I år ska odlingarna utökas med nya odlingsbänkar på totalt 12m2 odlingsyta. De kommer grundas med grenar, höstens skörd från kompostkvarnen och löv, lite kompost och gödsel så det finns lite som kan gotta till sig. Tänkte dock unna mig 20cm ny jord för att toppa upp med så det går att sätta ner något i år. Jag behöver alltså 2,4 m3 jord.

Men vilken jord ska jag ha? Det finns ju fler varianter av jord än damkläder på H&M?! Och vissa vill sälja på vikt, andra på volym och skillnaderna kan vara rejäla vilket gör att jag undrar vad man egentligen får och bör kolla efter?

Hos Bauhaus får jag trädgårdsjord på helpall, för 610 kr/m3 eller 1370 kr/ton
Hos Molnsätra får jag Växtjord A på lösvikt för 860 kr/m3 eller 720 kr/ton

Hur kan den ena jorden väga 1,2 ton per m3 och den andra 0,44 ton per m3? Packar Bauhaus luft eller vattnar Molnsätra sin jord?
 
S
Påsjord är baserad på torv.
Den är är nog mineraljord. Ska du köpa jord på lösvikt så kolla efter typ ”rabattjord”.
Alternativet är att hitta något stall och odla i hästgödsel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
I år ska odlingarna utökas med nya odlingsbänkar på totalt 12m2 odlingsyta. De kommer grundas med grenar, höstens skörd från kompostkvarnen och löv, lite kompost och gödsel så det finns lite som kan gotta till sig. Tänkte dock unna mig 20cm ny jord för att toppa upp med så det går att sätta ner något i år. Jag behöver alltså 2,4 m3 jord.

Men vilken jord ska jag ha? Det finns ju fler varianter av jord än damkläder på H&M?! Och vissa vill sälja på vikt, andra på volym och skillnaderna kan vara rejäla vilket gör att jag undrar vad man egentligen får och bör kolla efter?

Hos Bauhaus får jag trädgårdsjord på helpall, för 610 kr/m3 eller 1370 kr/ton
Hos Molnsätra får jag Växtjord A på lösvikt för 860 kr/m3 eller 720 kr/ton

Hur kan den ena jorden väga 1,2 ton per m3 och den andra 0,44 ton per m3? Packar Bauhaus luft eller vattnar Molnsätra sin jord?
Om du redan har jord i äldre bäddar så kan du väl ta en del därifrån? Sen ersätta det du tagit ur dem med kompost och gödsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.