Hej,

jag står mitt i en renovering och har idag självdrag.
Jag funderar på att installera ett FTX, tillsammans med en luft/luft värmepump som jag har för uppvärmning enstaka radiatorer(el) i sovrum etc.
Räcker denna lösning och är den smart?
Jag vill såklart inte ha för hög elförbrukning och att bytta från direkt el till vatten är för dyrt.
Har även en äldre VVB som jag tänkt byta ut mot en ny med 200l.
 
Var bor du någonstans? Lösningen funkar kanon i södra Sverige!
 
C Carpetos skrev:
Var bor du någonstans? Lösningen funkar kanon i södra Sverige!
Hej Tack för svar.
Jag bor i Sthlm. För mig som är okunnig, kopplas LLVP med FTX ?
 
Mats-S
G George Omu skrev:
Jag bor i Sthlm. För mig som är okunnig, kopplas LLVP med FTX
Funkar utmärkt i Sthlm, jag kör den lösningen och bor i Sollentuna.

LLVP och FTX är två fristående system. LLVP kommer att ge din huvudsakliga värme, FTX:en återvinner en del värme ur frånluften, men det räcker inte enbart. Att köra massa eftervärme på FTX:en när du har en LLVP som huvudvärme är slöseri, LLVP ska sköta uppvärmningen själv, ingen extra eftervärme på din FTX.

G George Omu skrev:
luft/luft värmepump som jag har för uppvärmning enstaka radiatorer(el) i sovrum etc
Notera att LLVP inte har något med elradiatorer att göra. Normal placerar du inomhusdelen på ett smart sätt inne i huset så att luftströmmen kommer åt hela huset. Det innebär att konstant stängda dörrar inte är att rekommendera.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Funkar utmärkt i Sthlm, jag kör den lösningen och bor i Sollentuna.

LLVP och FTX är två fristående system. LLVP kommer att ge din huvudsakliga värme, FTX:en återvinner en del värme ur frånluften, men det räcker inte enbart. Att köra massa eftervärme på FTX:en när du har en LLVP som huvudvärme är slöseri, LLVP ska sköta uppvärmningen själv, ingen extra eftervärme på din FTX.


Notera att LLVP inte har något med elradiatorer att göra. Normal placerar du inomhusdelen på ett smart sätt inne i huset så att luftströmmen kommer åt hela huset. Det innebär att konstant stängda dörrar inte är att rekommendera.
TAck för svar, Då kanske jag ska gå på den lösningen. Känner du någon skillnad på elförbrukningen med denna lösning?
 
Mats-S
G George Omu skrev:
Känner du någon skillnad på elförbrukningen med denna lösning?
Stor skillnad, vi bytte vår 17 år gamla LLVP för två år sedan, bara det gjorde skillnad. Samma sak när vi bytte vår gamla "Bacho Minimaster" FTX 2008 mot den nuvarande roterande modellen, märktes klart på förbrukningen.

Så om du inte har någonting av det så kommer du spara många många kWh med att byta till den här energisnåla uppvärmningen.:cool:

Och när vi bytte vår VVB gav det en stor sänkning av elförbrukningen, den vi hade var från 1982 och läkte massor med värme ... helt plötsligt blev det svalt i tvättstugan, och ingen "bastu" på sommaren .-)
 
  • Gilla
George Omu
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Stor skillnad, vi bytte vår 17 år gamla LLVP för två år sedan, bara det gjorde skillnad. Samma sak när vi bytte vår gamla "Bacho Minimaster" FTX 2008 mot den nuvarande roterande modellen, märktes klart på förbrukningen.

Okej vad bra! Idag har jag självdrag med en gammal LLVP ca 15 år gammal.

ska bli spännade

Så om du inte har någonting av det så kommer du spara många många kWh med att byta till den här energisnåla uppvärmningen.:cool:

Och när vi bytte vår VVB gav det en stor sänkning av elförbrukningen, den vi hade var från 1982 och läkte massor med värme ... helt plötsligt blev det svalt i tvättstugan, och ingen "bastu" på sommaren .-)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Stor skillnad, vi bytte vår 17 år gamla LLVP för två år sedan, bara det gjorde skillnad. Samma sak när vi bytte vår gamla "Bacho Minimaster" FTX 2008 mot den nuvarande roterande modellen, märktes klart på förbrukningen.

Så om du inte har någonting av det så kommer du spara många många kWh med att byta till den här energisnåla uppvärmningen.:cool:

Och när vi bytte vår VVB gav det en stor sänkning av elförbrukningen, den vi hade var från 1982 och läkte massor med värme ... helt plötsligt blev det svalt i tvättstugan, och ingen "bastu" på sommaren .-)
Vilken VVB har ni bytt till?
 
Mats-S
hehe, det var 20 år sedan ... men när jag googlar nu så ser den exakt lika dan ut :)
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ttenberedare-metro-therm-modul-300-e/p-875929
Attans snygg design. håller än idag :)

300 liter är för mycket för oss nu, men vi fick den billigt av en röris som vi kände, eftersom det var en överbliven pga felbeställning av annan kund. Mycket nöjda med den, har aldrig strulat under 20 år.
 
B Boende45 skrev:
Vilken VVB har ni bytt till?
Vi har inte bytt vvb än, utan tanken är att göra det.
Varken ny LLVP, FTX eller VVB är köpt ännu men alla dom är tanken att jag ska ta tag i snart.
Har du tips?
Vi är 4 person i huset 1plan 140kvm.
 
Daikin, Mitsubishi är säkra kort enligt mig.
 
C Carpetos skrev:
Daikin, Mitsubishi är säkra kort enligt mig.
Även för VVB?
 
Nej nej, på värmepumpen, oklart vad som är bra där, är inte så bevandrad :) inbillar mig att man vill ha en hållbar VVB.
 
Mats-S
Bevisligen har min Metro VVB hållt i drygt 20 år, så det var nog inte så dåligt köp. Och som jag redan påpekat, grymt snygg dessutom, pryder sin plats i tvättstugan :geek:

Instämmer ang rekommendationen av LLVP, Mitsubishi Electric gör riktigt bra och hållbara LLVP. Jag valde Mitsubishi Electric pga att jag blev rekomenderad den av en oberoende installatör/reparatör som berättade att den LLVP:n är det minst reklamationer på (3 år sedan).
 
Nibe har väl helt okej varmvattenberedare. Finns i många olika storlekar och säljs typ överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.