Hej! Undrar om det finns en lösning på spruckna apparatdosor. Alla apparatdosor i huset är från 60-talet och nästan alla har spruckit, vilket leder till att många strömbrytare och el-uttag lossnar eller sitter lite löst. Det är VP-rör som är kopplade till dessa dosor. Kan man byta dessa dosor på något sätt utan av riva ner gipsväggen?

Tacksam för svar
 
Redigerat:
L lindh333 skrev:
Hej! Undrar om det finns en lösning på spruckna apparatdosor. Alla apparatdosor i huset är från 60-talet och nästan alla har spruckit, vilket leder till att många strömbrytare och el-uttag lossnar eller sitter lite löst. Det är VP-rör som är kopplade till dessa dosor. Kan man byta dessa dosor på något sätt utan av riva ner gipsväggen?

Tacksam för svar
Väldigt konstig fråga :thinking:
Hade det varit utanpåliggande dosor hade jag kanske kunnat förstå det.
Men eftersom du skriver att det är VP rör så måste det handla om infällda.
Har aldrig varit med om det innan.
Ta bilder och lägg upp, skulle vara intressant att få se

Är det så att du läser El på gymnasiet och har fått i uppgift av din lärare att ställa en fråga på ett internetforum för att se vilka svar du får så be honom att han ger några bra exempel på hur ni ska ställa frågorna.
Då kanske den uppgiften kan bli relevant. Jag tror att han är ute efter att ni ska inse att ni inte alltid kan lita på de svar ni får på ett forum.
Dvs att ni ska lära er att bli källkritiska och inte lita på allt som ni läser på nätet.
Men en frågeställning som din gör att man drar öronen åt sig :cool:
 
Eventuellt skulle man kunna byta mot en rotdosa, men det kräver förlängning av rören. Jag skulle nog öppnat och bytt dosor undan för undan när ytan ska förnyas.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Väldigt konstig fråga :thinking:
Hade det varit utanpåliggande dosor hade jag kanske kunnat förstå det.
Men eftersom du skriver att det är VP rör så måste det handla om infällda.
Har aldrig varit med om det innan.
Ta bilder och lägg upp, skulle vara intressant att få se

Är det så att du läser El på gymnasiet och har fått i uppgift av din lärare att ställa en fråga på ett internetforum för att se vilka svar du får så be honom att han ger några bra exempel på hur ni ska ställa frågorna.
Då kanske den uppgiften kan bli relevant. Jag tror att han är ute efter att ni ska inse att ni inte alltid kan lita på de svar ni får på ett forum.
Dvs att ni ska lära er att bli källkritiska och inte lita på allt som ni läser på nätet.
Men en frågeställning som din gör att man drar öronen åt sig :cool:



Kan formulera om den. Apparatdosorna är infällda, dosorna har spruckit inuti vilket gör att klorna på exempelvis strömbrytaren inte kan fästa korrekt. Kan man byta dessa dosorna utan att riva ner gipsväggen där dosan sitter? Var god se bild.
 
  • Ett öppet eluttag med synliga kablar i en vägg, utanpåliggande installation, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
L lindh333 skrev:
Kan formulera om den. Apparatdosorna är infällda, dosorna har spruckit inuti vilket gör att klorna på exempelvis strömbrytaren inte kan fästa korrekt. Kan man byta dessa dosorna utan att riva ner gipsväggen där dosan sitter? Var god se bild.
Nej, du kan inte byta bara apparatdosan utan att ta upp en del av väggen.
Det är snudd på omöjligt för att allt ska sitta fast ordentligt.

Grön och svart plastkomponent med cylindriska kopplingar, möjligtvis del till bevattningssystem eller rörkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handlar du på billigt ställe typ Jem & Fix så ser apparatdosan ut såhär:

Svårt att byta utan att påverka ytskikt.

Blå och gul plastdosa med runda konturer och flera röranslutningar för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Finns i alla fall två alternativ här.

1. Byta till uttag och brytare som inte behöver fästas i dosan utan istället kan skruvas i vägg vid sidan om dosa.

2. Klart som fan det går att byta dosa utan att riva väggar. Jag är elekriker och har demolerat flera dosor utan att paja gipset nämnvärt och satt rot-dosa istället. Är det flera rör både uppåt och neråt är det kanske marigare. Men det går. Men jag har också fötts med gåvan att lyckas få in handen i 70-hål. Det är en förutsättning.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare, men med kompletteringarna att det dels är rätt vanligt att apparaterna har mer fyrkantiga metallplattor med hål i kanterna så att du kan skruva dem i väggen istället för använda klorna. Det är också möjligt att sätta en förhöjningsram ovanpå dosan. Dessa alternativ är bättre än att ha lösa apparater.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, du kan inte byta bara apparatdosan utan att ta upp en del av väggen.
Det är snudd på omöjligt för att allt ska sitta fast ordentligt.

[bild]


Handlar du på billigt ställe typ Jem & Fix så ser apparatdosan ut såhär:

Svårt att byta utan att påverka ytskikt.

[bild]

Tack för svar. Då vet jag
 
Krilleman
P Per-Elofsson skrev:
1. Byta till uttag och brytare som inte behöver fästas i dosan utan istället kan skruvas i vägg vid sidan om dosa.

2. Klart som fan det går att byta dosa utan att riva väggar. Jag är elekriker och har demolerat flera dosor utan att paja gipset nämnvärt och satt rot-dosa istället. Är det flera rör både uppåt och neråt är det kanske marigare. Men det går. Men jag har också fötts med gåvan att lyckas få in handen i 70-hål. Det är en förutsättning.
S Svante Svenson skrev:
Instämmer med föregående talare, men med kompletteringarna att det dels är rätt vanligt att apparaterna har mer fyrkantiga metallplattor med hål i kanterna så att du kan skruva dem i väggen istället för använda klorna. Det är också möjligt att sätta en förhöjningsram ovanpå dosan. Dessa alternativ är bättre än att ha lösa apparater.
Jag förstår hur ni menar. Men finns det "alltid" att skruva i fast material så nära dosan?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det "alltid" att skruva i fast material så nära dosan?
Jag har då aldrig varit med om att det inte fungerat.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår hur ni menar. Men finns det "alltid" att skruva i fast material så nära dosan?
Alltid och alltid, man får väl utvärdera från fall till fall. Det finns ju katastrofväggar där man är förvånad att något alls går att fästa, isf kan man ju bli tvungen att trycka in gipsbruk, eller fundera på att faktiskt riva upp väggen, fixa dosan och sätta igen. Men om det känns bra när man knackar eller att man vet att det är gips skulle jag känna mig rätt lugn med en sån operation.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.