Fönstren på bilden är gamla och är föremål för att bytas ut mot modernare fönster. Gärna sådana man öppnar uppåt. Men vad krävs egentligen för hållfasthet i väggen? Väggen är mig veterligen endast uppbyggd av en enkel rad med tegelsten. Jag tänker att det kan bli lite kraft i infästningen när man öppnar ett fönster och vänder runt det t.ex.

En uteplats med fönster, tegelvägg, del av svart tak, och inredning skymtar genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din yttervägg består av mer än en rad tegelsten, annars hade hela rasat direkt vid nybyggnation…
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din yttervägg består av mer än en rad tegelsten, annars hade hela rasat direkt vid nybyggnation…
Du har fel. Det är en rad. Stenens djup är 11.5 cm. Den har inte rasat de senaste 60 åren.
 
P På Fritiden skrev:
Du har fel. Det är en rad. Stenens djup är 11.5 cm. Den har inte rasat de senaste 60 åren.
Till yttervägg hör alla lager, även innanför teglet. Vad finns där ?
 
En rad tegel är bara estetiskt.
Den bärande väggen sitter innanför.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Till yttervägg hör alla lager, även innanför teglet. Vad finns där ?
Ingenting. Detta är ett uterum.
 
P På Fritiden skrev:
Ingenting. Detta är ett uterum.
Bilderna säger annat…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilderna säger annat…
Ööhh... och vad tycker du bilden säger?
 
Att du har en vit innervägg bestående än annat än tegel, har jag fel?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att du har en vit innervägg bestående än annat än tegel, har jag fel?
Snark. Du gillar inte att ha fel va?

Här har du en bild på andra sidan väggen. Den visar tydligt baksidan av tegelstenen. Ingen innervägg.

Närbild av en tegelvägg med röda tegelstenar och mörk fog, några vita fläckar, texturer yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns det som den bilden säger något annat också? I så fall kan jag bjuda på en annan bild där du ser en mur av samma sorts tegelsten som väggen består av.

Räcke fastsatt vid tegelmur utomhus, soligt väder, trädgårdsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden kanske luras? Fönstervy, flaggirlang, trädgård, dämpade färger, telefon gränssnitt, naturljus, reflektion, inomhus, utomhus, avkopplande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilden kanske luras?[bild]
Men det är ju EN ANNAN vägg än den som fönstren som skall bytas sitter på. Du tittar ju genom fönstret och ser således en annan vägg.

Bild innifrån:
Uterum med tegelväggar, takfönster, soffa, båt ute, flaggspel, kudde, filt, växtlighet utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tilläggsinformation så är även den andra väggen EN RAD TEGEL med träkonstruktion och fasta fönster ovanpå. Men det är som sagt inte den väggen det gäller i vilket fall.


Finns det någon chans att få svar på själva frågan jag ställt utifrån den information jag angett hade jag jublat lite här istället för att behöva överbevisa andra om hur väggen är byggd.
 
Tack! Det är viktigt att se och förstå hela konstruktionen innan vi kan ge råd. Inget ont menat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.