Har aldrig byggt altan tidigare, så har ingen aning om hur jag ska börja. Jag har kollat på Youtube och läst några halvkrångliga guider.

Jag har några frågor och ni får gärna ge mig övriga tips på saker jag bör tänka på!

1. Altanen ska vara i marknivå. Behövs det ändå plintar?
2. Hur ska jag tänka kring att ha kvar de markplattor som redan finns? Ska de grävas bort? Vad ska jag annars ha för underlag?

På bilden har jag ritat hur stor altanen ska vara.
 
  • Ett vitt hus med tegeltak, stenlagd gångstig, trädgård och en röd linje dragen i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju flera rätt sätt att bygga en altan. Jag hade lämnat markplattorna för dom har nog satt sig skapligt med tiden. Ev gräva bort lite gräsmatta. Sen hade jag i ditt fall om möjligt fäst en bärlina i huset och garaget och ställt resten på markplattor likt bilden. Efter att ramen är klar, inte glömma att kryssmäta och sätta strävor.
 
  • Träkonstruktion, betongfundament, ojämn mark, byggprojekt, utomhus, snickeri, stolpar, obehandlad furu, hantverk, konstruktionsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Förstagångsköparen skrev:
Har aldrig byggt altan tidigare, så har ingen aning om hur jag ska börja. Jag har kollat på Youtube och läst några halvkrångliga guider.

Jag har några frågor och ni får gärna ge mig övriga tips på saker jag bör tänka på!

1. Altanen ska vara i marknivå. Behövs det ändå plintar?
2. Hur ska jag tänka kring att ha kvar de markplattor som redan finns? Ska de grävas bort? Vad ska jag annars ha för underlag?

På bilden har jag ritat hur stor altanen ska vara.
Jag ska vara tråkig och störa och rek stenläggning istället. Nästan underhållsfritt, ruttnar inte och håller värmen bra sena sommarkvällar. Till din hustyp säger Stilpolisen att sten passar bäst :)
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Det finns ju flera rätt sätt att bygga en altan. Jag hade lämnat markplattorna för dom har nog satt sig skapligt med tiden. Ev gräva bort lite gräsmatta. Sen hade jag i ditt fall om möjligt fäst en bärlina i huset och garaget och ställt resten på markplattor likt bilden. Efter att ramen är klar, inte glömma att kryssmäta och sätta strävor.
Okej! Vet du någon bra guide på när man ska göra vad? Eller hur lärde du dig?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ska vara tråkig och störa och rek stenläggning istället. Nästan underhållsfritt, ruttnar inte och håller värmen bra sena sommarkvällar. Till din hustyp säger Stilpolisen att sten passar bäst :)
Men det är dyrt som satan och skitsvårt:rofl:
 
1 Det varor på underlaget men troligen inte.

2 Använd stenen som bas för altanen. Du får flytta ut några till ytterkanterna (eller skaffa fler/gräva för plintar) och då se till att göra ett stadigt underarbete. Fyll med sand/kross där (om) du tar bort stenar.
Det kan också vara så att du har nytta av mer sten t ex för en grillplats eller prydnadsmur så ta en funderare innan över hur mycket sten du lämnar kvar under trädäcket.
Iofs om du inte tar bort någon sten är det bara att lyfta bort trädäcket och få tillbaka den snygga och praktiska stenytan...
 
M Förstagångsköparen skrev:
Okej! Vet du någon bra guide på när man ska göra vad? Eller hur lärde du dig?
Jag lärde mig genom att bygga flera altaner med folk som vet hur man bygger altaner. Men jag tycker det är super att man försöker själv. Det finns som sagt hundratals videos på youtube där dom flesta gör en bra altan men på lite olika sett. Det bästa är väl om du känner någon som gjort det förr eller som kanske är snickare som kan vägleda dig. Du kommer stöta på små moment hela tiden där du kliar sig i huvudet och undrar varför det inte lirar eller om du verkligen gör rätt.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Jag lärde mig genom att bygga flera altaner med folk som vet hur man bygger altaner. Men jag tycker det är super att man försöker själv. Det finns som sagt hundratals videos på youtube där dom flesta gör en bra altan men på lite olika sett. Det bästa är väl om du känner någon som gjort det förr eller som kanske är snickare som kan vägleda dig. Du kommer stöta på små moment hela tiden där du kliar sig i huvudet och undrar varför det inte lirar eller om du verkligen gör rätt.
Är nyinflyttad så känner ingen här än! Får försöka själv.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Är nyinflyttad så känner ingen här än! Får försöka själv.
Du är ju alltid välkommen att ta lite bilder och ställa frågor här.

Kolla in essves hemsida.

https://trallsnack.essve.com/bygga-trall/
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men det är dyrt som satan och skitsvårt:rofl:
Nej, varken det ena eller det andra. Om du har en frisk och stark kropp och några vänner klarar du det. Köp beg Sten/skiffer på blocket tex. Du måste räkna noga på alla kostnader för altan och underhåll också.
 
Det finns en lång video på youtube från byggmax hur man kan bygga altan. Den är rätt vettig tycker jag.


Med dina förutsättningar hade jag lagt ramen på plattor på uteplatsen. Tycker Sommer visar ett bra sätt i sitt inlägg ovanför även om jag nog inte hade fäst det i huset i och med att du har bra underlag du kan ställa det på.

i grova drag kan du bygga en ram i exempelvis 45x145 sen sätta skruvreglar i ramen (ex 45x145) med 60cc där du sen skruvar trallen. I ram och skruvreglarna sätter du stödben som bär konstruktion i ex 95x95 (enligt sommars bild) som du ställer på plattorna på en distansplatta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.