richardtenggren richardtenggren skrev:
står något om hydrolys istället?
Hydrolys kan innebära att en liten mängd vatten hälls ut i botten av ugnen. När hydrolysen körs, värms botten upp och förångar vattnet långsamt. När hydrolysen är färdig är väggarna i ugnen blöta av kondens. Torka ur ugnen.
 
richardtenggren
arneri68 arneri68 skrev:
Hydrolys kan innebära att en liten mängd vatten hälls ut i botten av ugnen. När hydrolysen körs, värms botten upp och förångar vattnet långsamt. När hydrolysen är färdig är väggarna i ugnen blöta av kondens. Torka ur ugnen.
Precis, anade något sådant av namnet jag också, men inte kollat upp det innan. Men läste manualen nu och låter som du också gjort det, för det du skriver stämmer bra med den (y)
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Ska du baka i ugnen så läs lite tester på hur jämnt de gräddar.
Skiljde en hel del även i samma prisklass.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Beror på vad du/ni tänker använda ugnen till. Ganska meningslöst att ugnen har funktioner som nästan aldrig används.
Vår ugn har alla de funktioner du listar förutom "AirFreyer", men de funktioner jag gillar bäst är varmhållning och jäsugn, dvs 2 väldigt simpla funktioner.
Ånga använder jag vid bakning för att få krispigare skorpa på bröd. Fungerar även bra till ånga fisk och grönsaker, men oftast fungerar även en kastrull med ånginsats lika bra.

Min sambo använder nästan bara över/undervärme, ibland varmluft och grill.

De funktioner jag använder minst är den inbyggda "kokboken" samt pyrolys.

Kan vara värt att kontrollera om gallerstegarna är enkla att demontera/montera, kan luckglasen rengöras.
Vilken ugn är det du har, som har jäsugn som funktion?
 
S Bygg____ skrev:
Vilken ugn är det du har, som har jäsugn som funktion?
Bertazzoni. Nästan alla nya inbyggnadsugnar med lite mer program har jäsugn, varmhållning mm. Det är i sig väldigt enkla funktioner.
 
  • Gilla
Sarah____
  • Laddar…
Det absolut viktigaste är att det finns möjlighet att stänga av alla pipljud.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Det absolut viktigaste är att det finns möjlighet att stänga av alla pipljud.
Går alltid att klippa kabeln inuti.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Går alltid att klippa kabeln inuti.
Det är förvisso en möjlighet. Men det är fruktansvärt irriterande med alla dessa pipljud (som det verkar vara lagkrav på) på allt möjligt.
Till och med tvättmaskinen verkar behöva signalera när den är klar. Hämska tanke om kläderna skulle behöva ligga blöta i den en minut i onödan.

Alla maskiner med oönskade funktioner borde bojkottas.
 
S sk007 skrev:
Det absolut viktigaste är att det finns möjlighet att stänga av alla pipljud.
Bertazzonis ugnar är jättebra på den punkten. Min ugn har 3 ljudlägen. Avstängd, nästan ljudlös och svagt ljud som hörs när kylfläkten inte är i gång.
Jättebra med en timer som i bästa fall hörs när du är i köket. Låter lika mycket som larmet på en digital armbandsklocka från tidigt 80-tal.
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
A
J jockebq skrev:
Är ju en hel djungel med nya funktioner på inbyggnadsugnar idag.
Vad är de viktigaste och mest användbara funktionerna.

Helst hade jag kört på en kombinationsugn med micro för att slippa ha båda, är detta dumt eller finns det vettiga kombinationer?

Funktioner jag tänker mig är:
- Ångfunktion
- AirFryer
- Stektermometer
- Pyrolysrengöring
- Enkel display/kontrollpanel
- Utdragbara skenor

Finns säkert mycket mer, men vad tycker ni är viktigast och vad kan man skippa?

Tack!
viktigast måste ju vara att den håll rätt temp och bakar jämt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.