Hej,
Jag har en gammal lyktstolpe i trädgården dit el är dragen men det saknas sockel till lampan. Någon som vet vilken typ jag ska välja som lämpar sig för utomhusbruk? Ska tilläggas att lampan är skyddad av glas men fukt kommer ju att leta sig in.
Tacksam för svar
 
Tror inte du hittar någon som är specifikt gjord för utomhusbruk. Dessa socklar är gjorda för att sitta i någon skyddad kapsling.
Du får kolla vilken sockeltyp som mekaniskt passar och köpa en sådan, sedan skyddas grejorna av glaskupan.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack! Kämpar med att hitta en lamphållare med jord men verkar dåligt med det på de stora byggvaruhusen. Behöver jag ha jordad hållare om den är i plast?

Eller ska jag fästa jorden på metallen runt om?
 
Redigerat:
W williamspäron skrev:
Tack! Kämpar med att hitta en lamphållare med jord men verkar dåligt med det på de stora byggvaruhusen. Behöver jag ha jordad hållare om den är i plast?

Eller ska jag fästa jorden på metallen runt om?
Ta en bild på grejorna. Fanns det en jordkabel framdragen till den tidigare lamphållaren?
Lamphållarna är normalt i plast och ska då ej kopplas till jord.
 
Tyvärr är den gamla sockeln borttagen av tidigare husägare men elen finns som tur är kvar. Jag har nu köpt en lamphållare i plast, ska jag bara strunta i jordkabeln?
Ett svart metalliskt kors med slingor står bland torra kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart behållare på vit platta inuti rostig metallstruktur på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallgaller ovanför, två objekt, en mörk knopp, en cylinder, vita fläckar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den inköpta lamphållare ser på bilden inte ut att passa direkt i armaturen. Stämmer detta?
Svårt att se på bilden men kanske har lamphållaren suttit på någon förlängningsstång,
Armaturen och dess beröringsbara metalldelar ska vara ansluten till jord. Var detta ska ske är oklart.

Det tycks som du har lite mer arbete att göra med denna armatur, som för ser rätt trevlig ut. Lite rengöring och ny färg på den så blir den fin.
 
Stämmer bra det, får hitta nåt vettigt sätt att fästa den. Att det skulle vara så knepigt att veta var jorden ska fästas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.