Öppnar upp och tog bort den tunna träskivan till vägg och hittar detta, tegel och längst ner grövre sten. Överst är det som en hylla med bra djup in till murstock. I andra rummet till vänster sitter någon typ av spjäll i liten oval inbyggnad. Tror huset är från sent 1800 tal men vet inte exakt.

Kan här varit en bakugn en gång i tiden? I så fall, har de murat för den om den nu funnits rakt fram i bild? Lite snyggt som det är så funderar på snygga upp med nytt putsbruk, även om man är nyfiken vad som finns bakom.
 
  • Renoveringsarbete, öppen vägg, utsatt tegel, träreglar, inre struktur, byggnadsreparation, oavslutat arbete, installation eller ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i ett rum, tegelvägg delvis exponerad, byggavfall synligt, träreglar och en öppning i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt rum med ett träskrivbord mot en vägg och en tom väggkrok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakugnar brukar vara under en spiskåpa. Med så mycket trä dikt emot tror jag inte att det varit en ugn där. I nischen med spjället har det säkert stått en kamin. Är det eller har det varit kök i rummet där du öppnat väggen? Jag ser ingenting som jag tror har varit en bakugn.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var menar du att bakugnen ska ha varit?
Bakom den uppförda tegelväggen
 
A Avemo skrev:
Bakugnar brukar vara under en spiskåpa. Med så mycket trä dikt emot tror jag inte att det varit en ugn där. I nischen med spjället har det säkert stått en kamin. Är det eller har det varit kök i rummet där du öppnat väggen? Jag ser ingenting som jag tror har varit en bakugn.
A Avemo skrev:
Bakugnar brukar vara under en spiskåpa. Med så mycket trä dikt emot tror jag inte att det varit en ugn där. I nischen med spjället har det säkert stått en kamin. Är det eller har det varit kök i rummet där du öppnat väggen? Jag ser ingenting som jag tror har varit en bakugn.
Ja du har kanske rätt, i ena rummet har det suttit kamin. Men tänker mig att de i senare skede byggt för bakugnen att spiskåpan, med trä/tegel. Står man där bilden är tagen är ju så långt avstånd i murstock eller hur man ska säga, mellan två rum.
 
Här är en bild till
 
  • Renovering, tegelvägg muras igen, dörröppning, rörande byggmaterial, oavslutad konstruktion, inomhusmiljö, byggstök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymmet med den frilagda muren ser på sista bilden bara ut att vara någon slags hall eller korridor mellan andra rum. Det är inte ett utrymme där det vore praktiskt att ha en ugn. Är något av de angränsande utrymmena ett ens kök? Många hus byggda under sent 1800-tal byggdes med en bakugn. Men om det gjordes i ditt hus måste det ha varit på en annan plats.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Utrymmet med den frilagda muren ser på sista bilden bara ut att vara någon slags hall eller korridor mellan andra rum. Det är inte ett utrymme där det vore praktiskt att ha en ugn. Är något av de angränsande utrymmena ett ens kök? Många hus byggda under sent 1800-tal byggdes med en bakugn. Men om det gjordes i ditt hus måste det ha varit på en annan plats.
Jo det är ju så som jag också tycker det ser ut. Nuvarande kök där min vedspis står är i rummet på andra sidan, rakt fram sett ungefär. Sen rummet till vänster som är det stora rummet har någon mindre kamin stått. I det högra rummet också där ser det ut som något tidigare hål som satts igen i murstock…där jag nästa vecka får min kamin monterad
 
Hur ser det ut från köket då? Det är ju där luckan i så fall skulle ha funnits. Finns det en spiskåpa och järnspis på andra sidan muren är jag möjligen beredd att backa.
 
A Avemo skrev:
Hur ser det ut från köket då? Det är ju där luckan i så fall skulle ha funnits. Finns det en spiskåpa och järns pis på andra sidan muren är jag möjligen beredd att backa.
Så här ser det ut idag med min Husqvarna :)
Ett slitet kök med vita skåp, gaspis, fläkt och några rengöringsmedel på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tomt vardagsrum och kök med vit inredning, stora taklampa, trägolv och synlig matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inte utesluta det. Jag är ingen expert. Men det liknar inte hur det sett ut i de hus jag sett som haft bakugn.
 
M MNilsson1 skrev:
Bakom den uppförda tegelväggen
Det är inte typiskt för bakugnar att de "står ut" från murstocken, utan snarare är helt inmurade. Jag tror inte heller att det är en bakugn, med ledning av alla dina bilder.
 
  • Gilla
MNilsson1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte typiskt för bakugnar att de "står ut" från murstocken, utan snarare är helt inmurade. Jag tror inte heller att det är en bakugn, med ledning av alla dina bilder.
Inte?

Måste vara skillnader i landet då eller så missförstår jag dig. Vet en gård och en ruin i Västra Götaland som har precis så, en jättebula som går ut från murstocken på motsatta sidan köket. Ca 1.5 m i diameter.

Och har dessutom hört äldre släkting beskriva hur barnen sov på bakugnen vintertid. Också på bulan som stack ut ur murstocken.
 
Du har rätt i att det kan finnas lokala variationer!
Jag svarade ärligt talat utifrån ett smålands-centriskt perspektiv. Här är bakugnen integrerad i murstocken, både i äldre murstockar (med äkta spiskåpa) som är murade av natursten, och lite nyare av tegel.
 
  • Gilla
MNilsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.