Har idag delvis målat källargolv, typ grått med flingor. Tanken är att jag ska lägga klinker i hela källaren, vissa delar behöver flytats, vissa bitar är uppbilade och igengjutna efter stambyte. Vilken är rätt väg att gå? Behöver jag slipa ner färgen eller räcker det att prima? De delar som är nyligen gjutna behövs det någon väntetid?
Tacksam för tips och råd.
 
Jag skulle tagit bort färgen.
Det där med gjuningen är jag inte haj på, men när det gäller helgjutna plattor bör man vänta minst 3 månader innan man lägger på något golv.
Men du har ju bara bilat upp delar av golvet, så det bör ju vara andra förutsättningar då.
 
Vi har målat golv och vi tar bort så mycket vi kan/orkar innan vi lägger klinker. Vi har ganska kraftiga fuktgenomslag som får färgen att lossna, och det skulle vara dumt att inte ta bort färgen då eftersom fukten måste kunna vandra genom golvet.
 
Hej!
färgen här sitter bra, får i såfall frasa ner men frågan är om det är nödvändigt? det handlar om ca 100kvm det kanske räcker att gå över med stålborste på stora vinkelslipen för att rugga upp ytan? Vill ju gärna veta så man inte åker på att göra om hela läggningen...

Det jag funderade på med gjutningen är om rekomendationen 3 månader endast gäller för att gjutningen skall kunna torka ut vilken den troligen kan göra eftersom det inte är tal om något tätskikt, eller om betongen "rör" sig under första härdningsperioden och man därför kan få sprukna / lösa plattor?

mvh
 
Du bör definitivt ta bort färgen, lämpligast genom fräsning.

Man kan lägga keramik på betong efter en månad om man använder särskild fästmassa, efter tre månader med vanlig fästmassa.
 
Tack för hjälpen, låter som det är säkrast att fräsa bort eländet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.