ElFredde ElFredde skrev:
Bravo! Nu har du fått fram en sida med alldeles riktig information om miljöfarliga verksamheter, det är ett jättebra första steg och jag blir faktiskt riktigt stolt! Nu behöver du bara ta det sista steget och följa din egen länk och läsa vad som står där, så kan du lära dig hur det egentligen ligger till. Det finns nämligen inte ett enda avsnitt där som handlar om eldning i kamin!!! Om det är någon del av texten som du har missuppfattat och tror att den handlar om eldning i kamin så kan du väl hänvisa med ett citat vilken del det är så kan jag kanske förklara den för dig.
Det står i inledningen så du kanske ska läsa en gång till? "Miljöfarlig verksamhet är all användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan medföra störningar för människors hälsa eller miljön. Regler för miljöfarlig verksamhet finns i miljöbalken." Sen finns det en hel del beslut och domar som behandlar problematiken och som utgör praxis. Märk dock att praxis är tämligen gammal (mer än 10 år) och att reglerna sedan dess har skärpts och det kan finnas nyare, som jag inte hunnit ta del av.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Just denna tråden med dessa groteska överdrifter från en medlem fick mig faktiskt att gå ner i pannrummet och i denna gråkalla dag låta bergvärmen vila och elda istället, nu har jag drygt 1000 liter vatten upp mot 100 grader i panna och tank, räcker åtminstone till i morgon, och om solen tittar fram tar solfångarna över.
Det går säkert att hitta något negativt med dem också om man vill:rofl:

Idag ser jag rök/vattenånga från skorstenar lite varstans i byn, hälsoproblemen hopar sig...
I det fall att du syftar till mig som "en medlem" som framfört "groteska överdrifter", så får du gärna precisera vad du åsyftar. Det hade varit bättre att du tog reda på fakta, som finns på nätet i massor på både svenska men ffa på engelska.
 
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Måste korrigera ditt påstående: "det spelar liksom ingen större praktisk roll i och med att det inte är t ex tillståndspliktig verksamhet." Naturligtvis är det inte en tillståndspliktig verksamhet (begreppsförvirring)!

Ja, kommunens tillsynsmyndighet är skyldig att följa och uppfylla lagen vilket innebär att göra tillsyn på tillsynobjekt och kontrollera att verksamhetsutövaren/objektets ägare följer och uppfyller lagen och domstolspraxis. Efter klagomålsärenden som skall utredas, fattas beslut som kan överklagas till överinstanser inkl Miljööverdomstolen, vilket inte är ovanligt.
Inget av det som du skriver korrigerar det som jag skrev utan är snarare i överensstämmelse med det. Du verkar dock ha en upphaussad och överdrivet negativ relation till småskalig vedeldning. Du vet, det förekommer i vart och vartannat småhus och är en helt alldaglig verksamhet. Din besvikelse kommer att bli stor på tillsynen om du kommer i kontakt med den.
 
  • Gilla
ElFredde och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
I det fall att du syftar till mig som "en medlem" som framfört "groteska överdrifter", så får du gärna precisera vad du åsyftar. Det hade varit bättre att du tog reda på fakta, som finns på nätet i massor på både svenska men ffa på engelska.
Ge mej en länk till en studie som visar på 10 000 döda årligen i Sverige pga vedeldning, att hänvisa till att info finns på nätet och lämna till mig att googla lär vara mot forumreglerna
 
  • Gilla
ElFredde och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det står i inledningen så du kanske ska läsa en gång till? "Miljöfarlig verksamhet är all användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan medföra störningar för människors hälsa eller miljön. Regler för miljöfarlig verksamhet finns i miljöbalken." Sen finns det en hel del beslut och domar som behandlar problematiken och som utgör praxis. Märk dock att praxis är tämligen gammal (mer än 10 år) och att reglerna sedan dess har skärpts och det kan finnas nyare, som jag inte hunnit ta del av.
Jag blir så glad! Äntligen begriper jag vad det är som skaver! Jag förstår att den inledande texten ser ut som att den betyder att alla handlingar som någonsin utförts av en människa är miljöfarliga verksamheter. Det blir ju till exempel en miljöfarlig verksamhet om du kör din bil eftersom den rör upp damm i luften som människor kan andas in. Men självklart så förstår du ändå att du inte anses bedriva en verksamhet när du kör och handlar. Man kan inte bara läsa en lagtext och tolka den som man vill. Vart enda begrepp i texten har definitioner som man måste lära sig. Vad du har missat i det här fallet är att det finns begränsningar i vad som anses vara en "störning". Det räcker inte att du upplever att du blir störd, eller att du kan visa med forskning att det föreligger en faktisk påverkan på dig eller din hälsa. Precis som det finns gränsvärden för olika gifter i våra födoämnen så finns det också gränser för när en störning är så pass allvarlig att den överhuvud taget ska betraktas som en störning i lagens mening. Rättspraxis är att den som ägnar sig åt trivsel-eldning uppfyller sina skyldigheter att förebygga störningar genom att ha en godkänd skorsten, elda korrekt bränsle, och inte elda för ofta. Om det är så att luftkvalitén i ett område påverkas mer än vad som kan anses vara rimligt så kan kommunen, som är tillsynsmyndighet, besluta om förbud för all eldning som överstiger normal Trivsel-eldning. Trivseleldning är av mark och miljööverdomstolen fastställt till max 4 timmar vid max 2 tillfällen per vecka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ge mej en länk till en studie som visar på 10 000 döda årligen i Sverige pga vedeldning, att hänvisa till att info finns på nätet och lämna till mig att googla lär vara mot forumreglerna
Så det är alltså det enda du anser vara "groteska överdrifter"; skrivningen syftar till flera.
 
