Hej

Har en plastmatta i hallen som jag vill ha ut men får dåliga vibbar när jag börjat lossa den.
Frågan är om det är asbest?

Asbest förbjöds ju 76 (farligaste varianterna) och 82 (all asbest) men kan ju ha funnits material kvar när huset byggdes 1984.

Hård övre plastdel och en lite mjukare och porösare bas. Sitter stenhårt.

Avvaktar med att avlägsna hela mattan i hallen tills det att jag vet mer.


God kväll
///Henrik
 
  • Plastmatta delvis borttagen från golv, visar hård yta och poröst material nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit lossad plastmatta hållen mellan fingrar, med övre hård plast och porös bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller i en bit av en plastmatta, med fokus på den porösa baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Högst osannolikt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Fick du nåt svar? Har en matta som är lik din. Jag fick också dåliga vibbar och slutade riva.
 
  • Närbild av skadat träd, flagande bark och exponerat, fuktigt innerlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Högst osannolikt.
Varför högst osannolikt? Jag har sanerat mängder med identisk matta.
 
För huset byggdes 8 år efter förbudet, därför osannolikt men inte helt uteslutet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
För huset byggdes 8 år efter förbudet, därför osannolikt men inte helt uteslutet.
Två år menar du. Det fanns nog mycket kvar i lager hos golvfirmorna. Kanske till bra pris.
Skickar man in prov så vet man och kan riva utan ångest. Det kan vara värt några hundralappar.
 
H
Sån där papp som är i botten skiktet kan ju innehålla asbest. Den matta jag skickade på analys innehöll dock inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.