G
Hejsan! Jag är ny i stryelsen för fotbollsklubben här hemma och vi är lite osäkra på vad för rätt vi har till marken där vårt klubbhus står som vi vet är kommunens mark via då den här upplåtelsen.
Begärde ut dokumentet för fastigheten hos lantmäteriet. Och jag bifogar infon under tomträttupplåtelsen.
Hur tolkar jag allt som står här? Något rörigt...
Skrevs in 2005.. ursprunglig period var 10 år..
2015 så klev uppsägningsperioden på 20 år in som löper ut 2034-12-31?
Vi är alltså 8 år in i vår uppsägningsperiod där vi då har 12 år kvar?
Har jag tolkat detta rätt?
Vad händer 2034-12-31 ? Förlänger man upplåtelsen då? Är det något att tänka på när vi nu är i uppsägningsperioden?

Tack!

MVH
 
  • Dokument om tomträttsupplåtelse: inskrivningsdag, akt, avgäld, gäller till 2034, med avseende på fastighet.
Redigerat:
En tomträtt är stark. Inte lika stark som att äga fastigheten, men stark.

För det första kan den bara sägas upp vart 20:e år eller mer sällan, för det andra krävs det särskilda skäl för att säga upp den, enligt 13 kap. 14 § jordabalken. Och om uppsägning trots allt sker måste fastighetsägaren lösa in eventuella byggnader om inte annat avtalats, 13:17 JB.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Hejsan! Jag är ny i stryelsen för fotbollsklubben här hemma och vi är lite osäkra på vad för rätt vi har till marken där vårt klubbhus står som vi vet är kommunens mark via då den här upplåtelsen.
Begärde ut dokumentet för fastigheten hos lantmäteriet. Och jag bifogar infon under tomträttupplåtelsen.
Hur tolkar jag allt som står här? Något rörigt...
Skrevs in 2005.. ursprunglig period var 10 år..
2015 så klev uppsägningsperioden på 20 år in som löper ut 2034-12-31?
Vi är alltså 8 år in i vår uppsägningsperiod där vi då har 12 år kvar?
Har jag tolkat detta rätt?
Vad händer 2034-12-31 ? Förlänger man upplåtelsen då? Är det något att tänka på när vi nu är i uppsägningsperioden?

Tack!

MVH
Första frågan är: är tomträtten faktiskt uppsagd av kommunen? De där 20 åren betyder ju att det är 20 år från det datum ägaren säger upp tomträtten. Om du inte vet: hör med kommunen.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
är tomträtten faktiskt uppsagd av kommunen?
Nej, det kan den inte vara. Markägaren får tidigast säga upp ett tomträttsavtal fem år före att det går ut.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Tack @Henningelvis och @Nötegårdsgubben !

Tack till er båda!

Ok, men då har jag lärt mig en del nytt här.
Så tomträttsavtalet i dagsläget går ut 2034-12-31. Men om Kommunen inte säger upp det 5 år innan, alltså 2029 vad händer då efter 2034-13-31? Förlängs det 10 år till?

Och OM nu kommunen säger upp det 2029.. blir det då en uppsägningsperiod på 20 år? Alltså blir vi uppsagda 2049 som tidigast?

Har jag tolkat det rätt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om det sägs upp så upphör tomträtten sista december 2034. Det ska då ha sagts upp 2–5 år före det, alltså under 2028–2030.

Sägs det inte upp inom den tiden löper det på med 20 år till till 2054. Sen 2074 osv.
 
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det sägs upp så upphör tomträtten sista december 2034. Det ska då ha sagts upp 2–5 år före det, alltså under 2028–2030.

Sägs det inte upp inom den tiden löper det på med 20 år till till 2054. Sen 2074 osv.
Ok, så då är det väl bättre att man redan nu fråga kommunen vad som avser göra. Eller ska man vara tyst och hoppas dom glömmer av datumet varpå det förlängs med 20 år till? :)
Fast som du säger, det ska finnas särskilda skäl också till uppsägning!
 
Kommuner hittar sällan på något oväntat. Kolla i översiktsplanen och om det finns pågående detaljplan för området. Om inte något särskilt nämns är du nog säker de närmaste 10 åren i alla fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hela meningen med tomträtter är att de ska vara säkrare än arrenden. Tanken är att man har nästintill samma rättigheter som vid ett ägande, men betalar en löpande avgift istället för en köpeskilling vid ett tillfälle.

Du kan i princip utgå ifrån att inget annat kommer hända än att avgiften höjs. Så länge det inte planeras att dra en ny trafikled eller liknande som även hade påverkat den som ägde marken genom inlösen/expropriation osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.