Hej,

Vi har precis flyttat in i vår nyinköpta villa. Efter att ha åtgärdat div små läckor så upptäcker vi att vattenmätaren tickar trots att vi inte använder något vatten. Befarar att vi har en läcka på något dolt vatten rör. Vad göra ? Kan detta räknas som ett dolt fel ?
 
Det bror nog på lite var felet faktiskt sitter, och hur gammalt är huset?

Jag misstänker att det kan anses höra till undersökningsplikten att upptäcka att vattenmätaren går även när alla vattenförbrukare är avstängda. En annan begränsning i "dolda fel" begreppet är att om man borde kunna misstänka att et fel kan finnas med ledning av husets åler och allmäna skick så är felet inte ett ersättningsbart dolt fel.

Dvs om du ahr en vattenläcka på ledningar från -40 talet så är det inte ersättningsbart, inte heller om man direkt kan se att en modern installation är ett hempul (dåligt skick, icke fackmannamässigt). Om det däremot visar sig läcka i ett hus som är ett par år gammaltr och det inte gicka att upptäcka på något sätt, så (kanske) går det som ersättninsgbart fel.

Allt därimellan är vanskligt att ha en åsikt om.

Jag tror att det första du måste göra är att försöka hitta läckan (ett vanligt ställe man inte tänker på är en läckande säkerhetsventil på pannan eller varmvattenberedaren). Sedan får man utifrån det försöka argumentera för om det kan vara ett dolt fel.
 
En viktig fråga -

OM de ni kköpt huset av sgt någonting om vattenläckor (vilket jag misstänker då du skriver att ni ådgärdat felra små) så kan det alldrig bli ett dolt fel. Då ökar er undersökningsplikt mycket, även om säljaren tyckt att det är ett par småläckor och sen visar det sig vara hela mellan taket.......
 
Jag skulle leta läckan i form av rinnande toalett.

/m
 
kexi skrev:
Kan detta räknas som ett dolt fel ?
Det beror på 2 saker.
1) Ni hittar felet.
2) Ni kan bevisa att det fanns där när säljaren överlämnade huset till er.
 
Genomrostad värmeväxlare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.