Hej,

Kommer snart flytta in i ett nytt hus och planerar att dela av hallen med en avskiljningsvägg för att skapa att ha ett mindre kontor, sen platsbygga lite förvaring på IKEA stommar, samt skoställ. Är relativt grön när det kommer till byggnation, har några frågor som jag skulle uppskatta er hjälp med. Se min snabba 3D skiss nedan (möblerna kommer se annorlunda ut)

Huset är på betongplatta och kommer ta in en platssättare för ny klinkers. För att undvika fuktproblem tänkte jag bygga väggen med en metall-skena mot golvet, sen 45x70 träreglar, OSB och gips.

- Vill helst undvika att borra och skruva in det nya klinkergolvet. Tror ni att det funkar limma istället, blir det tillräckligt hållbart även med halvvägg? Pl400 eller något annat?
- Ribborna är antingen ek eller teak. Hur fäster jag dessa på bästa sätt utan att ha synliga skruvhål? Limma även där?

Något annat jag borde tänka på?

Tack för er hjälp!
 
  • 3D-modell av ett rum med möbler, fönster, dörr och bänk. Sketch-stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Toppenskiss!

Lim är bra.

Du kan ju även spänna väggen mellan golvet och taket genom att slå in kilar eller användas gängstång och brickor eftersom du har klinker under. Då använder du en gummimatta som skyddar klinkern.
 
S Småbrukaren skrev:
Toppenskiss!

Lim är bra.

Du kan ju även spänna väggen mellan golvet och taket genom att slå in kilar eller användas gängstång och brickor eftersom du har klinker under. Då använder du en gummimatta som skyddar klinkern.

Det ska jag kolla upp, tack så mycket!
 
Ribborna skulle jag montera som en del av väggen innan jag reser den. Då kan du ju plugga och limma dem. Annars kan du ju alltid använda lim och tappar i trä, typ rundstav som du sågar av i liv.
 
  • Gilla
Rydback
  • Laddar…
R Rydback skrev:
Vill helst undvika att borra och skruva in det nya klinkergolvet.
With underfloor heating, you must avoid drilling into the floor!
 
S Småbrukaren skrev:
Toppenskiss!
Unfortunately... The geometry in Sketchup has wrongly oriented surfaces (the dark grey-blue ones). Select one of the correct surfaces (white) then right-click and select set surfaces . If you grouped objects and you should, you need to repeat this for each group/component. After that it will be "toppen"

This one is "toppen" ;)
3D-modell av hus i SketchUp, träd, gråskala, designprogram, användargränssnitt synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.