Hej , med tanke på kostnaderna för att dra nya rör i hela huset, hur hade det gått att bara dra rör och nya element på en sida? Har öppen planlösning. På så sätt hade jag kunnat få element i vardagsrum och två rum till. Vardagsrummet är öppet till köket, hade det gått att ha lite större element för att med 3-5 element värmt upp nedervåningen?

Det blir tre till fyra element tänker jag, kanske eventuellt dra upp det till ett sovrum till. Jag har hört priser att det skulle gå på 300-400 tusen att sätta in element i hela huset. Är inte något jag tycker är värt pengarna.
 
  • Ritning av en våningsplan med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och tvättstuga. Inkluderar mått och notering om avvikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att värma en bostad så räcker det med en enda värmekälla/radiator, men nackdel är att rummet radiatorn är i blir väldigt varmt samtidigt som de rum som är längst bort blir kalla.

För att få så jämn temperatur som möjligt i hela bostaden så behöver man ha en/flera radiatorer i varje rum.

Med bara någon radiator för hela bostaden så måste radiatorerna vara väldigt stora för att kunna avge den värmeenergi som behövs för att värma bostaden.

Med flera/många radiatorer så kan radiatorerna vara betydligt mindre samt det går att hålla en lägre temperatur på dessa.
 
Jag undrar hur illa är det att man gör så här, i detta fallet kommer det bli radiatorer enligt ritning i vardagsrum och eventuellt två sovrum. Detta innebär överlag en jämnare temperatur än med värdelösa luft luft pumpar.

Kan man börja med detta för att om 5-10 år bygga ut systemet om luft vattenpumpen i sig är anpassad för vårt hus på ca 184 m2.

Jag tänker skillnaden i pris att ha i alla rum mot ena sidan på nedervåningen borde va 100-150 tusen minst.,
 
Räkna med mellan ca 8000 till 11000 kr per ny vattenburen radiator inklusive allt. Sedan tillkommer bergvärmeinstallationen eller luftvattenvärmepump om man väljer det. Bergvärme kostar nu oftast drygt 200 tkr och luftvatten ungefär 130 till 175 tkr beroende på fabrikat och modell. Gör allt på en och samma gång så det blir rätt dimensionerat som det ska vara. Höjer också värdet på huset den dag det ska säljas men tycker man det är en för stor investering så kör med luftluftvärmepumpar. De ger väldigt mycket värme för pengarna.
 
Danin Danin skrev:
Jag undrar hur illa är det att man gör så här, i detta fallet kommer det bli radiatorer enligt ritning i vardagsrum och eventuellt två sovrum. Detta innebär överlag en jämnare temperatur än med värdelösa luft luft pumpar.
Det enda sättet för en vanlig radiator att sprida värmen i rummet är via luftens termodynamik, alltså att varm luft stiger och kall luft sjunker, på så sätt får luften i rörelse. Detta är en av anledningarna till att det är bättre med flera små radiatorer än en stor.

Med en LLVP så är det en fläkt som ser till att det blir rörelse på luften.

En LLVP sprider värmen lättare och bättre än en radiator på samma effekt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda sättet för en vanlig radiator att sprida värmen i rummet är via luftens termodynamik, alltså att varm luft stiger och kall luft sjunker, på så sätt får luften i rörelse. Detta är en av anledningarna till att det är bättre med flera små radiatorer än en stor.

Med en LLVP så är det en fläkt som ser till att det blir rörelse på luften.

En LLVP sprider värmen lättare och bättre än en radiator på samma effekt.
Tack för svaret, de blir väl en luft luft ändå tyvärr, kommer bli svårt att få jämt temp i detta huset utan en större investering.
 
Kanske en luft/luft med dubbla innerdelar. eller 2st luft/lluftföroreningar att kunna sprida värmen bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.