Hej, har en mellanvägg som ej är isolerad. Vill isolera den pga att det är oerhört lyhört mellan rummen.
Vet inte om det bara är gips eller om det är en OSB skiva bakom.
Men min plan är att riva gipset, om det finns en OSB skiva bakom så ska jag försöka återanvända den.
Isolera mellanväggen med glasull och sedan sätta OSB och gips.

Jag är nybörjade så vill bara dubbelkolla om detta låter rimligt eller om jag ska tänka annorlunda.

Är det någonting speciellt jag ska tänka på?
 
Är det ljudisolering du är ute efter är tyngd bra. Så mineralullsisolering dämpar något bättre. Dubbla skivor ger och så bättre dämpning än enkla.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F fixaochtrixa skrev:
Hej, har en mellanvägg som ej är isolerad. Vill isolera den pga att det är oerhört lyhört mellan rummen.
Vet inte om det bara är gips eller om det är en OSB skiva bakom.
Men min plan är att riva gipset, om det finns en OSB skiva bakom så ska jag försöka återanvända den.
Isolera mellanväggen med glasull och sedan sätta OSB och gips.

Jag är nybörjade så vill bara dubbelkolla om detta låter rimligt eller om jag ska tänka annorlunda.

Är det någonting speciellt jag ska tänka på?
*
Daniel 109 har rätt. Väggens vikt är av största vikt!
Enklast är att lägga på ett lager gips på båda sidor. Vill man öppna väggen kan man lägga i stenull.
Täta noga mellanväggen med fogmassa mot angränsande ytor. Sedan gäller det att öka vikten på väggen. En tumregel säger att om vikten fördubblas ökar ljudreduktionen med 5 dB. Flera lager gips ökar vikten. Man kan fylla i med ett extra lager gips mellan reglarna om man inte vill öka väggtjockleken. Fyll regelutrymmet med stenull.
Ännu bättre är dubbla förskjutna reglar så att väggens sidor inte är fästade till samma regel.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/innervagg/tra-och-stal/
 
Redigerat:
A
F fixaochtrixa skrev:
Hej, har en mellanvägg som ej är isolerad. Vill isolera den pga att det är oerhört lyhört mellan rummen.
Vet inte om det bara är gips eller om det är en OSB skiva bakom.
Men min plan är att riva gipset, om det finns en OSB skiva bakom så ska jag försöka återanvända den.
Isolera mellanväggen med glasull och sedan sätta OSB och gips.

Jag är nybörjade så vill bara dubbelkolla om detta låter rimligt eller om jag ska tänka annorlunda.

Är det någonting speciellt jag ska tänka på?
Det är bättre att sätta en extra gips på väggen samt mindre jobb
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Tack för responsen. Har borrat nu och kommit fram till att det bara sitter en gipsskiva.
Så jag river den, isolerar och sätter upp OSB+gips så borde det ju bli en markant skillnad och jag går OSB skiva bakom så att det är enkelt att hänga upp saker på den väggen.
Någonting speciellt jag måste tänka på? Med eluttag eller liknande? Är bara ett eluttag och inget annat på den väggen.
 
F fixaochtrixa skrev:
Tack för responsen. Har borrat nu och kommit fram till att det bara sitter en gipsskiva.
Så jag river den, isolerar och sätter upp OSB+gips så borde det ju bli en markant skillnad och jag går OSB skiva bakom så att det är enkelt att hänga upp saker på den väggen.
Någonting speciellt jag måste tänka på? Med eluttag eller liknande? Är bara ett eluttag och inget annat på den väggen.
Kanske ett eluttag till motstående rum?
 
J Jochi skrev:
Kanske ett eluttag till motstående rum?
Nej det behövs inte, har dock ett eluttag på en annan vägg i rummet som sitter mitt bakom sängen. Hade velat ha ett uttag på vardera sida av sängen. Det är dock en vägg som inte ska rivas utan bara behandlas och målas så det blir kanske utanpåliggande..
 
Slutade med 45 mm isolering, reglarna var 45 djup. Satte sedan osb och renoveringsgips då det blev problem om väggen hade blivit tjockare.
Tycker helt klar att det hjälpte. Mycket dovare ljud från andra rummet nu.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
F fixaochtrixa skrev:
Slutade med 45 mm isolering, reglarna var 45 djup. Satte sedan osb och renoveringsgips då det blev problem om väggen hade blivit tjockare.
Tycker helt klar att det hjälpte. Mycket dovare ljud från andra rummet nu.
Viktigt att det är lufttätt också, sätt lite latexfog om du inte redan gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.