Hej! Jag har haft en traditionell avlopps avluftning. Öppet rör som går ut på taket. Mina Solcell montörer säger att de inte monterar panel på den.
Kan jag stänga den och ha en vakuum ventil på vinden istället? En som öppnar vid undertryck. Har vakuumventil samma funktion som traditionellt avlopps avluftning?
 
  • Snedtak med röda tegelpannor och solpanelsskenor installerade, molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar absolut men helt klart mycket bättre med en luftare som går ut genom taket :)
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S
S Simon Ljung skrev:
Det funkar absolut men helt klart mycket bättre med en luftare som går ut genom taket :)
vakumventil på vinden fungerar inte alls. De fryser sönder och kommer orsaka problem. Våran ventil frös sönder och bolma ut avloppsluft på vinden en hel vinter, när jag insåg det var det ett hål genom masonitskivan (hade masonit istället för råspont) på typ 1x1 DM.
 
S SueCia skrev:
vakumventil på vinden fungerar inte alls. De fryser sönder och kommer orsaka problem. Våran ventil frös sönder och bolma ut avloppsluft på vinden en hel vinter, när jag insåg det var det ett hål genom masonitskivan (hade masonit istället för råspont) på typ 1x1 DM.
Har inte haft det problemet har 2 ventiler på vinden. Satte in dem när jag fick solpaneler.
 
N np1957 skrev:
Hej! Jag har haft en traditionell avlopps avluftning. Öppet rör som går ut på taket. Mina Solcell montörer säger att de inte monterar panel på den.
Kan jag stänga den och ha en vakuum ventil på vinden istället? En som öppnar vid undertryck. Har vakuumventil samma funktion som traditionellt avlopps avluftning?
Går ju att sätta flera mindre inomhus med.
 
S SueCia skrev:
vakumventil på vinden fungerar inte alls. De fryser sönder och kommer orsaka problem. Våran ventil frös sönder och bolma ut avloppsluft på vinden en hel vinter, när jag insåg det var det ett hål genom masonitskivan (hade masonit istället för råspont) på typ 1x1 DM.
Det har jag varit med om ytterst sällan att dom fryser sönder, var dina inte isolerade kanske?
 
Rekommenderas inte på vind som sagt, inte heller om du har enskilt avlopp.
 
S
S Simon Ljung skrev:
Det har jag varit med om ytterst sällan att dom fryser sönder, var dina inte isolerade kanske?
Det var en frigolitpryl på den, vet inte om det klassas som isolerad.
Jag skulle aldrig göra så iaf, avluftningen ska ut genom taket enligt mig.
 
S SueCia skrev:
Det var en frigolitpryl på den, vet inte om det klassas som isolerad.
Jag skulle aldrig göra så iaf, avluftningen ska ut genom taket enligt mig.
 
Har du kallvind är det bättre att du flyttar den dit det inte ska vara paneler.
 
N np1957 skrev:
Hej! Jag har haft en traditionell avlopps avluftning. Öppet rör som går ut på taket. Mina Solcell montörer säger att de inte monterar panel på den.
Kan jag stänga den och ha en vakuum ventil på vinden istället? En som öppnar vid undertryck. Har vakuumventil samma funktion som traditionellt avlopps avluftning?
Beroende på om det är en enskild anläggning med ex.vis 3-kammarbrunn och infiltration eller anslutning till kommunalt avloppsnät så skiljer det sig åt beträffande behovet av fri luftning heltid inte bara vid spolning. En infiltrationsanläggning SKALL ha ständig förbindelse med atnmosfären inte bara ibland. En kommunal anslutning kan slippa det om man i ett grupphus område som jag sjäv projekterat många av, gör en yttertaksluftning på varje 5-e hus. Även kommunala nät behöver luftning för att i strömningslärans namn ha bästa förutsättningar att fungera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.