Hej,

är det här en orm och i så fall vilken sort?

Det här exemplaret är kanske drygt 20 cm långt. Hittades död. Kanske någons katt som släpat hit den? Jag brukar se ett par såna här i trädgården varje år. Alltid döda och dumpade alldeles nära huset. Har bara en gång sett en levande, men skadad. Har en inbyggd avsky & rädsla mot ormar, men är mest orolig att ungarna ska träffa på ett större och farligt exemplar. Där det finns små finns det väl förmodligen också större.

Orm slingrar sig genom grönt gräs, naturlig camouflering, brungrå färg, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En långsmal brungrå ödla på en stenig yta, saknar synliga ben, ser ut som en orm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en slingrande brun mönstrad mask eller reptil mot kornig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Kopparödla
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Kopparödla
Aha så pass. Med andra ord helt ofarlig och blir väl kanske inte större än så här? Skrämmande lik en babyorm.
 
C cergod skrev:
Aha så pass. Med andra ord helt ofarlig och blir väl kanske inte större än så här? Skrämmande lik en babyorm.
Se upp för anacondorna , de trivs bäst på västkusten.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Helt ofarliga. Förstår dock att man kan ha skräck. Men kanske bra tillfällen att öva KBT?
Påminner mig om att jag ska lägga ut en hög med halm och en press över så våra har nån stans att trivas på i sommar.
 
G GladanS skrev:
Helt ofarliga. Förstår dock att man kan ha skräck. Men kanske bra tillfällen att öva KBT?
Påminner mig om att jag ska lägga ut en hög med halm och en press över så våra har nån stans att trivas på i sommar.
Har du dessa som husdjur? Mysigt. :rofl:

Nåja, rädd blir jag om de kommer för nära, men inte så att jag skrikande springer därifrån. Jag hoppar iofs snabbt undan till behörigt avstånd.

Är det mest troligt en katt som tar död på ödlorna i min trädgård?
 
Inte husdjur men de får gärna va i trädgården. De äter sniglar som bonus.
Jag gissar på katt men kan säkert vara nån kråka med.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Kallas ofta för kopparorm, fast det är en benlös ödla.
Brukar bara iväg snokarna som trivs vid vår brygga till bättre plats, en hink fixar det.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.