Hej!
Har några byggnader (lagård, sågverk, vedförråd, etc) som behöver få fasaden förbättrad på sina håll, inte bara målas om utan dåliga brädor ska bort. Pensionärspoolen var här för några år sedan och tog en byggnad men tänker inte anlita dem igen. Och jag tänkte införskaffa en maskin jag aldrig använt.
Spik- ELLER dyckertpistol.
Inbillar mig att spikskallen behövs på stående plank på fasad så dyckertpistol göre sig icke besvär. Right?
Men... Tryckluft då? Är det bäst? (Jag har kompressor)
Vilket spann på spiklängd är vettigt 36-90 för detta ändamål?
och hur mycket pengar bör jag lägga på den? Såg en för 399:-... ?! Och en för nästan 7000:- men blir jag irriterad på en för 1500:- eller bör den landa på 3-4000:- för att jag ska gilla den?
Fabrikat? Esseve, Dewalt, Makita, Milwaukee? Annat?
Något mer jag ska fundera på? Jo, rundmatat eller rakt? Vilken på magasinet? Jag är inte klen men ingen bodybuilder heller; orkar jag kånka runt på rundmatat maskin?
 
JEGS JEGS skrev:
Hej!
Har några byggnader (lagård, sågverk, vedförråd, etc) som behöver få fasaden förbättrad på sina håll, inte bara målas om utan dåliga brädor ska bort. Pensionärspoolen var här för några år sedan och tog en byggnad men tänker inte anlita dem igen. Och jag tänkte införskaffa en maskin jag aldrig använt.
Spik- ELLER dyckertpistol.
Inbillar mig att spikskallen behövs på stående plank på fasad så dyckertpistol göre sig icke besvär. Right?
Men... Tryckluft då? Är det bäst? (Jag har kompressor)
Vilket spann på spiklängd är vettigt 36-90 för detta ändamål?
och hur mycket pengar bör jag lägga på den? Såg en för 399:-... ?! Och en för nästan 7000:- men blir jag irriterad på en för 1500:- eller bör den landa på 3-4000:- för att jag ska gilla den?
Fabrikat? Esseve, Dewalt, Makita, Milwaukee? Annat?
Något mer jag ska fundera på? Jo, rundmatat eller rakt? Vilken på magasinet? Jag är inte klen men ingen bodybuilder heller; orkar jag kånka runt på rundmatat maskin?
Du behöver en spikpistol som tar 50-90mm.
Det finns som du märker spikpistoler i alla prisklasser, tidigare var tex. Biltemas pistoler helt ok men vill minnas att senare årgångar inte lever till de tidigare avseende kvalitet.
Tryckluft blir billigast men prestandamässigt funkar batteripistolerna lika bra.

Ett känt märke är nog inte fel att välja, har du möjlighet ge dig ut och kläm och känn i butikerna innan du bestämmer dig.
 
Det finns en hel del trådar om detta ämnet redan, pröva sökfunktionen.

Dyckert har man till att spika lister eller panel inomhus.

Man brukar säga att spiken ska vara minst 3x längden på det man ska fästa så 65-75mm bör man använda till panel. Ska man spika reglar till en stomme bör man använda 90mm spik.

Jag har en rundbandad tycklyftsdriven stomspikare som tar spik i längden 50-90mm. Fulladdad med spik väger den mer än en rakbandad, men det rymmer å andra sidan så mycket mer spik = man behöver inte ladda om lika ofta. Jag tycker det är väldigt skönt när man ex. spikar råspont.

Nackdelen med en tycklyftsdriven gentemot en elektriskt/gas är att slangen hela tiden ska med. Då är det guld värt med en lång slang som är mjuk och följsam.

Den jag har idag är en Senco som är över tjugo år gammal, för något år sedan var det någon del som gick sönder och det var bara att beställa delen från närmaste återförsäljare, försök göra det med Julas spikpistol... Eller försök få tag i batterier till en elektrisk...

Förlåt. Det blev några kängor mot Jula där, vissa saker är prisvärda i förhållande till vad man ska göra med dem. Är det bara panelen som ska bytas på en vägg kanske det är bättre att höra med en uthyningsfirma vad de ska ha för att hyra ut maskinen till dig.
 
Pickan får gärna ha "penelnos". Då slipper du fula hack efter klorna som brukar vara fram på nosen för att den inte skall glida.

Köper du en pistol med 34gr magasin så måste du ha specialspik om du inte kan leva med D formade skallar på spiken.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.