EF35 och LN35 har samma kyleffekt/dimensionerad effekt.
LN35 har lite högre luftflöde som max och lite lägre ljudnivå, lite effektivare
LN35 har en större/djupare innerdel.
LN35 har motorstyrda vingar för att styra flödet i sidled, EF35 ställer man manuellt.
LN35 är uppskattningsvis ca 2500-3000:- dyrare
Vad som är viktigast för dig av ovanstående får du fundera på om det står mellan dessa.

finns en dröse av märken och modeller så ta hem några olika återförsäljare för att få offerter med era önskemål och fastighetens förutsättningar.
 
Tack så mycket. Det är ingen direkt stor skillnad i pris mellan LN och EF så kan lika gärna ta steget upp.

Jag ska nu bara välja mellan en LN50 mot LN35 som vår AC. Undrar vilken ni skulle rekommendera för att kyla övervåningen primärt, ha effektiv drift och elkostnad utan att dimensioner fel.

Prisförlag som jag fått för LN35 + installation (4m, utan el) + markstativ är 24tkr inkl ROT
Prisfrlag för LN50 + installation (4m, utan el) + markstativ är 27.7tkr inkl ROT. Här kommer jag även behöva uppgradera vår säkring från 10A till 13A som tillkommer. Behöver dock inte dra nya kablar eftersom tjockleken är godkänd för 13A säkring också.

Vad rekommenderar ni som kan och är priset Ok? Många tack på förhand :)
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
LN50 ska ha 16 A elsäkring och kabel därefter. Om det finns markiser eller persienner skulle jag nöja mig med LN35 till 123 kvm välisolerat hus. Ska ni ha den på övervåningen blir det säkert klart mer än 4 m rör som går åt och det kan vara bra att fråga om tillkommande kostnader. Priset är väl vad man kan förvänta sig numera men på LN50 kanske aningen lägre än jag trodde.
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Priserna är inga konstigheter med under förutsättning att det är med 5års garanti.
LN50 är ingen höjdare för värmedrift i ”mindre” utrymmen då den har för hög lägsta avgiven effekt men är det bara för kyldrift så funkar det med LN50.
Så är det tänk att köra även värme väljer du lämpligen LN35
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Tack då lutar det mot en LN35 imorgon.

Jag har även noterat att specifikationerna för minimum kyleffekt är 1.8kw för LN50, jämfört med 0.9kw på LN35. Det kanske har en påverkan på driftkostnader, eller om den går jämnare utan många uppstart och kanske ger ojämnare kyla med mer variation i huset än en som har kontinuerlig drift?

Lite överraskad att LN35 rekommenderades över LN50, men litar på era samlade expertis och erfarenheter.

Säljaren som kommer imorgon så jag ska lyssna in vad han rekommenderar. Ser fram att få detta monterat nu innan sommaren.

Tack allihop för all information, delade erfarenheter. Jag hoppas tråden hjälper andra i samma tankar att välja lämpliga LVP för AC och storlek för liknande behov.:)(y)
 
Får man fråga vad du landade i och vad offerten gick på? Vi är i samma banor, nybygge.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Får man fråga vad du landade i och vad offerten gick på? Vi är i samma banor, nybygge.
Hej

Ja, vi landade på 23995kr med installation, markstativ, provtryckning, uppdaterad automatsäkring 13A och ca 9m rör. Dock upptäcktes ett byggfel med elen i huset där allrum på nedervåningen var ihopkopplad med allrum övervåning genom en trappbrytare med två olika 10A utan uppmärkning. Det innebär att strömmen inte bryts i allrummet om jag slår av ena säkringen, utan behövde slå av båda samtidigt. Jag bad dom felsöka och åtgärda detta så det kommer tillkomma några kronor till för ett eljobb dessutom.

Jag anlitade hovbyrör i Lidköping som var jättebra, snabba och seriösa. Jättefint jobb och dragning då jag är lite petig med det estetiska.

Hoppas det hjälper.