F FruNilsson skrev:
Så det är alltså det enda du anser vara "groteska överdrifter"; skrivningen syftar till flera.
Jag har inte använt de orden @FruNilsson, om du själv tycker att du överdrivit tiofallt och vill pudla är det ok
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget av det som du skriver korrigerar det som jag skrev utan är snarare i överensstämmelse med det. Du verkar dock ha en upphaussad och överdrivet negativ relation till småskalig vedeldning. Du vet, det förekommer i vart och vartannat småhus och är en helt alldaglig verksamhet. Din besvikelse kommer att bli stor på tillsynen om du kommer i kontakt med den.
Kan du utveckla det? Att miljöbalken inte ska tillämpas?
Nej, jag har ingen "upphaussad och överdrivet negativ relation, etc" Oavsett förekomsten, etc, så finns en lagstiftning att förhålla sig till. Det är den ena delen. Den andra är att det kan orsaka hälsoskador och förtida död. Vad ska orsaka besvikelse?
 
F FruNilsson skrev:
Det står i inledningen så du kanske ska läsa en gång till? "Miljöfarlig verksamhet är all användning av mark, byggnader eller anläggningar som kan medföra störningar för människors hälsa eller miljön. Regler för miljöfarlig verksamhet finns i miljöbalken." Sen finns det en hel del beslut och domar som behandlar problematiken och som utgör praxis. Märk dock att praxis är tämligen gammal (mer än 10 år) och att reglerna sedan dess har skärpts och det kan finnas nyare, som jag inte hunnit ta del av.
Det verkar som om du tolkar texten som att det i alla lägen är förbjudet för alla aktörer, såväl privatpersoner som näringsverksamheter, att i liten eller stor skala orsakar störning för människa eller miljö. Riktigt så sträng är inte praxis.

Jag får elda med ved, även om du tycker att det är hälsofarligt. Om någon åker förbi på vägen utanför mitt hus med en Corvette, som drar hiskeliga mängder fossilbränsle och ger upphov till motsvarande utsläpp av fossil koldioxid och dessutom bullrar högvis med decibel som kan störa mina lättkränkta öron, så får hen göra det.
Praxis är att en viss nivå av utsläpp eller andra störningar anses helt acceptabla av våra myndigheter. Vill vi ha ett samhälle helt fritt från störningar för människa och miljö, får vi gå tillbaka till förindustriell tid. Och vad gjorde folk då? -Eldade med ved!
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Kan du utveckla det? Att miljöbalken inte ska tillämpas?
Nej, jag har ingen "upphaussad och överdrivet negativ relation, etc" Oavsett förekomsten, etc, så finns en lagstiftning att förhålla sig till. Det är den ena delen. Den andra är att det kan orsaka hälsoskador och förtida död. Vad ska orsaka besvikelse?
En lagstiftning som tillåter att småskalig vedeldning är en utbredd verksamhet i våra hem. Trots att vi har miljöbalken.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det verkar som om du tolkar texten som att det i alla lägen är förbjudet för alla aktörer, såväl privatpersoner som näringsverksamheter, att i liten eller stor skala orsakar störning för människa eller miljö. Riktigt så sträng är inte praxis.

