Så jävla dålig mottagning på sambons landställe (Vi har fiber på mitt landställe men hon har sjötomt så blir att vi är där oftast) så jag tänkte investera lite i det så man kan jobba ostört där.

Vad tror ni om denna setup, modem
https://mikrotik.com/product/lhg_lte6_kit

Montrar den på taket på huset, den kommer även agera router. Sedan denna AP inne i huset

https://mikrotik.com/product/cap_ax

Funderar sedan på detta abb som enbart kostar när man är där

https://chilimobil.se/bredband/stugbredband

Vad tror ni om denna lösning?
 
Vilken operatör testar ni med?
 
P
Vi har Telias mobila bredband på landet. Också extremt dålig täckning för mobiler, men den stationära routern får trots det bra signal. Kan vara värt att testa hur det fungerar innan ni köper extra antenn.
 
  • Gilla
Ozpu
  • Laddar…
Först behöver man veta vilken operatör som har bäst täckning och om det är med LTE eller NR. Därefter kan man välja prylar.
 
  • Gilla
Tonka75 och 1 till
  • Laddar…
Allt är dåligt (Hallon, Telia och Tele2 testat). Närmaste mast är i radioskugga, men man får bra mottagning om man hissar upp mobilen i flaggstången. Men orkar inte hålla på med det så därför tänkte jag montera en kraftig lösning på taket.

Edit: Testat med ett vanligt modem inne i stugan, ingen vidare
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt är dåligt (Hallon, Telia och Tele2 testat). Närmaste mast är i radioskugga, men man får bra mottagning om man hissar upp mobilen i flaggstången. Men orkar inte hålla på med det så därför tänkte jag montera en kraftig lösning på taket
Men prova en mast längre bort, kan du låsa till ett band?
 
A A-Man_08 skrev:
Men prova en mast längre bort, kan du låsa till ett band?
LTE bandet fungerar sämst, men måste ju nästan ha det för att kunna använda remote desktop vettigt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla dålig mottagning på sambons landställe (Vi har fiber på mitt landställe men hon har sjötomt så blir att vi är där oftast) så jag tänkte investera lite i det så man kan jobba ostört där.

Vad tror ni om denna setup, modem
[länk]

Montrar den på taket på huset, den kommer även agera router. Sedan denna AP inne i huset

[länk]

Funderar sedan på detta abb som enbart kostar när man är där

[länk]

Vad tror ni om denna lösning?
Byt sambo.
 
  • Haha
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Byt sambo.
Hon är fullt uppgraderad nu och orkar inte investera i en ny.
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla dålig mottagning på sambons landställe (Vi har fiber på mitt landställe men hon har sjötomt så blir att vi är där oftast) så jag tänkte investera lite i det så man kan jobba ostört där.

Vad tror ni om denna setup, modem
[länk]

Montrar den på taket på huset, den kommer även agera router. Sedan denna AP inne i huset

[länk]

Funderar sedan på detta abb som enbart kostar när man är där

[länk]

Vad tror ni om denna lösning?
Jag hade valt något från teltonika istället.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
I fritidshuset hade man bytt ut den gamla tekniken så att nu visade mobilen 5G idag, 3G borta, men med låga frekvensband.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla dålig mottagning på sambons landställe (Vi har fiber på mitt landställe men hon har sjötomt så blir att vi är där oftast) så jag tänkte investera lite i det så man kan jobba ostört där.

Vad tror ni om denna setup, modem
[länk]

Montrar den på taket på huset, den kommer även agera router. Sedan denna AP inne i huset

[länk]

Funderar sedan på detta abb som enbart kostar när man är där

[länk]

Vad tror ni om denna lösning?
Svar nej.
1) CPEn klarar inte B8 (edit skrev fel, menade B20). VIktigt band för täckning i glesbygd i Sverige.
2) CPEn bör stödja både LTE och 5G. Räkna med att 5G kommer på LTE-banden vartefter, även GSM-banden när GSM släcks 2025.
3) Tveksamt om den modellen funkar bra med snö och is.

Kolla först vilka band som operatörerna använder sig av. Lista här:
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

Kolla täckningskartorna och se om det är någon som sticker ut positivt. Skriv in adressen och kolla.

Kolla var masterna ligger. Det går att luska ut från hitta.se. Gå in i friluftskartan och zooma in. Prata även med operatörerna var masterna ligger och vilka band som stöds. Fråga även om/hur spectrum sharing stöds.

Exempel från Säfsen, jag har ritat in troliga master.
Topografisk karta över naturområde med höjdkurvor, vägar, områden och vatten. Markerade symboler, potentiellt intressepunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska du välja en mikrotik med enbart LTE-stöd skulle jag hellre valt ATL18, https://mikrotik.com/product/atl18 Den stöder B8 och funkar bättre med snö och is.

Annars ska du kolla på en CPE med LTE och 5G, exempel D-link DWP-1010, https://www.kjell.com/se/produkter/...dwp-1010-cpe-5g-router-for-utomhusbruk-p65331
D-link är väl kanske si och så vad gäller kvalitet men det sitter ett Qualcomm modemchip i den så den biten är det nog mindre problem med.

Som plan B har du Starlink som täcker delar av Sverige numera. De har även ett RV-abonnemang, husbil-/stugabonnemang. Dyrt är det och sen krävs det en del line of sight till himlen så tätvuxna tomter med mkt träd blir det problem med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Svar nej.
1) CPEn klarar inte B8. VIktigt band för täckning i glesbygd i Sverige.
2) CPEn bör stödja både LTE och 5G. Räkna med att 5G kommer på LTE-banden vartefter, även GSM-banden när GSM släcks 2025.
3) Tveksamt om den modellen funkar bra med snö och is.

Kolla först vilka band som operatörerna använder sig av. Lista här:
[länk]

Kolla täckningskartorna och se om det är någon som sticker ut positivt. Skriv in adressen och kolla.

Kolla var masterna ligger. Det går att luska ut från hitta.se. Gå in i friluftskartan och zooma in. Prata även med operatörerna var masterna ligger och vilka band som stöds. Fråga även om/hur spectrum sharing stöds.

Exempel från Säfsen, jag har ritat in troliga master.
[bild]

Ska du välja en mikrotik med enbart LTE-stöd skulle jag hellre valt ATL18, [länk] Den stöder B8 och funkar bättre med snö och is.

Annars ska du kolla på en CPE med LTE och 5G, exempel D-link DWP-1010, [länk]
D-link är väl kanske si och så vad gäller kvalitet men det sitter ett Qualcomm modemchip i den så den biten är det nog mindre problem med.

Som plan B har du Starlink som täcker delar av Sverige numera. De har även ett RV-abonnemang, husbil-/stugabonnemang. Dyrt är det och sen krävs det en del line of sight till himlen så tätvuxna tomter med mkt träd blir det problem med.
Kollade den jag länkade och den specar LTE band 8?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kollade den jag länkade och den specar LTE band 8?
Sorry, skrev fel, det är B20 (800 MHz) som den saknar.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sorry, skrev fel, det är B20 (800 MHz) som den saknar.
Den jag länkade har band 20 också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.