Hej, så ser det ut på måndag får jag tillträde till min lgh (17/04)då det är ett dödsbo och lgh ej renoverad på 40år osv så lät säljaren mig att jag började riva få väck tapeter i förtid inget tilläggs avtal skrivits. Fick väck platsbyggda garderoben och suprise suprise, jag tror nästan 100% att det är svart mögel försökte suga det med dammsugare gick ej när jag rörde det så ramla den och smula sönder när jag kom för när för att ta en bild och ett andetag för mycket så hosta jag otroligt mycket.


Så vad ska man tänka sig göra notifiera mäklaren eller Brf föreningen? Är det något jag kan bara få väck själv eller måste man kalla in någon firma som ska sanera det? Vem står för sanerings kostnader jag eller säljaren?

Något annat ett sug/sus ljud kommer från den glipan i väggen som om det suger ut luft konstant med, är det något som ska vara så eller kan jag bara sätta en gipsskiva över det när jag ändå ska hålla på att spackla och renovera??

Tack för alla svar:D
 
  • Hörn av en byggnad med mögel och fuktsskador på väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka mellan två betongytor, möjligen en konstruktionsdetalj, med indikation på strukturella eller materiella brister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka mellan betongvägg och tak i gråa nyanser; tecken på strukturell skada eller sättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i betong vid hörn där två väggar och ett tak möts. Slitage eller strukturell skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringskaos med nedrivna skåpsväggar i en smal korridor, bråte på golvet, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel behöver väl något organiskt för att växa, men det där ser ut som stenväggar? Det du nämner om luft genom springan, det kan inte ”bara” vara sot och smutspartiklar som kommit in med uteluften? (Ungefär som att alla utemöbler i storstäder blir svarta av smuts efter någon säsong).
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ja tycker det ser ut som luftläkage genom sprickan i väggen, det ser ut som damm utifrån.
Var är det bakom väggen ??
Vanligt när tilluftsventiler täpps igen, då drar ventilationen luft från sprickor och otätheter.
Tvätta, foga hörnet, måla.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja tycker det ser ut som luftläkage genom sprickan i väggen, det ser ut som damm utifrån.
Var är det bakom väggen ??
Vanligt när tilluftsventiler täpps igen, då drar ventilationen luft från sprickor och otätheter.
Tvätta, foga hörnet, måla.
Isakare Isakare skrev:
Ja tycker det ser ut som luftläkage genom sprickan i väggen, det ser ut som damm utifrån.
Var är det bakom väggen ??
Vanligt när tilluftsventiler täpps igen, då drar ventilationen luft från sprickor och otätheter.
Tvätta, foga hörnet, måla.
Tack för snabbt svar!:love:

Grannens lgh är där såvitt jag vet, två meter till vänster och fram är mitt kök med luft ventilation.

Då var det enkelt ju:cool:(y)
 
Claes Sörmland
Håller med. I min ungdom bodde jag i en sån där 70-talslägenhet med motoriserad frånluft. Det var ett enormt undertryck i den eftersom den enda tilluften var en sån där vädringslucka vid sidan fönstret. Och gissa om alla stängde den vintertid. Man fick dra upp ytterdörren med kraft och tejpa nyckelhålen för att slippa ljudet från drag. Och i varenda minsta springa drog det in luft.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Fråga t ex brf-styrelsen om det finns fogmassa som innehåller PCB i huset, det användes bl a mellan betongelement, som skarven du visar på dina bilder.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Det är som sagt med största sannolikhet inte mögel.

Täta springan med något.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.