Jag vill bygga en friggebod på en grusad yta (makadam tror jag) men jag vill inte ha ett enormt kliv uppåt in i boden. Golvbjälkarna är 45x120 så om de skulle behöva vila på plintar skulle golvet vara närmare 200 mm över omgivande nivå. Hur kan man förhindra det? Ska man gräva en grop och ställa huset inuti? känns inte bra med tanke på vattenavrinningen.
Vilka andra metoder finns?
 
sunnis
Gjuta en platta.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Tänkte också lägga en grund för en liten friggebod och tänkte höra om det här är en bra metod?

Tanken är alltså att gräva bort allt organiskt, jämna av med några cm makadam och padda. Sedan lägga på en frigolitskiva som går ut ca 30 cm utanför boden (hur långt bör den gå ut, är 30 cm lagom?). Sedan bygga en 30 cm hög gjutform och lägga på den stora frigolitplattan. Lägger sedan två 10cm-skivor frigolit i mitten av formen, armerar i sulan som uppstår mellan frigoliten i mitten och gjutformen och lägger på en armeringsmattan mitt i plattan som blir 8 cm. "väggarna" i sulan blir 20 cm, är det lagom eller för mycket? Vad tror ni om det hela?
3D-modell av grundläggning med makadam, frigolit och gjutform för en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En platta är för avancerat för mina behov.
 

Bästa svaret

Magnus E K
Om marken är plan från början och man vill ha plan mark utanför även senare så blir det nog lite knepigt. Jag har viss lutning på marken där min bod står, så två av sidorna (de utan dörrar) har bra avstånd till marken medan på den sida med portarna är gräsmattan (svagt lutande uppåt) praktiskt taget i nivå med golvet. Kommer antagligen bli fuktproblem där med tiden men ganska enkelt att renovera i så fall.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill bygga en friggebod på en grusad yta (makadam tror jag) men jag vill inte ha ett enormt kliv uppåt in i boden. Golvbjälkarna är 45x120 så om de skulle behöva vila på plintar skulle golvet vara närmare 200 mm över omgivande nivå. Hur kan man förhindra det? Ska man gräva en grop och ställa huset inuti? känns inte bra med tanke på vattenavrinningen.
Vilka andra metoder finns?
Hur gick det här Thomas? Har du byggt någon bod ännu? Vilken lösning blev det?

Jag är i planeringsstadiet för ett trägårdsförråd och vill också hålla insteget så lågt som möjligt.
Funderar på att: Gjuta en simpel sula ngn cm under gräsmattans nivå. Mura upp en sockel av leca som väggarna ställs på. Skippar golvbjälklag och lägger bara marksten som golv inne i förrådet.
Det blir alltså väldigt likt så som många gör grunden till växthus
 
S Stuff skrev:
Hur gick det här Thomas? Har du byggt någon bod ännu? Vilken lösning blev det?

Jag är i planeringsstadiet för ett trägårdsförråd och vill också hålla insteget så lågt som möjligt.
Funderar på att: Gjuta en simpel sula ngn cm under gräsmattans nivå. Mura upp en sockel av leca som väggarna ställs på. Skippar golvbjälklag och lägger bara marksten som golv inne i förrådet.
Det blir alltså väldigt likt så som många gör grunden till växthus
Ingen bod ännu. Anläggaren har gjort en makadamyta och satt in lecablock vars yta är i samma höjd som makadamytan. Blocken ligger i en position som angetts i en byggsats som jag tänkte använda.
När det blir aktuell så kommer jag att lägga syllar direkt på dessa block (med underlagspapp hela vägen). Pappen separerar då block/makadam från syllen och kommer att vikas uppåt på båda sidor.
Reglerna kommer att skruvas i syllen och om hela rasket börjar ruttna om 30 år är det enkelt att lyfta upp och byta syll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.