Snailman
Den ser ju ganska enkel ut att göra...
 
  • Resize of IMGP1998.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Resize of IMGP0242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undar vad arbetsmiljöverket säger om den...
 
Hehe, första gången jag tittade på bilden antog jag det var till för att förvara virke under tak, vilket jag själv funderat på.
Men att använda som arbetsställning, livsfarligt.
 
Snailman
men det går nog fort och lätt, och bättre än två bockar som står på ojämn mark med ett par plankor på...

Glöm inte att det här forumet är för privatpersoner, och de kan nog tänkas göra på värre sätt. (nu lär det ju vara nån sorts firma som använder dessa, möjligen ensamföretagare)
 
dem finns att köpa/hyra det är likadana som man sätter på prefabformar tex piri formarna har exakt dem röda fast oftast så finns det fallsykdd bakom dem men dem är iaf till för att gå på // Jonas
 
Att konstruktionen är okonvensionell är ju uppenbart, men kan någon vara vänlig och beskriva vari livsfarligheten består?
 
Tycker väl inte heller att den verkar uppenbart farligare än mycket annat man sett. Tycker lite synd om foder och panel bara.

Det finns någon aluminiumvariant som man iofs bultar fast med franskskruv (tror jag). Helt gratis är den säkert inte.
 
jag hjälper en bekant att bygga garage. Vi byggde en liknande konstruktion som byggnadsställning.

en 1m lång 120 regel som spikas i väggen vågrätt rakt ut. längst ut på denna skruvas två 170 panel längder (stående.)

vi satte en 120 regel som ovan cc120 med panellängder som stöttor och sedan skruvade vi trall på dessa och fick på så sätt en "ställning" som gick längst hela långsidan.

Kanske lite dåligt förklarat.....men det funkade bra!
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
en 1m lång 120 regel som spikas i väggen vågrätt rakt ut. längst ut på denna skruvas två 170 panel längder (stående.)
Dessa spikade ni alltså på väggreglarna då, eller... Och ytterväggpanelen var inte satt än ... ?
 
Kave skrev:
Hehe, första gången jag tittade på bilden antog jag det var till för att förvara virke under tak, vilket jag själv funderat på.
Men att använda som arbetsställning, livsfarligt.
Jag har sett "riktiga" snckare använda sig av sådana. Dock hade dom byggt ett räcke bakom.
 
Mikael_L skrev:
Dessa spikade ni alltså på väggreglarna då, eller... Och ytterväggpanelen var inte satt än ... ?
Precis!
Det gick fort att spika upp och var stadigt, Dock kräver det ju att man har lite vike liggandes.


Med en takhöjd inne i garaget på 2,90m och ett loft med takhöjd 2,20m så var det ganska gött att stå på denna ställnig och spika råspont. taklutning 45 grader.
 
combisafe har en liknande ställning som man borrar fast i takstolen och fäster med bultar, det är samma slags hängkonstruktion som på bilden men det ligger inte på takstolarna utan borrar genom takfoten, som ju sedan blir inbyggd så det syns inte. Det finns också fallskydd som man naturligtvis bör använda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.