E
Hej, jag har köpt en av två fastigheter som tidigare haft samma ägare. Den andra är såld nu nyligen och i samband med ägarbytet har det uppstått ett problem då infarten till min carport går över grannens tomt och utgör samma plats där han vill ställa sin bil (lila). För att möjliggöra fortsatt användning av carporten behöver jag ordna infart åt andra hållet, men när jag tittade på den lösningen inser jag att jag inte äger precis hela marken där.

Kan det vara läge att köpa loss den lilla triangeln mark (blåprickad) av kommunen? Någon som gjort liknande?

Tack på förhand!
 
  • Abstrakt kartliknande illustration med geometriska former, nummer och streckade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var tanken att infart skulle ske till fastigheten från början? När den avstyckades alltså?

Lite beroende på hur det ser ut och om det "bara är att köra" utan att behöva anlägga en väg så hade jag nog gjort det utan att köpa loss biten. Kan förstås bli problem i framtiden, men bara lantmäteriets avgift för gränsjustering är ju 50-60 000 kr...
 
Claes Sörmland
Det är inte så att det finns en detaljplan för området där den lilla triangeln är planerad som allmän plats gata? I så fall kan du inte köpa den av kommunen för den är inte kvartersmark.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
E
G Genomklok skrev:
Hur var tanken att infart skulle ske till fastigheten från början? När den avstyckades alltså?

Lite beroende på hur det ser ut och om det "bara är att köra" utan att behöva anlägga en väg så hade jag nog gjort det utan att köpa loss biten. Kan förstås bli problem i framtiden, men bara lantmäteriets avgift för gränsjustering är ju 50-60 000 kr...

Tack, infarten till fastigheten är nog tänkt att ske uppe vid garaget som är rektangeln uppe vid andra änden av tomten och används som förråd med parkering framför. Carporten tillför ju dock något framförallt vintertid och vid besök.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att det finns en detaljplan för området där den lilla triangeln är planerad som allmän plats gata? I så fall kan du inte köpa den av kommunen för den är inte kvartersmark.

Det finns en ny detaljplan som upprättades vid avstyckningen och där är hörnet inte med. Bäst är kanske att ringa kommunen och fråga om det finns någon plan jag har missat!

Angående att köra rakt in utan att anlägga väg då är det lite knöligt då det är en ganska rå skogstomt med ganska brant sluttning ner, jag tror det behöver åtminstone jämnas till och gärna plattsättas för att kunna skotta ordentligt vinterhalvåret.
 
  • Del av teknisk ritning, detaljplan, gula markområden, byggnader, tomter, siffer- och bokstavsmarkeringar, konturlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.