Hej!

Som nybliven pensionär har jag tänkt att börja snickra nu när vintern närmar sig och tid finns men jag behöver rådgivning vid val av utrustning. Jag är praktiskt lagd, har respekt för skarpa verktyg och maskiner, försiktig och noggrann.
Har läst en hel del här på forumet och imponerats av det kunnande som finns bland deltagarna så här bör vara rätt stället att få råd.

Val av maskiner beror ju på vad man tänker göra. Jag har tänkt mej snickra lite möbler och inredning, t.ex ta bort en vägg mellan vardagsrum och hall och göra om den till ett fast vitrinskåp.

Först trodde jag en kombimaskin skulle vara passande (var på mässa i Norrköping och tittade då på en Hammer) men 53.000 var i häftigaste laget. Nu har jag nog tänkt om och är mer intresserad av separata maskiner. Tror att en bordssåg (t.ex. Bosch PTS 10), en rikt- och planhyvel samt en överhandsfräs kan vara lämpligt att börja med.

Tänker jag rätt?
Kom gärna med förslag jag vill komma igång. I garaget ligger sedan flera år några kraftiga almplankor och väntar på bearbetning.
 
Jag borde inte svara då mitt första garage=snickarbod är några dagar från att monteras :), men jag skulle anse iaf det följande som bra grund maskinellt:

Klyvsåg
Kap/Ger-såg (gör att du inte behöver bamsebord på klyven och kan kasta )
Rikt&plan
Bordsmonterad fräs
Gärna kexmaskin men går fräsa också med rätt stål i ovanstående
Billig sticksåg eller cirkelsåg för grovt nerkapande till ungefärlig storlek av större ämnen
Borrmaskin
Excenterslip

Jag tänker dock mycket på repeterbarhet. Har man inte samma prio kommer man ganska långt med en skensåg från Festool. Grym precision men du får inte den där smidigheten i att kunna kasta upp fler bitar på din redan inställda maskin.
 
En bordssåg i stil med PTS10 är en mycket trevlig maskin att arbeta med. Men min rekommendation blir att köpa riktigt bra saker från början, det blir roligare då. Satsa på en blå bosch bordssåg (eller annat proffsmärke) istället för en grön.

En överhandsfräs är väldigt trevlig för tex möbelsnickeri, här är festool of1010 ett hett tips. Bygga eller köp ett bra bord att montera den i också.

Festool 55 eller 75 sänksåg är utmärkt för fina snitt.

Rikt- och planhyvel är inte heller dumt...här har jag för lite koll för att tipsa dig om märken

En del är väldigt förtjusta i bandsågar, ja ghar inte jobbat så mycket med dem o kan inte säga så mycket om dem. Detsamma gäller radialarmsågar, som jag vet att bland annat Kent i snickarboden är förtjust i.

En tormek våtslip eller sheppach kopia är en riktigt trevlig maskin för att hålla stämjärn, knivar osv. otroligt vassa.

Festools domino har jag aldrig provat, men den verkar vara helt gudomligt bra.

En bra nobex manuell gersåg kan vara ett lite billigare alternativ till en elektrisk kap/gersåg och den ger med rätt klinga mycket fina snitt.

Bra slipmaskiner komma du också att behöva. Festool Rotex 150 är en utmärkt slipmaskin. Komplettera med tex en multimaster så har du hörnslip och motoriserat stämjärn i ett.

Spånsug är toppen....vet inte riktigt vad som är bra här, men som vanligt rekommenderar jag en 3-fas variant.

Dammsugare är nästan omöjligt att klara sig utan. Skaffa med uttag så att den slår på när du drar igång verktyget, se också till att dammsugaren går några sekunder efter det att verktyget du jobbar med har slagits av. Sugstyrkan ska också gå att treglera på dammsugaren, och inte vara beroende av verktygets varvtal. Dessa 3 krav uppfyller tyvärr få billiga maskiner. Testa i affären. Festool är som vanligt ett mycket hett tips. Även festool mini är en riktigt kapabel dammsugare.

Elhandhyvel är inte dumt heller, men har man tid så är en manuell hyvel+rubank ofta ett rätt bra alternativ också. Ska du ha en elhyvel så se till att få en med lång sula så att den inte "dippar" när du kör över änden på din planka.

