Någon som vet hur kvaliteten är på deras heltäckande diskbänkar? Jag har svängt från underlimmat till en hel plåt av praktiska skäl. Och ska jag nu göra avkall på designen kan jag lika gärna göra det ordentligt ;-) Ifö's diskbänkar är ju kanske inte de snyggaste, men jag gillar att de har en 'traditionell slask' och en disklåda
(typ så här: http://www.ifo.se/public/mb_files/18/20022/Flik12 7.pdf ).

Men hur tjock är plåten, blir de buckliga och känns mjuka? Är det bra rostfritt så den håller sig hyfsat snygg genom åren? Priset är ju iaf väldigt fördelaktigt, men jag vill ändå inte behöva byta igen om några år. Betalar då hellre lite mer för att få vettig kvalitet.
 
Genomgående är IKEAS varor av normal-dåligt i kvalité
Oftast är det väl priset som får styra

En länk i detta forum: http://forum.byggahus.se/koek/75095-baesta-saemsta-med-din-koeksrenovering.html

Läs: Dessutom ångrar jag djupt att jag snålade och tog en IKEA-diskbänk som redan är repig, när allt annat är superkvalitet. Jag tänkte "diskbänk som diskbänk", men ack vad jag bedrog mig.
 
har en liknande ifö och plåten är inte så tjock som det har varit i gamla tider. Läste om en modifiering som man kan göra själv : limma någon sorts träskiva på undersidan av avställningsytor som gör konstruktionen styvare och dämpar "plåtburkljudet" när man ställer saker på. Någon förstyvning vid kranfäste skulle inte skada heller för min högbyggd Mora-kran känns inte helt fast i den tunna plåten som ger sej litet när man tar hårdare i. Vi har inte gjort dom ändringar så jag vet ej om det ger tillfredställande resultat. Tar man till stor yxvåld så blir det gropar och märken i plåten men den tål normal användning. Är i övrigt nöjd med min bänk och silar som är enkla att göra rent. Har betalt bara ca 2500kr för 2m diskbänk ( från Rinkabyrör) men skulle gärna betala det dubbla för samma model i litet styvare/tjockare utgåva men ifö hade inga tillval. Själva höar verkar tåla stöttar bättre än dom släta ytor. Nu har jag inte någon erfarenhet utöver en gammal och en ny ifö och vet ej hur andra fabrikat är men bedömde att jag ville inte betala 4x så mycket för att testa något annat ;). Högglansen försvinner lika snabbt på vilken rostfritt yta som helst under användning och rengöring med skurpulver. Går att glanspolera upp med Autosol om man nu vill ha en spegelbänk :).
Har själv haft limade höar en kort tid och tycker att du gör en bra val genom att välja heltäckande i stället.
gaia
 
Jag har en Contura och tycker att den fyller sin funktion. Har faktiskt inte funderat på om den är bra eller dålig. Men jag kan hålla med om att just blandarfästet är en svag punkt. Särskilt om man har såna här moderna, höga kranar. Då blir det ett högt moment om man böjer på kranen och plåten sviktar.
 
Hej, jag har precis köpt en Franke 160*40*620 diskbänk. Jag tycker stabiliteten är bra på de stora ytorna men då har den iof en underlimmad träskiva som stödjer.

För att få blandaren stabil gjorde jag en egen träförstärkning runt hoarna typ 30*10*2 cm som jag sättlimmade på plats. Kranen sitter genom diskbänken men även genom träskivan och den sitter mycket stabilt trots att det är en ganska hög kran (FMM Garda III).

Reptålighet tror jag inte har så mycket med tillverkare att göra. Alla diskbänkar blir repiga, även de i tjockt gods. Franke köper sitt från AutoKompu och det gör säkert flera andra också. Det finns kanske olika stålkvaliteter, men den i min som i övrigt känns gedigen, är inte speciellt svår att repa.
 
Kvalitén är inte ett mått på om den är lätt att repa eller inte. Alla plåtar blir repade med tiden
Det finns olika strukturer som kan förvilla repor. Linnestruktur och liknande

Tjockleken på plåten är viktig, just för hur känslig den blir för slagmärken ( bucklor )

Det viktigaste är nog vilken kvalité själva plåten har
De värsta exemplen jag sett är inte ens rostfria :(
Har man haft någon sur vätska liggande en stund blir det en reaktion som ger rostmärken

I oxiden ( korrosion ) kan bakterier trivas väldigt bra, så myten om att plåt är det lämpligaste
materialet ur den synvinkeln är fel
 
Tessok skrev:
I oxiden ( korrosion ) kan bakterier trivas väldigt bra, så myten om att plåt är det lämpligaste
materialet ur den synvinkeln är fel
Nu ska du inte skrämmas med bakterier ... storkök och sjukhus väljer ju rostfritt så det går att hålla ytan rent. Rostfritt betyder väl inte rengöringsfritt ;). Man kan odla bakterier även på en glasyta om den är smutsig så man slipper inte att städa oavsett vad man än väljer. Man kan däremot välja ytor som är lätta att hålla rent och tål all sorts rengöringsmedel och rostfritt tillhör till dom bästa, tycker jag.

Till och med på högkvalitativ rostfritt yta kan du få rostfläckar om du ställer på ett fex gjutjärnföremål med fukt emellan. Rosten kommer från den mindre ädla järnet och misfärgar den ädlare plåten men det går att rensa bort med vanlig skurmedel.
gaia
 
gaia skrev:
Nu ska du inte skrämmas med bakterier ... storkök och sjukhus väljer ju rostfritt så det går att hålla ytan rent. Rostfritt betyder väl inte rengöringsfritt ;). Man kan odla bakterier även på en glasyta om den är smutsig så man slipper inte att städa oavsett vad man än väljer. Man kan däremot välja ytor som är lätta att hålla rent och tål all sorts rengöringsmedel och rostfritt tillhör till dom bästa, tycker jag.

Till och med på högkvalitativ rostfritt yta kan du få rostfläckar om du ställer på ett fex gjutjärnföremål med fukt emellan. Rosten kommer från den mindre ädla järnet och misfärgar den ädlare plåten men det går att rensa bort med vanlig skurmedel.
gaia
Nejdå, inte skrämmas hoppas jag utan höja ett varnande finger
Även jag gick i tron att rosfritt skulle vara ett bra val eftersom storkök o sjukhus använder sig av detta

Vid provtagning på ett dagis i deras rosfria kök visade det sig faktiskt vara otjänligt om de inte gjorde något åt bakterinivån
( provtagning gör man med en sticka, ungefär som en tops och skickar in för analys )

Givetsvis blir vi sällan sjuka av de bakterier som finns i vår omgivning
Det är väl när "farliga" bakterier kommer dit som problemet uppstår

Rostfritt för mig har alltid innan denna provtagning varit en kliniskt ren miljö
Efter provtagningen fick jag klart för mig att alla repor och oxideringen är en härlig miljö för de små liven

Granit är den yta som klarar sig klart bäst i test

Jag kommer ihåg att vi = "gaia" och jag haft samma diskussion tidigare och att du inte ändrat inställning angående rostfritt och hygien
Det är helt klart inte så "rent" som man tror tyvärr
Hoppas jag inte skrämmer upp någon i onödan men resultatet av provtagningen var ingen rolig läsning
 
gaia skrev:
Läste om en modifiering som man kan göra själv : limma någon sorts träskiva på undersidan av avställningsytor som gör konstruktionen styvare och dämpar "plåtburkljudet" när man ställer saker på.
Det låter ungefär som det vi löst har planerat att göra. Har du närmre uppgifter om hur detta skulle kunna gå till?

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.