Har fått gotkänd att bygga staket mot grannen, ska bygga 1.8-2.0 meter högt. Baksidan är allmän gräsyta ca 30meter gräs sedan kommer en länga till med hus. Får man bygga staket där utan bygglov ? Har sett några som byggt växthus precis vid tomtgräns.
 
Danin Danin skrev:
Har fått gotkänd att bygga staket mot grannen, ska bygga 1.8-2.0 meter högt. Baksidan är allmän gräsyta ca 30meter gräs sedan kommer en länga till med hus. Får man bygga staket där utan bygglov ? Har sett några som byggt växthus precis vid tomtgräns.
4,5 meter mot allmän platsmark. Ring kommunen imorgon så får du svar på din fråga
 
Staket=plank? Menar TS att "godkännandet" endast är grannens godkännande? I de olika kommuner jag bebott har man inte behövt bygglov mellan tomter men det kan vara vettigt kolla. I vilket fall som helst måste grannen godkänna. Det är viktigt att man formaliserar godkännandet med dokument som bägge undertecknar och att bägge grannar får var sitt ex. Protesterar en granne krävs bygglov och då lär kommunen inte tillåta högt plank. Tänk också att plank/tätt staket som går mellan tomter ut mot gata/trottoir har bestämmelser avseende höjd de sista 5 resp 10 meter och som inte är förhandlingsbara.

Detta gäller även växthus. Egentligen borde det krävas bygglov men om ingen klagar brukar kommunen inte rota i det. Finns lokala bestämmelser och mer eller mindre nitiska kommuner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
4,5 meter mot allmän platsmark. Ring kommunen imorgon så får du svar på din fråga
Så även om det är grönyta och inga vägar mellan kan det eventuellt vara bygglov. Jag bifogar bild sen får man väl ringa kommunen.
Anledningen är att det vore skönt att belägga en mindre pool där utan att grannarnas insyn.
 
  • Flygbild över ett bostadsområde med gräsmark, hus och trädgårdar. Markerade områden syns, möjligen editeringar eller noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Plank kräver oftast bygglov och grannen behöver inte godkänna. Staket får man bygga på sin egen tomt utan bygglov och utan att grannen godkänner. Om det är ett staket eller ett plank beror på hur det ser ut.

Växthus går ofta under reglerna för friggebod, dvs. bygglovsfritt om grannen godkänner placering närmare än 4,5 m från tomtgränsen..
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Danin Danin skrev:
Anledningen är att det vore skönt att belägga en mindre pool där utan att grannarnas insyn.
Häckar får man göra hur höga man vill utan att det krävs bygglov eller grannars godkännande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Staket=plank? Menar TS att "godkännandet" endast är grannens godkännande? I de olika kommuner jag bebott har man inte behövt bygglov mellan tomter men det kan vara vettigt kolla. I vilket fall som helst måste grannen godkänna. Det är viktigt att man formaliserar godkännandet med dokument som bägge undertecknar och att bägge grannar får var sitt ex. Protesterar en granne krävs bygglov och då lär kommunen inte tillåta högt plank. Tänk också att plank/tätt staket som går mellan tomter ut mot gata/trottoir har bestämmelser avseende höjd de sista 5 resp 10 meter och som inte är förhandlingsbara.

Detta gäller även växthus. Egentligen borde det krävas bygglov men om ingen klagar brukar kommunen inte rota i det. Finns lokala bestämmelser och mer eller mindre nitiska kommuner.
Jag förstår om det försämrar utsikt att grannarna ska kunna protestera, men att inte få belägga ett plank för att förhindra insyn är jävla sjukt som jag känner är typiskt svenskt. Det är så noga att alla ska kunna se allt man gör i trädgården av någon anledning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Häckar får man göra hur höga man vill utan att det krävs bygglov eller grannars godkännande.
Det är jag medveten om, men vill slippa en häckjävel som ska skötas om, ta massa onödig plats. Konstiga regler i detta landet.
 
Danin Danin skrev:
Jag förstår om det försämras utsikt att grannarna ska kunna protestera men att inte få belägga ett plank för att förhindra insyn är jävla sjukt som jag känner är typiskt svenskt. Det är så noga att alla ska kunna se allt man gör i trädgården av någon anledning.
Det går utmärkt att sätta tät insynsskyddad häck!

Tillägg: @birgit och @Danin var snabbare :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Danin Danin skrev:
Jag förstår om det försämras utsikt att grannarna ska kunna protestera men att inte få belägga ett plank för att förhindra insyn är jävla sjukt som jag känner är typiskt svenskt. Det är så noga att alla ska kunna se allt man gör i trädgården av någon anledning.
Nej, det stämmer ju inte men det ska vara trevligt för omgivningen, alltså man ska visa hänsyn.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det går utmärkt att sätta tät insynsskyddad häck!
Tänkte något sånt här men med plank i stället för en häck som smutsar och ska underhållas .Se bild.
 
  • Flygbild över bostadsområde, pool, trädäck, spa, grönska, hus med sluttande tak, lugn förortsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Danin Danin skrev:
Jag förstår om det försämrar utsikt att grannarna ska kunna protestera, men att inte få belägga ett plank för att förhindra insyn är jävla sjukt som jag känner är typiskt svenskt. Det är så noga att alla ska kunna se allt man gör i trädgården av någon anledning.
Lösningen är en hög men luftig spaljé tex av armeringsjärn eller liknande och en snabbväxande klätterväxt som klär in på en säsong=inget bygglov eller godkännande från grannar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Lösningen är en hög men luftig spaljé tex av armeringsjärn eller liknande och en snabbväxande klätterväxt som klär in på en säsong=inget bygglov eller godkännande från grannar.
Vill ha plank eller så så får de va, orkar inte eller har tid med underhåll. Ska altanera hela trädgården tänkte jag, slipper man klippa gräs också,.
 
A
eller så bygger du bara ett 1,8 meter högt tätt plank som du förberett för att justera till staket + Spalje om någon säger något i framtiden.

återkommer kommunen i framtiden att du behöver bygglov för det så är det bara lämna det tätt upp till 1,2 meter och skruva ner varannan ribba mellan 1,2 & 1,8 så det blir 50% luft.

då krävs inget bygglov då det är tätt staket upp till 1,2 och spalje ovan det.
 
A Aunty skrev:
eller så bygger du bara ett 1,8 meter högt tätt plank som du förberett för att justera till staket + Spalje om någon säger något i framtiden.

återkommer kommunen i framtiden att du behöver bygglov för det så är det bara lämna det tätt upp till 1,2 meter och skruva ner varannan ribba mellan 1,2 & 1,8 så det blir 50% luft.

då krävs inget bygglov då det är tätt staket upp till 1,2 och spalje ovan det.
Sant men då har jag slösat massa pengar och allt var i onödan. Men ska ringa kommunen, hoppades det var någon som visste iom det var grönyta bakom och enda sikten jag hindrar är in i min trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.