Jag ska byta blandare och kommod i badrummet. Nya blandaren är av märket Hafa och har två rörliknande ändar på slangarna med diametern 10 mm. Gamla blandarens rör är 8 mm i diameter och är anslutna till nån koppling. Andra sidan av kopplingen är rören 10 mm. (målade)

Vad behöver jag och hur gör jag?
 
  • Två metallrör kopplade till muttrar och plaströr mot en kaklad vägg. Tecken på korrosion eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nya klämringskopplingar för 10mm rör i bägge ändar behövs. Kromade om du känner för det. Men sen är det ju frågan om de nya slangarna räcker till ? Du får alltså kapa rören under de gamla kopplingarna.
Beroende på fabrikat kan det ju dock gå att byta halva bara och låta mutter och kona vara kvar på röret.
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Två nya klämringskopplingar för 10mm rör i bägge ändar behövs. Kromade om du känner för det. Men sen är det ju frågan om de nya slangarna räcker till ? Du får alltså kapa rören under de gamla kopplingarna.
Beroende på fabrikat kan det ju dock gå att byta halva bara och låta mutter och kona vara kvar på röret.
Tack för svaret!
Ok, typ två sådana här då kanske?
https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-krom-dy10xdy10

Jag blir lite orolig över att sätta en klämring på blandarens rör, jag menar det blir dyrt att köpa ny blandare om jag råkar klämma sönder den eller om det inte blir tätt. Finns det något alternativ där man kan ha nån packning eller nåt i den ändan istället för en klämring? Är detta en sådan som man skulle kunna ha till ovanstående?
https://www.bauhaus.se/halvkoppling-vatette-krom-invandig-dy10xg1-2

Är det ett problem att röret är målat? Måste jag slipa bort färgen innan jag klämmer fast den nya klämringskopplingen på röret?

Funderar även på om det inte hade varit bra att ha ventiler på rören också. Är detta ett alternativ till en klämringskoppling? Fungerar den på samma sätt med klämringar, fast den har en ventil också?
https://www.bauhaus.se/kulventil-vatette-rak-dy10xdy10-krom

Brukar klämringar medfölja eller måste de beställas separat?
 
Rickard.
Du kan använda kopplingarna eller ventilerna om du tycker det behövs och ja dom fungerar likadant med klämring, ingår muttern så ingår klämringen.

Färgen måste bort och det gör du lättast med fin smärgelduk eller sandpapper, tänk på att slipa runt röret för att undvika repor längs efter röret.

Du behöver inte vara orolig för klämring och halvkoppling är inte bättre. Vatette har väldigt lätta montageanvisningar att följa där det står allt du behöver veta.
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
Krilleman
Kör kulventiler, inget att tveka på för den ringa kostnaden. Ovärderligt när du väl behöver dom en julafton med släkten närvarande.

Glöm inte att följa monteringsanvisningen slaviskt.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf

Och det är aldrig fel att montera en stödhylsa 10x1 i befintliga rör då du inte har full koll på om dom är hårda eller mjuka.

Kul att Bauhaus har tagit in Vatette, det gör att fler kan köpa kvalitet även på en söndag!

Vatette-logo-2.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag kör på kulventiler. Måste såga av rören med en bågfil antar jag. Hur noga är det att det blir rakt? Sen behöver jag väl låta vattnet spruta ut lite innan jag kopplar på blandaren så det inte råkar komma in metallspån i blandaren menar jag.
 
Krilleman
Bågfil är att föredra då det är lättare att få i stödhylsan. Inte supernoga att det blir helt rakt, men avvik inte mer än någon millimeter på et 10mm rör.

Det är alltid bra att spola ur rören när man kapat med bågfil, men det är långt ifrån alla som gör det vid kapning.
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bågfil är att föredra då det är lättare att få i stödhylsan. Inte supernoga att det blir helt rakt, men avvik inte mer än någon millimeter på et 10mm rör.

Det är alltid bra att spola ur rören när man kapat med bågfil, men det är långt ifrån alla som gör det vid kapning.
Behövs det stödhylsor i blandarens rörändar också?
 
Krilleman
Nej, där får du inte i några stödhylsor.
Dessa ändar klassas som "slätända" i mässing.

Två metallflätade slangar med runda anslutningsändar som ligger på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kör kulventiler, inget att tveka på för den ringa kostnaden. Ovärderligt när du väl behöver dom en julafton med släkten närvarande.

Glöm inte att följa monteringsanvisningen slaviskt.
[länk]
...
Så nu har jag köpt allt jag behöver. Blev bara lite fundersam över om det är någon nackdel med att montera en ventil direkt på blandaren rörändar eller är det vanligt att man gör det?
 
Rickard.
A Andreas Heintze skrev:
Så nu har jag köpt allt jag behöver. Blev bara lite fundersam över om det är någon nackdel med att montera en ventil direkt på blandaren rörändar eller är det vanligt att man gör det?
Det är så man gör.
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
Ok, nu är tvättstället borta, men en av bultarna på varje sida som höll tvättstället verkar sitta i någon gummi-mupp som inte vill lossna riktigt. Gummit har börjat snurra när jag skruvar nu också. Hur får jag bort dessa? Hela tvättstället satt fast i väggen av två konsoller med två vanliga träskruv och en sådan här bult på varje sida. Tänkte återanvända dessa skruvar och bultar för att sätta fast den nya kommoden.
Duschhörnans vägg med skadad kakel, rostiga rördelar och söndrig fäste. Behov av underhåll eller reparation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstuga under renovering, väggmonterade stänger demonterade, tvättmaskinanslutningar synliga, kakelvägg, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två rörstumpar med korrosion sticker ut från kakelvägg, möjligtvis avsedda för vattentillförsel till blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Andreas Heintze skrev:
Gummit har börjat snurra när jag skruvar nu /QUOTE]
det är gummiexpander ta bort skruven och försök lirka ut dem om det inte går så får du skära bort kragen och putta in den i väggen
Köp Gummiexpander Rawl M4, M5, M6, M8, M10, M12 - VVS home.se (vvsobadrum.se)
 
  • Gilla
Andreas Heintze
  • Laddar…
Ja, så måste det vara. Får inte bort den, så jag får nog hämta vinkelslipen och kapa den och putta in den i väggen. Sen köpa nya sådana. Hmm vem säljer sådana? Hittar inget på sidorna för Bauhaus, Krauta, Jula, Biltema, Clas Ohlsson.
 
Redigerat:
Så ja, så skönt när det är klart! Tack för hjälpen alla!

Dags för nästa projekt, sätta upp duschvägg och dörr, samt byta dusch.

Ett modernt badrum med handfat, spegel, dusch, handduk och toalettartiklar. Neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.