Mvh
 
  • Gilla
stenfan och 1 till
  • Laddar…
B bizzmo skrev:
Hej

Ja, vi landade på 23995kr med installation, markstativ, provtryckning, uppdaterad automatsäkring 13A och ca 9m rör. Dock upptäcktes ett byggfel med elen i huset där allrum på nedervåningen var ihopkopplad med allrum övervåning genom en trappbrytare med två olika 10A utan uppmärkning. Det innebär att strömmen inte bryts i allrummet om jag slår av ena säkringen, utan behövde slå av båda samtidigt. Jag bad dom felsöka och åtgärda detta så det kommer tillkomma några kronor till för ett eljobb dessutom.

Jag anlitade hovbyrör i Lidköping som var jättebra, snabba och seriösa. Jättefint jobb och dragning då jag är lite petig med det estetiska.

Hoppas det hjälper.

Mvh
Tack för att du delar med dig, olyckligt med byggfelet men verkar lösa sig bra.
24 000 för att sova gott under årets varmaste veckor är en investering som känns helt rätt.
 
  • Gilla
bizzmo
  • Laddar…
24000:- efter rotavdrag för en LN35 med markstativ och 9m rördragning samt lite eljobb låter som ett väldigt bra pris då jag förmodar att det även är den vanliga 5åriga garantin (y)
ROT avdraget borde då ligga på ca 2400:-
 
C Comfort Thomas skrev:
24000:- efter rotavdrag för en LN35 med markstativ och 9m rördragning samt lite eljobb låter som ett väldigt bra pris då jag förmodar att det även är den vanliga 5åriga garantin (y)
ROT avdraget borde då ligga på ca 2400:-
Hej, ja det är inklusive 5år garanti men dock från service partner, det vill säga firman som monterade. Det finns en viss risk men detta, men kollade upp att de funnits länge på marknaden, samt goda omdömen så jag kände mig tillräckligt trygg att chansa.

Mvh
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
B bizzmo skrev:
Hej, ja det är inklusive 5år garanti men dock från service partner, det vill säga firman som monterade. Det finns en viss risk men detta, men kollade upp att de funnits länge på marknaden, samt goda omdömen så jag kände mig tillräckligt trygg att chansa.

Mvh
Den kommer med andra ord inte från Mitsubishi Electric Sverige.
Du skulle väl bara använda den för kyldrift så då spelar det mindre roll om det inte skulle vara den så kallade ”nordiska” varianten.
 
C Comfort Thomas skrev:
Den kommer med andra ord inte från Mitsubishi Electric Sverige.
Du skulle väl bara använda den för kyldrift så då spelar det mindre roll om det inte skulle vara den så kallade ”nordiska” varianten.
Hej

Jag kan inte uttala mig om detta men tror det är samma maskin. Den ska klara värma ner till - 35 grader enligt broschyrbladet som står på "svenska" och har modell beteckning enligt nedan med tillhörande fem års garanti.

Inomhusdel- MSZ LN35VG2W
Utomhusdel: MUZ-LN35VHGZ2

Hoppas detta hjälper om någon undrar.

Mvh
 
B bizzmo skrev:
Hej

Jag kan inte uttala mig om detta men tror det är samma maskin. Den ska klara värma ner till - 35 grader enligt broschyrbladet som står på "svenska" och har modell beteckning enligt nedan med tillhörande fem års garanti.

Inomhusdel- MSZ LN35VG2W
Utomhusdel: MUZ-LN35VHGZ2

Hoppas detta hjälper om någon undrar.

Mvh
Om den modellbeteckningen står på din märkskylt på höger sida om utedelen är det ”rätt” modell.

finns/fanns firmor som sålde fel modell men visade mitsubishis svenska produktblad och det är lite lurigt
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
Det är det som står och har kontrollerat båda enheter. Utomhus delen är tillverkade 2022-10.

Mvh
 
B bizzmo skrev:
Det är det som står och har kontrollerat båda enheter. Utomhus delen är tillverkade 2022-10.

Mvh
då har du ”rätt” modell (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.