Hej alla kunniga människor ;-)

Håller på bygger en altan på runt 90 m2 runt poolen och är på jakt efter lite spännande belysningsalternativ. Vi vill ha en indirekt belysning som lyser upp ytan istället för att se själva lampan. Är dessutom barnsligt förtjust i LED och "nyare" teknik och tänkte att med de högintensiva så spar man både strö och utrymme eftersom de brukar gå att integrera (små + minimal värmealstring).

Jag har en mental bild hur man kan fästa de här under räcken, på stolpar och i trappsteg men inte hittat någon som tillverkar de jag ser framför mig. Har sett dem för inomhusbruk men nu är det för ute med ett stundtals vått och kallt klimat....

Är det någon som har tips om vart man kan söka eller vet någon i Sverige eller Europa som säljer liknande?
 
  • cosa15_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Spugge77
  • Laddar…
Ett bra tips är Silvan, vi ska köpa LED-lampor därifrån och använda dessa vid vår stensatta entrégång.
 
Jula har några för utomhusbruk om jag inte minns helt fel.
 
Jag la in led-lampor på undersidan räcket som lyser ned på repen och på altangolvet, blev riktigt bra om jag får säga det själv. Ska komplettera med led-lampor i takutsprånget för att få lite mer belysning in mot väggen.

Jag la en 45*45 regel mitt under överliggaren. I den regeln fräste jag ett spår för kabeln samt gjorde hål för spottarna. I stolparna mellan reglarna gjorde jag hål så att det blev en dold installation för kabeln. Dessa spottar styrs avv ett ljusrelä som tänder när det blir mörkt och släcker runt 2400 och tänder igen runt 0500 och släcker när det blir ljust. Dessutom tänds de vid ev rörelse på/runt altanen.

Spottarna är de som Bauhaus säljer, jag valde varianten med 2 dioder. I varje sektion satte jag tre lampor för att få en jämn belysning hela vägen. På hörnsektionen satt jag 5 spottar.

/mats
 
  • clip_image001.jpg
  • clip_image002.jpg
mape17 skrev:
Spottarna är de som Bauhaus säljer, jag valde varianten med 2 dioder.
Vad kostar de hos Bauhaus?
 
Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att startpaketet med 5 spottar och trafo gick på runt 500:- sen 300:-/3 spottar.
Det är samma som även finns hos plantagen.

/
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.