Hej, tänkte bygga en vedeldadbastu på tomten (5m från åkermark, 43m till närmsta granne). Grunden på bastun är tänkt att bli ca 8kvm. Hur funkar det med bygglov/bygganmälan? Blir galen på komunens hemsida och boverket är inte direkt bättre... Är hobbysnickare och har inte alla detaljer plus inte bestämt exakt vilken kamin som ska installeras. Känns helt sjukt att 1000 olika detaljer och mått ska ritas upp och sen till råga på allt ska dom ha 4000kr i betalt. Tack på förhand
 
Vad gäller eldstaden/kaminen så måste du göra en anmälan till kommunen och få ett startbesked från dem innan du påbörjar installationen. Innan du sedan får ta kaminen i bruk ska en sotare ha besiktigat den och sotarintyget ska skickats till kommunen. Då får du ett slutbesked utfärdat och kan börja basta.

De handlingar kommunen brukar vilja ha är kaminens prestanda (brukar leverantören ha) och sen ritningar där det går att se var i byggnaden kaminen ska placeras (planritning). Fasadritningar där skorstenens höjd över taket är tydlig brukar också krävas.

Har du fått grannens godkännande för att placera bastun så nära fastighetsgräns? Är det en friggebod du ska ha bastun i? Isf krävs inget bygglov för den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Menar du att 5m från åkermarken är nära eller 43m från grannen? Tänkte köra oisolerat golv, endast gran 28x120mm med 5mm gles. 95mm reglar samt isolering i väggar och tak. Golvytan är tänkt att bli 3.6x2.2m. Där själva bastudelen ska bli på 2.1x2.2m med ett litet omklädningsrum på 1.5m. Räknas detta som en attefallare eller friggebod?
 
Det gick visst fort när jag läste ditt första inlägg. Jag läste 43 cm inte 43 meter. Det är ju viss skillnad. :) Är det så långt behöver du inte fråga grannen.

Bor du inom ett område som är detaljplanelagt? Ska bastun placeras nära vatten?
 
Du kanske ska fundera på en bastuvagn med friggebodsmått, det bör vara fritt från tillstånd och avgifter.
 
M MetteKson skrev:
Det gick visst fort när jag läste ditt första inlägg. Jag läste 43 cm inte 43 meter. Det är ju viss skillnad. :) Är det så långt behöver du inte fråga grannen.

Bor du inom ett område som är detaljplanelagt? Ska bastun placeras nära vatten?
Haha okej förstår! Allt som står i detaljplanen vad jag kan hitta är att man får bygga max 300kvm, varar max 200kvm platta. Några kilometer till närmaste sjö. (Inte direkt tätbebyggd område, långt mellan husen och flera stall i närheten:crysmile:)
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Du kanske ska fundera på en bastuvagn med friggebodsmått, det bör vara fritt från tillstånd och avgifter.
Sant! Slänger man bara på ett par hjul eller hur funkar det reglementet?
 
Hittar fortfarande inte skillnaden mellan friggebod och attefallsvilla, bastu är ju tänkt att bli max 8kvm, känns otroligt att man behöver bygglov/bygganmälan för detta. Förstår mig mer på bastukaminen och att dem kräver besiktning
 
ullet
För själva byggnaden behövs väl inget lov? Det är ju en friggebod (om du nu inte redan har såna på tomten så du kommer upp till max 15 kvm tillsammans). Det är eldstaden som kräver bygganmälan.
 
Jag har gjort precis det du planerar att göra och det är som MetteKson skriver. Jag behövde anmäla eldstaden till kommunen, rita in på ritning var den skulle vara placerad. Alltså rita in bastubyggnaden samt var i bastun eldstaden skulle vara placerad.
 
Domherren7 Domherren7 skrev:
Hittar fortfarande inte skillnaden mellan friggebod och attefallsvilla, bastu är ju tänkt att bli max 8kvm, känns otroligt att man behöver bygglov/bygganmälan för detta. Förstår mig mer på bastukaminen och att dem kräver besiktning
Friggebod är fri från lov och anmälan.

I fordon lär du komma undan kravet på anmälan och besiktning av kaminen/skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.