Försök att vända på frågan, är det nödvändigt med skruvautomat?

Har du använt såna förut och är nöjd så bra, men jag tycker dessa automater bara ställer till med problem....banghead.gif
 
Vadå problem? Jag har en 6833 och det fungerar jätte bra.
Upptäckte att man även kan använda Biltemas skruvar. ;)





 
Tycker du att den bara ställer till med problem så har du nog aldrig testat en sådan någon längre stund. Klar jag har använt en sådan förut.. Det går ju minst dubbelt så fort med en automat än med en vanlig skruvdragare. Frågan e bara vilken som jag ska köpa??? Är det nödvändigt att kunna skruva i skruv som är längre än 41 mm??? Om man kör dubbelgips använder man väll 41 mm skruv så det borde väll räcka lr har jag fel???
 
ByggaNytt skrev:
Försök att vända på frågan, är det nödvändigt med skruvautomat?

Har du använt såna förut och är nöjd så bra, men jag tycker dessa automater bara ställer till med problem....[bild]
jag kan till viss del hålla med dig om detta..om man inte jobbar med det dagligen så har man ingen större nytta av en sådan..skall man bara bygga ett uterum eller dylikt till sig själv så tjänar du bara in 2minuter av kafferasten med en sådan jämfört med att plocka upp skruvarna ur verktygsbältet..
 
janssonj skrev:
Tycker du att den bara ställer till med problem så har du nog aldrig testat en sådan någon längre stund. Klar jag har använt en sådan förut.. Det går ju minst dubbelt så fort med en automat än med en vanlig skruvdragare.
Har nog satt ~50.000 skruv med (olika) automater och är inte så imponerad som du, helt enkelt!
Kör du inga utomhusjobb, typ altaner kan du nöja dig med 6833! Se till att få med något kampanjpaket - då ingår en massa skruv!

 
Jag lånade en skruvautomat när jag renoverade sommarhuset, skruvade golvgips m.m.
Otroligt vad snabbt det gick, ett långt rör till den så man kunde stå upprätt och skruva,
visst kärvade den några gånger men det var det värt.
 
Håller med båda parter här, för kör man med automater som inte är något vidare bra så sparar man inte mer än "2 min av sin kafferast" men om man använder kvalitet, typ hiltis eller Fein automater så slår det en enpetare med jväligt många skruvar på en dag. Speciellt med förlängare i tak.
Kan dock inte rekommendera makitas automater, för de har en väldig tendens att missa skruvarna framme i huvet vilket gör att använda dem sparar man ej nån tid med.
Nä, köp en hilti eller en fein så blir du nöjd.
 
Jag kan ju också ge min synpunkt då..

Fram tills nyligen har jag varit lite motståndare till automater just för att jag tycker de hakar upp sig och krånglar och så blir man ståendes och pilla med den..

För någon månad sedan skaffade jag dock en automat från Ebay, en Milwaukee DWSE4000MQ med SharpFire. Hur grymt som helst.. Hittills har jag visserligen bara satt 5000skruv men det är inte många som missat, och det har då berott på att man dragit skruven i en spik eller liknande..

Vill man sedan köra utan automaten är det bara att ta av själva automatdelen och sätta på en vanlig nos istället - vips har man en vanlig skruvdragare..

Alltså, jag näster skivorna med vanlig dragare, och sedan går jag efter när allt är satt och skruvar färdigt med automaten - och jag tjänare definitivt in mer än 2 minuter per kaffepaus - fast det beror iofs på hur ofta man tar rast ;)
 
Jag håller med Sville -Fein's automat rockar!
 
personligen anser jag att mest förlorad tid ligger på spackel helvetet som ska torka ;D

därför tror jag man som privatist tjänar mer på att köpa två groteskt bra batteriskruvdragare/borrmaskin
 
Glad att se att det inte bara är jag som är vansinnig över Makitas automater, Föredrar Feinen... men då skall det vara mycket gips, annars kan jag lika gärna köra med dragaren med djupstopp. Jag är lite trött nämligen på att hasa med en maskin till i bilen.

/Kent
 
Skruvautomat är rätt löjligt i ett enfamiljshus det är inte så mycket att gips liksom...Iofs kan det underlätta i taket något... Och som tidigare sagts Fein och Hilti är de jag testat som är värda namnet...Men å andra sidan tjänar man inte sä mycket tid...Jag menar en normal dag skall man enligt listan göra 8 kvadrat färdigvägg om man skall få ihop till saltet till gröten. Det är inte många skruvar det....det är 16 kvadrat gips ca 7 skivor...ca 40/skiva är 280 skruv....Men nu vill man ha ihop mer än saltet man vill upp i 150 spänn/timme då skall man montera 16 m2 färdiggipsvägg om dagen...å det blir hör och häpna 600 skruv.. Men det e klart man jobbar 2 och 2 då måste man upp i 32 kvadrat och det blir 1200 skruv om dagen...det ger 150 skruv i timmen alltså lite styvt 3 i minuten... Skruvar man inte fortare än så kanske man borde överväga automat:) Men å andra sidan man slipper ha skruv i fickan där ligger en del av vinsten... Nu har man varit enhetstids droppare...
 
mr Z>Mnjaa... en automat har sina fördelar eftersom man kan (eller skall kunna) trycka upp gipseländet och sen dra fast den utan att försöka hålla en skruv med en hand som man inte har *ler*
Är man två kan man ju klart fibbla med lösa skruvar en stund i alla fall men själv orkar man inte.
Att en automat som funkar snabbar upp jobbet är det ingen tvekan om men däremot skall man inte ha övertro på den. Den har en del fördelar som att hålla i skruven medan man själv kämpar med skivan, däremot blir man mer än förbannad när man skal lägga tre minuter på att få loss ett dyrt jädra band som fastnat och det ser ut som plockepinn i makitans nos. Sånt tar tid...

/Kent
 
Hur många här har kört med vanlig skruvdragare och sluntit på skruven med påföljden att bitsen körs in i fingret med all kraft? Helvetes jävlar vad ont det kan göra...att slippa den smärtan är värt 6000:-. Sen kommer tidsbesparingen och skrytfaktorn på köpet. Och skall vi droppa enheter så skall vi inte förglömma alla skruvar som ligger och nöter på byxfickorna tills en näve kastas pga att resten av paketet är någon annanstans.

Spikpistoler, bultpickor och skruvautomater är alla bra maskiner som sparar tid. Men så fort dom börjar krångla är man nere på samma antal spik/skruv som man hade hunnit montera "manuellt".
För min del väger det tyngre att det blir komfortablare att jobba. Man kan spika utomhus med handskarna på, eller ha andra handen ledig som någon nämnde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.