Hej!
Jag ska beskriva min fundering och förhoppningsvis kommer vi på en lösning.
Jag har ett pannrum med flispanna och kulvert in till huset, jag har också grävt en kulvert till verkstaden 60m bort.
Idag shuntar jag ut ”samma” vatten till villan och verkstaden. Det görs genom att manuellt justera på pannan och sen ser jag vattentemperaturen på tur-ledningen. Pannan är ifrån 1978 så det är manuellt som gäller just nu.
Mitt problem är att den vattentemperaturen inte räcker för att få tillräckligt varm i verkstaden, så jag undrar om det skulle gå att sätta en shuntventil med nån slags termostat och styrning på värmrören som kommer in i huset, då kan jag shunta på varmare vatten ifrån pannan så att vattentemperaturen ökar i verkstaden.
Finns det nån vettig shuntventil att sätta i huset där värmekulverten kommer in för att få ner tempen på vattnet till elementen? Det kanske finns nån annan lösning?
 
Kanske behövs en kraftigare cirkulationspump till kulverten som går till verkstaden då avståndet är så långt? Fler och större radiatorer i verkstaden är kanske ett annat alternativ. Fläktkonvektorer brukar vara väldigt effektiva på att sprida värmen om en fläkt är ok.
 
Jag har en aerotemper i verkstaden och det funkar bra med befintlig cirkulationspump, dilemmat är att den inte blir så effektiv när vattentemperaturen är runt 40-50’c, jag skulle vilja ha en vattentemp ut ur pannan på ca 70’c, men då blir det 45’c varmt inne i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.