Köp bra handverktyg o vårda dem ömt. Japansåg är en personlig favorit.

//Daniel
 
Visst är det kul med bra verktyg, men man behöver kanske inte köpa det dyraste som finns (läs festool) då får man antingen ha gott om pengar eller nöja sig med en liten maskinpark.

En liten bandsåg är för övrigt himla trevligt, förutom de maskiner du redan räknat upp alltså.
 
Daniel_N skrev:
En bra nobex manuell gersåg kan vara ett lite billigare alternativ till en elektrisk kap/gersåg och den ger med rätt klinga mycket fina snitt.



//Daniel
Jag har en Nobex 180 Champion om jag minns rätt, köpte den när vi flyttade in i huset och skulle sätta nya lister på hela bottenvåningen, visst det fungerade men nog kändes det rackligt med 4+ meters lister.
Efter att jag köpte DW712 kap/gersågen har Nobex´en samlat damm i ungefär 1 år, satsa hellre på en bra elektrisk såg, den kan du använda till såååå mycket annat också, en 80 tänders klinga för finsågning och en 24 för grov. Det kör jag med och det fungerar klockrent.
 
[QUOTEJag tänker dock mycket på repeterbarhet. Har man inte samma prio kommer man ganska långt med en skensåg från Festool. Grym precision men du får inte den där smidigheten i att kunna kasta upp fler bitar på din redan inställda maskin.[/QUOTE]

Hej, med enbart sänksåg och skena har du rätt.
Men. Med festools mft bord (http://www.festoolusa.com/pages.aspx?docid=337) , får du likvärdig smidighet, +en hel del andra möjligheter.

Jag håller själv på att inreda mitt nybyggda garage till hobbysnickeri. Det är en del pusslande. Eller hur ?
Mina 40 m2 trodde jag skulle räcka o bli över.. Säkert.. Mitt hetaste tips blir rikt o planhyveln.
Med den kan man förvandla t,ex. råspont till dugligt ämne.
En spånsug rekommenderas till hyveln.

mvh//
 
Kemi skrev:
Jag har en Nobex 180 Champion om jag minns rätt, köpte den när vi flyttade in i huset och skulle sätta nya lister på hela bottenvåningen, visst det fungerade men nog kändes det rackligt med 4+ meters lister.
Efter att jag köpte DW712 kap/gersågen har Nobex´en samlat damm i ungefär 1 år, satsa hellre på en bra elektrisk såg, den kan du använda till såååå mycket annat också, en 80 tänders klinga för finsågning och en 24 för grov. Det kör jag med och det fungerar klockrent.
Jag förstår precis hur du menar, men precis som med en elektrisk kap/ger så måste ju långa arbetsstycken få stöd och själva sågen måste sitta fast ordentligt i bord eller liknande. Tanken med en manuell handlade väl egentligen mest om att spara pengar (som jag hellre hade lagt på en fin överhandsfräs tex) och att det faktiskt blir fina snitt.
 
Gimbal skrev:
Visst är det kul med bra verktyg, men man behöver kanske inte köpa det dyraste som finns (läs festool) då får man antingen ha gott om pengar eller nöja sig med en liten maskinpark.

En liten bandsåg är för övrigt himla trevligt, förutom de maskiner du redan räknat upp alltså.
Nej, det har du helt klart rätt i...man kan komma mcyket långt med billigare verktyg, och givetvis finns det gott om folk som snickrar finare saker med gröna bosch maskiner än vad jag gör med mina festool-maskiner...verktygen är långt ifrån allt. Men å andra sidan, om man ändå tänker lägga en hel del pengar, och tillbringa mycket tid med det så är det i min mening ofta bättre att köpa precis den maskinen man vill ha, istället för att tex köpa en förvisso bra blå bosch handöverfräs o sen komma på att man borde haft en festool så att man kunde använda skenan man fick till sin sänksåg. Sen tror jag att andrahandsvärdet procentuellt sett är betydligt bättre för festool än tex grön bosch, vilket kanske kan spela in lite.

//daniel
 
Tack, tack för alla tips och snabbt går det också men fler är välkomna. Tänk dock på att jag är novis och gärna ser att ni preciserar er, jag menar att jag inte förstår när ni t.ex skriver:
satsa på en blå bosch bordssåg (eller annat proffsmärke) istället för en grön
.
Vadå blå, har kollat på Bosch hemsida och där är alla gröna. Gör gärna länkar till de maskiner ni rekommenderar.
Jag tänker satsa på maskiner av bra kvalit'e, priset är naturligtvis inte ointressant men kvalit'e och tillförlitlighet går före.
 
