Hej!

har en altan som målats med målarfärg av tidigare husägare. Hur får jag enklast bort färgen? På vissa delar har färgen nästan flagnat bort och på andra (under tak) är färgen helt intakt. Cirka 40 kvm.. helt novis på detta med maskiner, slipar, osv..
 
N
Är ju inte fel att informera om vilket material altanen består av,
bilder är inte heller fel, om man vill ha svar villsäga.
 
Självklart :)

Altanen är i trä. Här kommer lite bilder.
 
  • Solbelyst träaltan med rester av snö och reflexion av dörrfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solig altan, trägolv, svart runt bord, inbyggda lampor i vägg, grön gräsmatta i bakgrunden, skuggor och reflexioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka metoder har du provat själv?
 
raveper raveper skrev:
Vilka metoder har du provat själv?
jag har ännu inte provat något, men talat med personal i byggvaruhus som sagt att jag bäst får bort färgen genom slipning. Har ingen erfarenhet av denna typen av arbete alls sedan tidigare :)
 
Jag kommer att hyra utrustning från Bauhaus eller liknande och undrar exempelvis om en rondellslip räcker för att få bort färgen? Eller behöver men en ordentlig golvslip? Altanen är i relativt bra skick i övrigt, endast 5 år gammal.
 
Börja med att slipa någon kvadratmeter för hand så du ser hur det känns. Tråkigt att komma hem med hyrmaskin för att inse att pappren kladdar igen så fort man lägger an maskinen.
Det du också behöver se över är hur högt skruvarna sitter. Eventuellt måste du dra ner dem djupare om du ska kunna slipa utan att komma åt skruvarna.
Sen har du antagligen redan listat ut att altanen kommer se lite randig ut efter slipning. Du kommer aldrig kunna slipa mellan brädorna, utan där kommer du ha kvar färgen.
 
O
1 141kvm skrev:
Jag kommer att hyra utrustning från Bauhaus eller liknande och undrar exempelvis om en rondellslip räcker för att få bort färgen? Eller behöver men en ordentlig golvslip? Altanen är i relativt bra skick i övrigt, endast 5 år gammal.
Jag har inte färg på mitt trädäck men det är lite äldre och ”sol och regnskadat”.

Två träplankor med synliga ådror ligger på ett betonggolv, intill en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag provade att ta loss några brädor och slipa i garaget. Det krävs oerhört mycket jobb och jag kör både med plan- och excenterslip. Jag kommer inte gå vidare med att slipa ner till ”nyskick” utan kommer bara gå över det för att få bort det värsta.

Det jag vill ha sagt med det är att hyr en riktigt kraftig golvslip för du har ett rätt stort arbete framför dig.
 
Tack för svar! Det får bli att hyra en golvslip helt enkelt. Hur ska jag tänka kring kornstorleken på slippappret? Vi har en 1-åring som vi gärna vill ska kunna gå/krypa på altanen..
 
O
1 141kvm skrev:
Tack för svar! Det får bli att hyra en golvslip helt enkelt. Hur ska jag tänka kring kornstorleken på slippappret? Vi har en 1-åring som vi gärna vill ska kunna gå/krypa på altanen..
Jag körde 40 för att få bort det värsta och sen 120 för att få det ”lenare”. Det blev bra men jag är långt ifrån expert utan har mest läst här innan. Kan ju vara så att 40 är för grovt om man har en riktig slip.
 
Jag skulle ligga på knä och slipa med excenterslip, det fungerar. En sån av bra märke kostar en 1000-lapp.

En golvslipning fungerar sådär på trall eftersom brädorna inte är plana behöver du ändå gå på med en mindre maskin efteråt. En excenterslip är oavsett alltid bra att ha. Kornstorlek 80 och sen 120. Kommer bli väldigt lent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.