Hej forumet!
Jag har hittat en del trådar (säkert inte alla) kring detta. Så jag testar att göra en ny, för att se om jag får lite input.

Vi funderar på att öppna upp till nock på markerad yta (hall, kök och vardagsrum). Huset är ett klassiskt 70-tals enplanshus.

Är det möjligt? Finns det någon annan här som gjort detsamma eller liknande? Vad har ni för erfarenheten?
 
  • Byggnadsritning, bottenvåning, måttangivelser, tre sovrum, kök, badrum, vardagsrum, garage, mekanisk ventilation, skala indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag glömde kanske skriva det viktigaste, huset har fackverkstakstolar/W-takstolar.
 
Klart det går, du tänkte inte göra någon ändring på befintliga takstolar?

alltså bara öppna upp innertaket och inreda mot nock?
 
F Filipbs skrev:
Klart det går, du tänkte inte göra någon ändring på befintliga takstolar?

alltså bara öppna upp innertaket och inreda mot nock?
Precis, vi har även diskuterat att sätta en limträbalk i nock för att kunna ta bort takstolarna.

Men eftersom taket bara har en lutning på 27 grader så har jag inbillat mig att det kan bli lite mer wow-faktor att ha kvar befintliga takstolar och klä in dom.
 
Har en granne som har öppet till nock med fackverkstakstolar och spottar i underliggaren som skjuter ljus mot nock. Ser fräckt ut.

Men vilket jobb att ta bort takstolarna och ersätta med en limträbalk. Då börjar man ändra i bärande konstruktion och kräver en konstruktör som beräknar last samt bygganmälan (lov(?)) från kommun.
 
F Filipbs skrev:
Har en granne som har öppet till nock med fackverkstakstolar och spottar i underliggaren som skjuter ljus mot nock. Ser fräckt ut.

Men vilket jobb att ta bort takstolarna och ersätta med en limträbalk. Då börjar man ändra i bärande konstruktion och kräver en konstruktör som beräknar last samt bygganmälan (lov(?)) från kommun.
Ja, jag har förstått att det är ett mycket större ingrepp att ta bort takstolarna och sätta dit en balk istället. Dessutom tycker jag att det är snyggare att ha kvar dom.
Men i samband med detta skulle vi i så fall ta bort två väggar och ändrar man inte då i bärande konstruktion ändå? Det känns som väggen i mitten av huset borde vara bärande, eller har jag fel för mig?
Det hade varit roligt att höra hur andra gjort.
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsvåning med mått, rumsmarkeringar och areaangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna du har är självbärande så rent krasst kan du ta bort väggarna. Men du får kolla upp ett par parametrar innan, så som virkets dimension, snözon, spännvidd m.m

Läs mer här https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-12-27/

men ja, det bör vara fritt fram att ta bort väggarna.

Jag har själv w-takstolar och tagit bort en vägg som gått tvärsöver takstolarna :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Filipbs skrev:
Takstolarna du har är självbärande så rent krasst kan du ta bort väggarna. Men du får kolla upp ett par parametrar innan, så som virkets dimension, snözon, spännvidd m.m

Läs mer här [länk]

men ja, det bör vara fritt fram att ta bort väggarna.

Jag har själv w-takstolar och tagit bort en vägg som gått tvärsöver takstolarna :)
Aha, där ser man. Då har jag lite att räkna på innan läggdags ikväll :)
 
F Filipbs skrev:
Takstolarna du har är självbärande så rent krasst kan du ta bort väggarna. Men du får kolla upp ett par parametrar innan, så som virkets dimension, snözon, spännvidd m.m

Läs mer här [länk]

men ja, det bör vara fritt fram att ta bort väggarna.

Jag har själv w-takstolar och tagit bort en vägg som gått tvärsöver takstolarna :)
On what basis do you say that the truss is self-supporting and that the middle wall can be dismantled? Each truss is calculated for given conditions and it can be a case with a support in the middle. Just because you took down an interior wall in your home and it didn't collapse doesn't mean it will happen everywhere.
 
Remember the important thing: if and conditions permit your changes, regardless of whether you leave the truss or rework them, you change the way of insulating the ceiling. now the insulation lies on the ceiling, and then it will be in the roof slope. In case like yours now, "nock" are often not ventilated and this is required after alteration

PS
In my opinion, opening the ceiling without reworking the trusses is not a good idea. Especially when the cc is less than 1200mm
 
Redigerat:
S sturnus skrev:
On what basis do you say that the truss is self-supporting and that the middle wall can be dismantled? Each truss is calculated for given conditions and it can be a case with a support in the middle. Just because you took down an interior wall in your home and it didn't collapse doesn't mean it will happen everywhere.
du läste inte hela mitt inlägg?
[….Men du får kolla upp ett par parametrar innan, så som virkets dimension, snözon, spännvidd m.m…]
 
  • Gilla
Giuseppe916
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.