electroluxaren skrev:
Det kan ju finnas undantag men jag kör mina i både gröna och blå så länge de gröna funkar
Bosch 18V?
 
Jag har nu fått upp ögonen för Julas Meec Tools och det känns helt omotiverat att köpa något annat? Verktygen har fina omdömen och sett till samma peng för verktygen jag köpt från Ryobi så får jag dels samma verktyg, fler och kraftigare batterier och ytterligare 4 stycken verktyg!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Antropocen och 3 till
  • Laddar…
Boschs batterier i AMPshare är ju kompatibla med flera märken, för hemmafixaren kanske mest intressant för kombon Fein och blå Bosch.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Bosch 18V?
Ja men även 12v
 
A
B ByggaByggahus skrev:
Jag har nu fått upp ögonen för Julas Meec Tools och det känns helt omotiverat att köpa något annat? Verktygen har fina omdömen och sett till samma peng för verktygen jag köpt från Ryobi så får jag dels samma verktyg, fler och kraftigare batterier och ytterligare 4 stycken verktyg!
hade en ny borrhammare som brann upp i handen på mig
En diamantsåg som höll 30sekunder
En kompressor som röstade sönder i ventiltoppen
Så nej aldrig mer detta kinesiska skit, tom en krokig skruvmejsel är bättre
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
B ByggaByggahus skrev:
Jag har nu fått upp ögonen för Julas Meec Tools och det känns helt omotiverat att köpa något annat? Verktygen har fina omdömen och sett till samma peng för verktygen jag köpt från Ryobi så får jag dels samma verktyg, fler och kraftigare batterier och ytterligare 4 stycken verktyg!
Jag har en Meec borrhammare som är i det närmsta odödlig. Jag har även en cirkelsåg som var krokig när jag packade upp den ur lådan. Med Meec vet du aldrig vad du får.
Fördelarna med både Meec och Ryobi är att du har råd att köpa alla verktyg.
Nackdelen är att du aldrig kommer lita på dina verktyg, och det kommer inte vara speciellt roligt att jobba med dem.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Man ska heller inte underskatta möjligheten att hyra vissa verktyg. Ofta rejält mycket bättre att tex hyra en Hilti om det ska borras eller bilas mycket än att titta runt med lågpris.

Sen är det faktiskt rent krasst så att man får vad man betalar för. De billigare märkena är lite lotteri vad gäller kvalitet och precision och ger sämre arbetsmiljö(vibrationer etc). Dyrare har jämn bra kvalitet och precision och håller länge med bättre arbetsmiljö.

Som ofta får man kompromissa. Jag har valt att satsa på blå Bosch över nästan hela linjen då det passar min budget och mina krav men skillnaderna mot tex dewalt är hårfina.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett gäng Blå Bosch för 12 år sedan och har sedan fyllt på med verkligen allt. Batterierna som är 12 år funkar fortfarande utan anmärkning och skulle säga att de är lika bra som de jag köpt i år.

Milwaukee är ett märke jag också har men där har 2st maskiner lagt av så detta märker kommer fasas ut.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nu för tiden blir det oftast det jag vill ha utan att spara in. Slutar oftast med milwaukee eller Festool.

Har fortfarande mycket blå Bosch men tycker inte riktigt deras grejer håller måttet längre så håller på o fasas ut. Batterier som glappar etc.
 
  • Ledsen
Handyman 2.0
  • Laddar…
Ett litet tips om plånboken får styra och att handla från Amazon är att titta på Bosch grön 12V, exempelvis Easydrill 1200 (med runda 12V batteriet). Dessa släpptes före blå 12v maskinerna men togs bort från svenska åf till förmån för den blå serien. Dock finns de kvar på den tyska marknaden. Batteriet är exakt samma som de blå men de gjort en skåra i plasten så de inte passar mellan serierna. Tror serien hette 10,8V när den såldes i Sverige.
Jag har 6-7 olika verktyg i den serien med ett gäng batterier sedan 8 år och inte sett någon tendens till sämre kapacitet i något av batterierna.
 
