Hej,

Igår kväll blev det jordfel i vår varmvattenberedare. (Jag misstänker elpatronen, men har inte testat att koppla bort den för att utesluta termostaten.)

Nu ställs jag inför ett klurigt problem. Jag har ett tag tittat på att byta ut beredare mot en värmepumpsberedare, då jag känt på mig att en 40+ år gammal varmvattenberedare antagligen inte skulle fungera hur länge som helst. Jag har dock inte kommit till skott med bytet då det varit en del saker att ta ställning till. Jag tror dock att jag vill ha en beredare som tar värme från omgivande luft och möjligtvis leda kylan till ett intilliggande rum. Problemet är ju att det är en del planeringsarbetet kvar på detta, och nu när Problemet blev mer akut vet jag inte om det är rimligt att tro att jag kan få till ett byte till en värmepumpsberedare inom rimlig tid.

Samtidigt är jag väldigt tveksam om det är värt att köpa en ny elpatron till den gamla beredaren och försöka byta ut den. Vad jag kan se kostar en ny elpatron cirka 1500 exklusive arbete. Och jag är inte säker på hur länge till resten av beredaren håller.

Min beredare är en Nibe Compact ER 54 - 300 från 1982. Jag har förstått elpatronen är en BA 14-112 (rsk 6952282).

Som alternativ tittar jag på Nibe F110 samt ett par olika beredare ur Indols sortiment. Det ser ut som att Indols beredare har lägre beräknad årsförbrukning än Nibes, men verkar låta mer.

Beredaren ska helst få plats på en 60 cm-bred yta där nuvarande beredare står och då faller Indol Compact 300 bort som alternativ. Jag tycker att Indol Compact 200 ser snygg och stilren ut, men den kan vara för hög, beroende på om jag måste ha plats att koppla ventilation ovanför. I dagsläget sitter det en inbyggd frånluftstrumma ovanför beredaren. På en höjd som gör att det i princip inte skulle bli något utrymme kvar ovanför en Indol Compact 200. Om jag inte får plats med Indol Compact 200 så återstår bara Indol 200, men den ser rätt ful ut.

Huset har FTX ventilation så jag vill inte koppla in någon beredare som en frånluftsvärmepump. (Och att leda avluften via tvättstugan verkar inte genomförbart.) Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en lösning där jag använder utesluft istället för omgivande luft, men för att inte få övertryck skulle jag i så fall behöva leda ut kallluften också.

Hur hade ni gjort?
Köpt en ny elpatron för att lösa det akuta problemet eller försökt snabba på bytet till värmepumpsberedare?

Någon som har erfarenhet av Nibe F110 eller Indols beredare och som kan rekommendera eller avråda från någon av dem?
 
Om resten av beredaren håller längre eller inte beror på vattnets sammansättning.

Högst troligt så kommer resten av beredaren hålla många år till.

Jag hade bytt elpatronen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om jag hade köpt en värmepumpsberedare så hade jag definitivt kopplat den så att den använder uteluften och att dess använda luft också åker ut. Det känns vansinnigt att värmeväxla redan uppvärmd inomhusluft som dessutom kyls ner.
 
E Einh skrev:
Om jag hade köpt en värmepumpsberedare så hade jag definitivt kopplat den så att den använder uteluften och att dess använda luft också åker ut. Det känns vansinnigt att värmeväxla redan uppvärmd inomhusluft som dessutom kyls ner.
Jag tänker att det beror på hur luften värms upp och även på vad man har för måltemperatur på rummet. Jag tänker att om man använder en luft-luft värmepump med bättre SCOP än värmepumpsberedaren för att värma rummet så är det bättre att växla i flera steg. Moderna luft-luft värmepumpar är effektiva ner hill lägre ugomhustemperaturer än de värmepumpsberedare jag tittat på.

På sommaren kan det till och med vara skönt att få kyla från varmvattenberedningen tänker jag. Men i vilket fall som helst då är det något som går att ändra på i efterhand. Och enklaste installationen just nu är att ta luft från omgivningen.

Jag hade kunnat tänka mig att suga luft från övervåningen och släppa ut kalluft i hallen (där lvp sitter) för att på så vis också förbättra cirkulationen mellan våningsplanen, men är inget jag kommer göra vid en initial installation. Speciellt om det är akut.
 
G Gramphos skrev:
Jag tänker att det beror på hur luften värms upp och även på vad man har för måltemperatur på rummet. Jag tänker att om man använder en luft-luft värmepump med bättre SCOP än värmepumpsberedaren för att värma rummet så är det bättre att växla i flera steg. Moderna luft-luft värmepumpar är effektiva ner hill lägre ugomhustemperaturer än de värmepumpsberedare jag tittat på.

På sommaren kan det till och med vara skönt att få kyla från varmvattenberedningen tänker jag. Men i vilket fall som helst då är det något som går att ändra på i efterhand. Och enklaste installationen just nu är att ta luft från omgivningen.

Jag hade kunnat tänka mig att suga luft från övervåningen och släppa ut kalluft i hallen (där lvp sitter) för att på så vis också förbättra cirkulationen mellan våningsplanen, men är inget jag kommer göra vid en initial installation. Speciellt om det är akut.
Så gör jag, LLVP, FLVP för vatten.
 
jag har en indol 300 som tar värme från inomhusluften och skickar ut frånluften (den ingår i det mekaniska frånluftsystemet), fungerar klockrent
 
E el_palpo skrev:
jag har en indol 300 som tar värme från inomhusluften och skickar ut frånluften (den ingår i det mekaniska frånluftsystemet), fungerar klockrent
Hur mycket låter den? Jag såg någonstans att Indol-beredarna hade en bullernivå på 57 dB medan Nibe F110 bara låg på 47 dB
 
Fick också jordfel i min Metrotherm häromnatten, jordfelsbrytaren löste. Har också ett gäng år på nacken, men tänker beställa en ny patron och sedan planera in ett byte inom några år. Vill gärna ha varmvatten asap.
 
E el_palpo skrev:
jag har en indol 300 som tar värme från inomhusluften och skickar ut frånluften (den ingår i det mekaniska frånluftsystemet), fungerar klockrent
Hur mycket låter den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.