SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har rätt i att det kan finnas lokala variationer!
Jag svarade ärligt talat utifrån ett smålands-centriskt perspektiv. Här är bakugnen integrerad i murstocken, både i äldre murstockar (med äkta spiskåpa) som är murade av natursten, och lite nyare av tegel.
Hittade en bild på ruinen jag menade.
Bakugnen, om jag minns rätt, nås från hålet som syns längst till höger på murstocken.
Bakugnen är då bulan till vänster.
Utomhuseldplats, skadad skorsten, picknickbord, hund, grönt gräs, träd, soligt, grillgaller för matlagning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna skiss på nätet. Ser ju ut som någon lucka satts igen med stor sten längst ner, men ingen aning. Oavsett kommer jag inte börja riva utan snygga till och låta murväggen vara som den är :giggle: Men intressant att luska i. För min del har det oavsett byggts till en del vad gäller träväggarna.

Schematisk ritning av traditionell svensk stuga med benämnda rum och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal, sliten mur av tegelsten och puts med synliga skador och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en drängahylla, har en som ser nästan exakt likadan ut, förutom att min var putsad. De hade satt igen 'hålet' med grovt plank, och senare hela vägen med något masonitliknande.
Var totalt fullt med muskit, säd (skal) och pulvriserat lerbruk. Plus en mumifierad råtta som hade fastnat i ett hål som var för litet för den...
Det är baksidan och ovansidan av bakugnen, och blir lätt ett varmt ställe att vistas, även om jag har svårt att se hur det skulle kunna vara ett bekvämt ställe... Tillbringade ett par timmar ovanpå i vintras när vi eldade i köksspisen, det räckte för att få upp tempen till 20+ grader utan problem, medans rummet (farstun) låg på 15.
Bakugnen är godkänd för eldning, men har bara gjort ett par provbrasor än, så vet inte hur varmt det blir med den igång, gissar på minst värmeböljenivå.
Har inga bra bilder på det färdigt, men hittade före, halvvägs och nästan klart.
Slitet trävägg med hål, skadad puts, tegel och synliga dörrkarm. Tecken på försummelse eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbjälkar, stödpelare, stenmur i en krypgrund eller källare. Bauhausstil, obrukbart utrymme, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett mörkt loftutrymme med öppen lucka och en ensam flaska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MNilsson1 och 1 till
  • Laddar…
Ska kanske lägga till hur det ser ut från andra hållet med... (Kaminen är utbytt mot en Norra Hammar spis, och rökröret blockerar inte längre bakugnen).
Kök med träinnertak, kakelgolv, vit spis och skandinavisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelvalv och golv inuti en ugn eller eldstad, slitna och sotiga från användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MNilsson1 och 1 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Ska kanske lägga till hur det ser ut från andra hållet med... (Kaminen är utbytt mot en Norra Hammar spis, och rökröret blockerar inte längre bakugnen).
[bild]
[bild]
Det påminner ju mycket om mitt och det med muslort håller jag med om, en hel del! Ingen råtta dock Får själv min kamin monterad klart imorgon Det var dom som gissade på att där varit en bakugn en gång i tiden.
 
Jag tycker också det ser ut som en bakugn. Fast det finns hur många lokala varianter som helst så det är svårt att säga.
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker också det ser ut som en bakugn. Fast det finns hur många lokala varianter som helst så det är svårt att säga.
Jo precis kan tänka mig det skiljer beroende på var i landet man bor (Blekinge för min del) Har mina misstankar och har dessutom rätt många anslutningar i skorstenen 5 st varav någon är riktigt mossig och inte använd på riktigt länge :D
 
I går när det blåste lite mer kände jag drag från nedre delen där lite bruk var borta mellan teglet som jag fick sätta för, så även det skvallrar ju om något :)
 
Spännande! Du får uppdatera om det kommer fram något mer!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Spännande! Du får uppdatera om det kommer fram något mer!
Ja spännande, fast kommer inte riva nått mer då jag tycker det blev snyggt med teglet Intressant ändå att luska runt i historien! Med hjälp av året på tidningen som satt som tapet bakom väggen och lite forskning om tidigare ägare hittade jag han som byggde om 1935, där hans yrke stod som snickare/byggherre avslöjar det
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.