Hej

ska börja isolera övervåningen på vårat villa västervik från smålandsvillan

undrar hur tjock isoleringen ska vara i snedtaket och i ytterväggarna

Mvh

Roggan
 
De allmäna rekomendationerna säger typ...
Minst 200mm i väggarna & minst 300mm i snetaket. helst 300mm i väggarna & 500mm i snetaket..

Men det finns säkert folk här som har samma hus & rdan har gjort det.. de delar säkert med sig av sina erfarenheter..
 
I husleveranspärmen ligger ett förslag på isolering av övervåningen. Har du inte fått det så fråga efter det hos din byggansvariga.
 
Hej

har inte fått nått förslag på övervåning i min pärm men du kanske e bussig och lägger upp vad som står i din?

Mvh Roggan
 
Möjligt att de ligger med i snickarnas ritningar i så fall. Hör med din byggansvariga. Jag har tyvärr ingen chans att ordna detta då datorn är ivägskickad på reperation. Just nu måste man sega sig igenom med datorn på jobbet :)
 
Jag håller på att isolera vår övervåning i en smålandsvilla Vimmerby (2001). Vi har 38 graders taklutning och det innebär att man får nöja sig med lite mindre i snedtak för att inte inkräkta för mycket. Jag tror att Västervik har annan mer fördelaktig taklutning.
Jag har följande:

Gavel 190mm
Stödbensvägg 190mm
Snedtak 190mm
Tak 300mm

Det blir i minsta laget men man ska komma ihåg att det ligger 300mm i bjälklaget. Skulle takisoleringen vara enda mössan vore det annorlunda.

Jag är mer osäker på hur mycket solvärme som letar sig in på sommaren...isoelringen fungerar ju båda vägarna.

// Anders
 
Andy_Pandy, isoleringen i mellanbjälklaget har inte någon betydelse alls om man ska hålla ovanvåningen uppvärmd också. Den mängd energi som läcker ut genom snedtakets material avgörs helt och hållet av temperaturen på insidan och utsidan av snedtaket. Skulle man däremot bara ha värme på nedervåningen så skulle det naturligtvis vara en annan sak, då skulle både mellanbjälklagets och snedtakets isolering hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.