Bosch har en blå och en grön serie, där den blåa riktar sig till yrkesfolk och den gröna till gör-det-självare.
Klicka på "Elverktyg hantverk/industri" för att komma till den blåa sidan. Eller här> http://www.bosch-pt.com/se/se/gw/start/index.htm

Personligen skulle jag titta på Festool om jag var ute efter maskiner för finsnickeri. Dom kostar mer, men dom ger också mer.
Har man lite plats så kanske deras CMS-system kan vara en intressant lösning: http://www.festool.se/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=1662&sLanguage=SE
 
Tack ACME nu förstår jag skillnaden på Bosch gröna och blå produkter.

GTS 10 ser ju väldigt intressant ut och går man till:http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10051&langId=-1&catalogId=10053&productId=100016291&N=10000003+90401+500744&marketID=401&locStoreNum=8125

kan man zooma in den rejält. Läser man sen reviews där blir man ganska övertygad om att det kan vara rätt köp (om det nu går att lita på).

Lite sur blir man då man kollar priser, på www.homedepot.com är det halva priset jämfört med här hemma.

Jag saknar tips och förslag om hyvlar och överhandsfräsar. Hoppas det kommer.
 
Jag fortsätter att pusha för tyskarnas produkter...
Om du menar handhållna elhyvlar så ta en titt på Festool's modeller. Jag använder båda och är mer än nöjd.
Den stora (som man får hålla i med båda händerna) har 82 mm hyvelbredd och tack vare att kuttern går hela vägen ut i ena änden så kan man hyvla med obegränsat falsdjup, och väldigt kantnära. Ingen annan hyvel klarar detta.
På Festool's hyvlar sitter också stålet lite snett i kuttern, vilket gör att hyveln skär bort material från ämnet istället för att hugga bort det som fallet blir med ett vinkelrätt monterat stål.
Jag har även skaffat deras stationäranordning med det större anhållet som kan lutas 90°-45°, och då fått en mer lätthanterlig hyvel framför allt till hyvling av mindre ämnen, lister o.dyl. Det har fungerat helt ok att rikta ämnen på den, även om den inte kan jämföras med en stationär plan-och rikthyvel.

När du tittar på amerikanska priser så tänk på att du bör kalkylera med att få betala tull och moms på varans pris inkl. fraktkostnaden.
 
ACME skrev:
Jag fortsätter att pusha för tyskarnas produkter...
Om du menar handhållna elhyvlar så ta en titt på Festool's modeller. Jag använder båda och är mer än nöjd.
Den stora (som man får hålla i med båda händerna) har 82 mm hyvelbredd och tack vare att kuttern går hela vägen ut i ena änden så kan man hyvla med obegränsat falsdjup, och väldigt kantnära. Ingen annan hyvel klarar detta.
På Festool's hyvlar sitter också stålet lite snett i kuttern, vilket gör att hyveln skär bort material från ämnet istället för att hugga bort det som fallet blir med ett vinkelrätt monterat stål.
Jag har även skaffat deras stationäranordning med det större anhållet som kan lutas 90°-45°, och då fått en mer lätthanterlig hyvel framför allt till hyvling av mindre ämnen, lister o.dyl. Det har fungerat helt ok att rikta ämnen på den, även om den inte kan jämföras med en stationär plan-och rikthyvel.

När du tittar på amerikanska priser så tänk på att du bör kalkylera med att få betala tull och moms på varans pris inkl. fraktkostnaden.
ACME: angående de snea stålen i festools hyvlar - märker du stor skillnad i ytkvalitet jmf med vanliga, raka skär?
 
Nej, ingen jättestor skillnad, men jag har iofs aldrig jämfört sida vid sida med en annan hyvel.
Däremot tycker jag att ljudnivån är märkbart lägre.
 
Har nog tänkt mej en stationär rikt och planhyvel och har förstått att bordets längd har betydelse för resultatet.
Och så var det det där med fräsen, en överhandsfräs som man gör ett eget bord till, kanske en Festool som verkar vara en populär fräs med många lovord här på forumet eller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.