvet, som så många av oss får ta över efter tidigare generationer!

Det är fint med arvet men det kan bli lite mycket av allt... mest det!
 
BirgitS
Det säkraste är nog att förvara glasen på samma sätt som när man flyttar, dvs. varje glas inlindat och liggande i lådorna. Om flyttlådorna inte behövs till annat och de får plats i källaren finns det väl egentligen ingen anledning till att flytta över innehållet till plastlådor. Även om plastlådan är genomskinlig så ser man inte mycket av vad som finns i den (man kan se att det är tallrikar men inte vilken sort utan att ta fram den) utan de behöver märkas upp ändå. Små lådor är besvärligare att fylla och det blir spillutrymme mellan dem.
 
Vad är poängen att ha såna saker i källaren? Är det inte bättre att bara spara det du känner du har användning för och faktiskt kan ha framme, i vitrinskåp eller liknande?
 
Steg 1 är att göra en rensning så att du bara sparar sådant som är värt att sparas. Jag upplever att mycket sparas av gammal vana och bara flyttas från ett förråd till nästa.

När det är gjort tror jag att du är rätt ute med plastlådor med lock. Saker går inte sönder om de ligger i en låda som står på en hylla, men lite sikespapper mellan glas och porslin är väl aldrig fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.