Nyligen köpt fritidshus med skogstomt, hälften är alltså skog och hälften gräsmatta. Mitt i gräsmattan finns en STOR jäkla damm, ca 15x8 meter? Naturlig gissar jag med tanke på bäcken som strömmar genom halva tomten. Nåja, min fråga är KAN jag ta bort den på något sätt utan att förstöra marken eller drabbas av våtmark? Isåfall hur, tömma och fylla igen med typ stenkross och jord? Går det i värsta fall att minska den, till ca hälften? Bästa sättet?

Snälla ge mig tips!! Trodde att jag skulle kunna acceptera min damm men icke, den är för stor och ligger dåligt till…
 
  • Två bilder, landligt landskap, damm med näckrosor, röd stuga, träd, grönska, säsongsskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Med tillräckligt mycket dränering som rinner till lämplig plats kommer du lyckas. Fyller du bara igen den utan avrinning lär hela gräsmattan bli sank.

Personligen kan jag tycka dammen ser fin ut dock
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Magiskt fin damm :love:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Fin damm! Om det rinner en bäck igenom behöver du högst troligt anmäla om vattenverksamhet till din länsstyrelse innan du gör något, men ring dem och hör efter.

Att dränera ut den är tyvärr inte heller tillåtet, utifrån vad som går att se på bilderna i alla fall.

Rent tekniskt håller jag dock med, dränering och utfyllnad är nog vad som krävs.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
E Ericamaria skrev:
Nyligen köpt fritidshus med skogstomt, hälften är alltså skog och hälften gräsmatta. Mitt i gräsmattan finns en STOR jäkla damm, ca 15x8 meter? Naturlig gissar jag med tanke på bäcken som strömmar genom halva tomten. Nåja, min fråga är KAN jag ta bort den på något sätt utan att förstöra marken eller drabbas av våtmark? Isåfall hur, tömma och fylla igen med typ stenkross och jord? Går det i värsta fall att minska den, till ca hälften? Bästa sättet?

Snälla ge mig tips!! Trodde att jag skulle kunna acceptera min damm men icke, den är för stor och ligger dåligt till…
Andra spenderar mycket pengar för att anlägga en sådan damm
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Har det varit en gård där tidigare, så är det troligtvis en branddamm.
Hur mycket arbete som krävs beror på hur den får sin tillrinning vilket måste ändras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är inte insatt i regelverken, men det är väl risk att myndigheterna måste blandas in med allt vad det innebär, precis som @Genomklok skriver ovan.
 
Den går att fylla igen med stenar och jord men jag ser inte hur det skulle vara värt arbetet och kostnaden.
 
Claes Sörmland
Den ser anlagd ut.
 
Den ser anlagd ut men det betyder ju inte att det inte finns ett källsprång någonstans i den. Jag hade nog tömt den med en dränkbar pump för att se hu jag kunde gå vidare. Finns det något lägre liggande dike i närheten eller en yta dit du kan skicka vattnet utan att spola bort en massa markmaterial?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.