  • Ledsen
Handyman 2.0
  • Laddar…
boschkenta
B ByggaByggahus skrev:
Jag har nu fått upp ögonen för Julas Meec Tools och det känns helt omotiverat att köpa något annat? Verktygen har fina omdömen och sett till samma peng för verktygen jag köpt från Ryobi så får jag dels samma verktyg, fler och kraftigare batterier och ytterligare 4 stycken verktyg!
Det är skräp. Jag köpte meec först och de var tröga, svaga, plastiga, och gick sönder ganska snabbt. Så jag fick köpa om allt i dyrare märke (bosch blå) som är enormt mycket bättre och mer tåligt. Jag skulle säga att även Ryobi ligger farligt nära skräp, så köp inget billigare än det för du lär ångra dig sen.
 
Har inga särskilda erfarenheter, men kör på Bosch och Gardena. Köpte en slipmus från Ryobi, inget fel på den men ja, OCD. Köpte ny Gardena grästrimmer häromveckan när Hornbach hade kampanj på att Power4All-batteri ingick. Har man någon större glädje av det?
 
Jag köpte ett par borstfria DeWalt maskiner samtidigt som jag köpte huset. Det var riktigt fint att ha bra verktyg hemma, vi fick gjort mycket första året!

Samtidigt så lade jag bevakningar på prisjakt och blocket för de maskiner vi saknade, samt började utnyttja jul och årsdagar för att fylla på samlingen. "Ingen whiskey för mig i år, tack. Vad jag verkligen vill ha är ett litet DeWalt 2ah batteri." :)

På två år så har vi byggt en gedigen uppsättning och det känns som ren lyx varje gång man ska lösa ett problem, att ha rätt grejer och slippa klydda.

Min rekommendation, ifall du vill arbeta på huset själv, är att investera i lite bättre verktyg och låt det ta tid. Det behöver inte bli så äckligt dyrt om man kan utnyttja Black Friday, lagerrensningar och begagnatmarknaden.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
B ByggaByggahus skrev:
Jag har nu fått upp ögonen för Julas Meec Tools och det känns helt omotiverat att köpa något annat? Verktygen har fina omdömen och sett till samma peng för verktygen jag köpt från Ryobi så får jag dels samma verktyg, fler och kraftigare batterier och ytterligare 4 stycken verktyg!
Jag har haft två Meec.

En mutterdragare avsedd för hjulbyte. Den var vedervärdig att använda men den gjorde jobbet hyggligt och vägrade att gå sönder. Jag fick ge bort den för att bli av med den.

Det andra är en röd Meec, en murbruksvisp. Förutom att den låter som en stenkross och inte går att använda utan hörselskydd får jag ändå säga att den gör sitt jobb och inte är helt värdelös. Den kommer antagligen överleva mig.

....med det sagt skulle jag aldrig köpa en igen. Det som fattas på denna prisnivå är ergonomi och feel-good när man använder verktyget. Om det senare inte spelar någon roll för dig är det bara att köra på med vad som helst, men tillslut har man synpunkter på hur det känns när man byter chuck på skruvdragaren och hur avtryckaren känns mot fingret osv osv osv. När man kommit dit funkar inte de billiga prylarna längre.

Farsan har någon enkel Meec skruvdragare. Förutom att den lyckas snurra på biten så saknar den allt. Precis allt. Man får lite kräks i munnen bara man ser den.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Det är skräp. Jag köpte meec först och de var tröga, svaga, plastiga, och gick sönder ganska snabbt. Så jag fick köpa om allt i dyrare märke (bosch blå) som är enormt mycket bättre och mer tåligt. Jag skulle säga att även Ryobi ligger farligt nära skräp, så köp inget billigare än det för du lär ångra dig sen.
Meec eller Ryobi?
 
  • Gilla
Övrekrok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.