Har letat mig trött på svar på denna fråga.

Håller på att bygga ett uthus (uppvärmt förråd) på plint. Ca 20 cm mark till undersida golv, tight, men det får duga. Detaljplanen tillåter inte högre, om man ska ha vettig takhöjd invändigt.

Under 195 mm golvbjälkar är 22x95 mm tryckt trallvirke skruvat. Tänkte först lägga trossbottenskiva, men är ju sjukt mkt dyrare än 3 mm oljehärdad vaximpregnerad board (hornbach).

Frågan:
Funkar 3 mm oljehärdad vaximpregnerad board som trossbotten, om man spikar/klamrar fast läkt på insidan av borden som extra stöd? Finns några problem? Fukt? Möss? Hållfasthet över tid? Form över tid?
 
...eller funkar det att såga till 50 mm xps cellplast och lägga det i botten på facken. Sedan 145 mm mineralull ovanpå? Täta/limma skarvar med fogskum?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Efter att ha sett en del krypgrunder på fritidshus som står kallställda delar av året så hade jag skruvat upp 100mm styroform/frigolit underifrån och använt som trottbotten.
120-140mm skruvar med stora plastbrickor, finns sådana för ändamålet.
Skivorna är styva och håller garanterat isoleringen på plats, lim mot bjälkarna för extra säkerhet om man vill gardera sig. Eller använd brädor som "brickor"
 
Med ribbor som stöd lär 3mm masonit hålla. Jag är inte helt hemma på olika sorters cellplast. Har XPS slutna celler? Blir det inte i så fall något diffusionstätt ytterst? Det brukar man undvika.
 
Jag förstår det som att xps inte ska vara diffusionstät. Känner mig dock skeptiskt till hur den klarar sig från möss.

Går dessvärre inte att fästa xps under reglarna i nuläget. För lite plats till marken. I så fall får den ligga mellan reglarna.

Är mest inne på 3 mm board, med två bitar läkt per fack på 1300x555 och även häfta fast borden i kanterna, mot brädan som är stöd längs kanterna.
 
Jag hade uppfattningen att XPS var tätare än EPS. Men det är tydligen inte helt tätt för det. Mössen kan absolut gnaga sig igenom XPS. Risken med masonit är kanske att den inte håller formen utan glipar i skarvarna så att mössen kan passera. Om du limmar ribbor i ändarna på skivorna och lägger dem med lite överlapp borde det bli någorlunda mussäkert.
 
@Avemo syftar du på skarvarna mellan skivorna då, eller alla kanter, även de som ligger mot reglarna?

Min tanke är att skjuta fast ytterkanten mot trallbrädan som de vilar på. Eventuellt en sträng trälim mellan. Två läktbitar (555 mm långa) tvärs över varje fack, som boarden häftas fast i underifrån. Dessa för att boarden inte ska svikta.

Skarvar mellan board kan jag ju häfta/limma i en bit board som läggs över skarven?
 
Tänk på hur mycket jobb du skapar dig också. Jag menade skarvarna. Jag tror att du kan häfta och limma läktbitarna nära ändarna på masonitbitarna innan du lägger dit dem. Om boarden sviktar gör inte så mycket. Inte om den hänger ner på mitten heller. Det som kan bli problem är om två skivor intill varandra hänger ner olika mycket så att det blir en glipa. Men en trossbotten brukar inte vara något under av täthet.
 
Jag är tveksam till om 3mm är tillräckligt stabil. Den klarar definitivt inte genomtrampning under byggtiden. Väljer du en vanlig trossbottenskiva så är den anpassad för cc600 så du åker på max en delning av en skiva per fack. Med en 3mm skiva blir det en del spill per skiva som bör räknas in.

Så de pengar du sparar på en 3mm skiva för du ta i ökad mantid + risken att 3 mm-skivan saggar med tiden.
Hur stort uthus ska du bygga?
På landet körde jag med vanlig trossbottenskiva, 6mm oljehärdad. Här är en bild från förra året på det jobb jag gjorde 2013.
Inomhus byggplats med träbjälkar, isolering synlig, spånskivor, oavslutad konstruktion, byggmaterial, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var i byggvaruhuset igår och köpte material. Blev 4.8 mm oljehärdad board. 3 mm kändes väldigt sladdrig. Kommer ändå spika två bitar läkt per fack för att det ska hålla bättre över tid. Kapning löste jag på under en timme. Lade alla skivor i en hög och ett par snitt med cirkelsågen senare så var det klart.

Huset är på 26 kvm, är ju inte fråga om så stor yta. Blev ca 1/3 av priset, med väldigt lite spill :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.