Jag får elda med ved, även om du tycker att det är hälsofarligt. Om någon åker förbi på vägen utanför mitt hus med en Corvette, som drar hiskeliga mängder fossilbränsle och ger upphov till motsvarande utsläpp av fossil koldioxid och dessutom bullrar högvis med decibel som kan störa mina lättkränkta öron, så får hen göra det.
Praxis är att en viss nivå av utsläpp eller andra störningar anses helt acceptabla av våra myndigheter. Vill vi ha ett samhälle helt fritt från störningar för människa och miljö, får vi gå tillbaka till förindustriell tid. Och vad gjorde folk då? -Eldade med ved!
Jag upprepar att du m fl är faktaresistenta och med det sagt meningslösa att föra en normal diskussion med.
Ingen, har vid något tillfälle "förbjudit" att elda med ved. Vet inte var du får det ifrån och sen är dina övriga åsikter inte relevanta i sammanhanget.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Jag blir så glad! Äntligen begriper jag vad det är som skaver! Jag förstår att den inledande texten ser ut som att den betyder att alla handlingar som någonsin utförts av en människa är miljöfarliga verksamheter. Det blir ju till exempel en miljöfarlig verksamhet om du kör din bil eftersom den rör upp damm i luften som människor kan andas in. Men självklart så förstår du ändå att du inte anses bedriva en verksamhet när du kör och handlar. Man kan inte bara läsa en lagtext och tolka den som man vill. Vart enda begrepp i texten har definitioner som man måste lära sig. Vad du har missat i det här fallet är att det finns begränsningar i vad som anses vara en "störning". Det räcker inte att du upplever att du blir störd, eller att du kan visa med forskning att det föreligger en faktisk påverkan på dig eller din hälsa. Precis som det finns gränsvärden för olika gifter i våra födoämnen så finns det också gränser för när en störning är så pass allvarlig att den överhuvud taget ska betraktas som en störning i lagens mening. Rättspraxis är att den som ägnar sig åt trivsel-eldning uppfyller sina skyldigheter att förebygga störningar genom att ha en godkänd skorsten, elda korrekt bränsle, och inte elda för ofta. Om det är så att luftkvalitén i ett område påverkas mer än vad som kan anses vara rimligt så kan kommunen, som är tillsynsmyndighet, besluta om förbud för all eldning som överstiger normal Trivsel-eldning. Trivseleldning är av mark och miljööverdomstolen fastställt till max 4 timmar vid max 2 tillfällen per vecka.
Korrigerar: Miljöbalken gäller alla - alltid och den ska säkerställas UPPIFRÅN och NER. I det fall att något INTE gäller uppifrån och ner, så behöver du inte ägna dig åt fria fantasier.
 
F FruNilsson skrev:
I det fall att du syftar till mig som "en medlem" som framfört "groteska överdrifter", så får du gärna precisera vad du åsyftar. Det hade varit bättre att du tog reda på fakta, som finns på nätet i massor på både svenska men ffa på engelska.
Att du tog åt dig är ju ett bevis på att du förstod dina överdrifter...

Groteska överdrifter är din uppgift att 10000 dör av vedeldning, om du inte menar att 10000 svenskar dött i förtid pga vedeldning historiskt sedan hedenhös, då har du säkert rätt och kan lägga till några flera dessutom när man bodde i röken i långhusen.

Menar du 10000 på årsbasis är det rena hittepåsiffror, i så fall är mina siffror på 10000 döda pga psykiska PTSD problem kopplat till noja över grannens vedeldning precis lika relevanta, jag kan belägga dem precis lika lite som du kan belägga dina fantasisiffror.

Jag roade mig tidigare med att läsa en hel del av dina inlägg i tidigare trådar, och det var ingen roande läsning.
När jag läser dina tidigare inlägg och om jag vore psykolog skulle jag gissa att du lider av ett tidigare trauma kopplat till vedrök eller annat vedkopplat, och då du också gärna skriver med versaler och utropstecken.
Vi förstår din inställning utan att du behöver skrika...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Jag upprepar att du m fl är faktaresistenta och med det sagt meningslösa att föra en normal diskussion med.
Ingen, har vid något tillfälle "förbjudit" att elda med ved. Vet inte var du får det ifrån och sen är dina övriga åsikter inte relevanta i sammanhanget.
Fakta väntar vi på, ditt påstående om 10 000 döda per år av vedeldning saknar bara trovärdig källa, har du nån undersökning eller studie att länka till?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu ger man sig in i något infekterat man kanske skulle hålla sig utanför men i brist på annat att göra och lite nyfikenhet så har man googlat runt.

700-1000 döda per år verkar vara en siffra som de flera är överens om. Totalt dör ca 90 000 om året i Sverige. Hur många av de som dör "i förtid" letade jag inte fram. I förtid är ju också en definitionsfråga.

Som jag förstår det så verkar det som att vedeldning ändå tillhör "miljöfarlig verksamhet", precis som Installation av berg/jordvärme och anläggning av enskilt avlopp. Däremot har jag inte hittat någon praxis om att den som eldar måste föra eldningsdagbok och kontrollera och föra protokoll vid varje eldning, trots att jag nu läst några domar från MÖD och "Praxis Vedeldning" från Naturvårdsverket. Det som står i den praxis är i stort sett att vedeldning i tätbebyggt område ska ske i begränsad omfattning men att om krav ska ställas så måste det bedömas i varje enskilt fall.

Som sagt av föregående, eldar man vettigt, med rätt bränsle och rätt teknik, och kanske undviker att göra det när dimman och regnet hänger tungt över kvarteret så tror jag att få störs av det.

Skulle jag störas av det så pass att jag mår dåligt så får jag väl gå till grannen och vänligt förklara läget. Kanske inser inte grannen röken besvärar just de tillfällen när vädret är så. Sen vet jag att alla grannar inte är vänliga...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.