jasmejna
Då var det min tur att skriva mitt första inlägg!

Renoverar köket i vår 40-tals lägenhet och har bestämt oss för att behålla originalskåpen som är platsbyggda. Tyvärr verkar underskåpen ha rykt nån gång på 90-talet så nu åker ett nytt kök in nertill. Allt är trä förutom täcksidan på högskåpet som ni ser (där satt en ful liten hylla).

Tidigare lägenhetsinnehavare verkar ha varit stressad i typ allt underhåll av lägenheten och så med köket. Skåpen är målade i flera lager färg och här kommer min fråga: hur går jag tillväga nu? Ska jag slipa bort all gammal färg ner till träet - är det ens möjligt? Sandpapper? Varmluftspistol? Slipmaskin? Räcker det att bara skrapa bort där den gamla färgen är som tjockast och sen nagga upp den gamla färgen? Samtidigt vill jag göra det ordentligt. Känns orätt att låta alla gamla lager ligga kvar? Hur gör jag i skårorna där dörrarna glider - eller rättare sagt med dörrarna och mängden färg? Bara måla tunt så dörrarna inte fastnar i skåran? Tar såklart av dörrarna och hanterar dem separat. Bör jag måla inuti skåpen också och i så fall med vad? Har läst i tidigare trådar om elementfärg...

Och sen...? Måla med V-spärr och vattenburen lackfärg? Eller.....?

Vit köksskåp, saknad väggplatta, renovering eller reparation pågår, synlig väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet köksskåp visar tallrikar, skålar, muggar och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett köksskåp med glas och en diskställning, vitmålat trä, tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen tack i förväg och sorry för 63282 frågor
 
Redigerat:
Klokt att återbruka. Mycket fina skåp.
Du ska använda värme och skrapa om det är plastfärg, så använd mask och god ventilation.

Sen bör du slipa och spackla med snickerispackel. Använd en slipmus för att komma åt ordentligt.

Tvätta sen bort allt damm och grundmåla med en kvist och spärrgrund från Jotun. Sen kan du använda valfri snickerifärg.
 
  • Gilla
tro65
  • Laddar…
jasmejna
S Småbrukaren skrev:
Klokt att återbruka. Mycket fina skåp.
Du ska använda värme och skrapa om det är plastfärg, så använd mask och god ventilation.

Sen bör du slipa och spackla med snickerispackel. Använd en slipmus för att komma åt ordentligt.

Tvätta sen bort allt damm och grundmåla med en kvist och spärrgrund från Jotun. Sen kan du använda valfri snickerifärg.

Tack snälla för ditt snabba svar! Prövade lite idag och det känns lovande. På sina ställen flyger färgen av bara man skrapar lite. Tusen tack igen!
 
BirgitS
jasmejna jasmejna skrev:
Renoverar köket i vår 40-tals lägenhet och har bestämt oss för att behålla originalskåpen som är platsbyggda.
Det är mycket bra skåp så du gör rätt val men jag tror inte att överskåpen är platsbyggda. De ser betydligt rejälare ut och kom troligen färdigmonterade från fabrik och sen har man satt på en taklist för att anpassa till rummet.

Jag bodde en gång i en lägenhet från 1947 och de platsbyggda högskåpen bestod bara av en enkel synlig regelkonstruktion med en masonitskiva på utsidan.

Välkommen till forumet också!
 
jasmejna
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket bra skåp så du gör rätt val men jag tror inte att överskåpen är platsbyggda. De ser betydligt rejälare ut och kom troligen färdigmonterade från fabrik och sen har man satt på en taklist för att anpassa till rummet.

Jag bodde en gång i en lägenhet från 1947 och de platsbyggda högskåpen bestod bara av en enkel synlig regelkonstruktion med en masonitskiva på utsidan.

Välkommen till forumet också!
Aah! Intressant kuriosa. De känns väldigt gedigna nu när jag skrapat av en del färg. Tusen tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.