Hej!

Jag skulle idag ta ur en takspotlampa men den siter fast. Och jag känner inte igen kontakten sedan tidigare. Jag får inte heller tillbaka den lilla runda "kåpan" som sitter under lampan.

Vet någon hur man byter lampa på en sådan här?
 
  • Bilden är helt svart, ingen synlig detalj, objekt eller ljus. Verkar vara mörker eller tomt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en svart bild försök igen
 
Men varför blir bilderna svarta?
 
B BYGGHANNA skrev:
Men varför blir bilderna svarta?
Lampan är trasig. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 1 till
  • Laddar…
Haha!
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara en svart bild försök igen
LED-taklampa, delvis ur taket, exponerad, med kablar och klämma synliga. Byggnadsfel eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Nu funkar bilderna!

Det är ju någon form av led, kan mycket väl vara så att det är tänkt att de ska hålla för evigt och därför inte går att byta ljuskälla.
 
Den är inte trasig. Lyser bara svagare. Ochdå antar jag att de ska bytas. Äldre blir man och svagare lyser lampan. Känns så en dålig kombination.
 
Om du bryter lite i kanten mot gipsen och armaturen liksom vill lätta lite, så kan den komma ner med lite mer våld runtom. Dessa har liksom 2 fjädrar som spänner mot översidan, men pass på när ev en fjäder kommer ut, den är liksom en råttfälla och gör riktigt ont när den smäller på ett finger. Sen den typ du har kan vara en sådan som är helt igenom en armatur med fast ljuskälla som sägs och går inte att byta. Blir till att byta alla i samma rum då. ( bara skit med sådana billiga varuhuset ) Försök att få ner den, men var försiktig så du inte kvaddar gipskanten för mycket.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Markant svagare ljus kan bero på defekt LED. Byt diod eller hela spotten.
Som andra har sagt, spotten är sannolikt byggd för att bytas vid ev. fel.
 
J jonaserik skrev:
Om du bryter lite i kanten mot gipsen och armaturen liksom vill lätta lite, så kan den komma ner med lite mer våld runtom. Dessa har liksom 2 fjädrar som spänner mot översidan, men pass på när ev en fjäder kommer ut, den är liksom en råttfälla och gör riktigt ont när den smäller på ett finger. Sen den typ du har kan vara en sådan som är helt igenom en armatur med fast ljuskälla som sägs och går inte att byta. Blir till att byta alla i samma rum då. ( bara skit med sådana billiga varuhuset ) Försök att få ner den, men var försiktig så du inte kvaddar gipskanten för mycket.
Nu förstod jag inte svaret. Är det det första du skrev eller det andra?
 
B BYGGHANNA skrev:
Nu förstod jag inte svaret. Är det det första du skrev eller det andra?
Får det till 11.586 inlägg

men det är rätt råd. Du får byta hela spotten. Och det där är rätt sätt
 
Vad är "hela spotten"?

Hela armaturhelvetet eller?

Bara lampan?
 
B BYGGHANNA skrev:
Vad är "hela spotten"?

Hela armaturhelvetet eller?

Bara lampan?
Hela armaturen.
 
Det är 3 st LED-dioder i den och det brukar vara så att med den typen så måste hela armaturen/spotten bytas, går inte att byta ljuskälla ( sorgligt och kan bli dyrt ) De med utbytbar källa är för det mesta med endast en LED i, som på ett enkelt sätt vrides eller dras ned för byte, din är nog inte en sådan som synes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.