Hej,

jag har en enplans villa med betongplatta där jag just nu står inför en renovering av kök och badrum.
Jag hade en firma som filmade rören och det är gamla gjutjärnsrör från 1971.
Min fråga är bör jag göra ett stambyte eller räcker det med att byta enbart dom delar där jag renoverar?
Nu vet jag inte om rören sitter fast på betongplattan eller om dom går mellan regel. Men ett stambyte låter dyrt.
 
Allt beror ju på om de såg nå skador någonstans? Gjutjärnsrör i sig är annars fullt användbara.
 
S Stefan1972 skrev:
Allt beror ju på om de såg nå skador någonstans? Gjutjärnsrör i sig är annars fullt användbara.
Tack för svar.
Ja, firma ville ju påstå det. Det ända jag såg vid filmningen var att det fanns en del rost som fallit och grusigt men han såg inga hål. Påstod dock att det kan finns bakom rost etc.
Lite tillväxt långt in, men inget farligt att notera.
Dom har dock suttit där 50+ år, bör dom byta ändå i samband med renovering eller vågar jag bara byta brunnar och rör i själva badrummet och köket den bit jag renoverar dvs.
 
Kommer det bättre tillfälle att göra stambyte längre fram? Förr eller senare behöver det göras. Man pratar om livslängd på 60 år men det varierar förstås. Många håller längre.
 
du skulle kunna göra en Relining av dom för att slippa bytta dom
 
  • Gilla
George Omu
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kommer det bättre tillfälle att göra stambyte längre fram? Förr eller senare behöver det göras. Man pratar om livslängd på 60 år men det varierar förstås. Många håller längre.
Förmodligen inte med mig som ägare :).
Men antar att det blir svindyrt om det ska bilas ut till kommunledningarna?,
 
Fundera just på när du får ett bättre tillfälle att byta rören. 50 år är ändå det man räknar med att ett rör ska hålla, allt därutöver är ren lyx.

Jag bytte en del av mina rör i somras när jag dränerade och de rören såg ut så här efter 60 år. Det fattas alltså en 2-3 cm bred remsa i botten på röret under ett par meter. Som kontrast kan jag även tillägga att andra rör som jag bytt i samband med köks- och badrumsrenovering har sett nästan nya ut så det skiljer verkligen massor fastän de sitter i samma hus.

Byggarbetsplats med rör, metallprofil och grus. Grävning och infrastrukturarbete. Grovbyggfasen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Fundera just på när du får ett bättre tillfälle att byta rören. 50 år är ändå det man räknar med att ett rör ska hålla, allt därutöver är ren lyx.

Jag bytte en del av mina rör i somras när jag dränerade och de rören såg ut så här efter 60 år. Det fattas alltså en 2-3 cm bred remsa i botten på röret under ett par meter. Som kontrast kan jag även tillägga att andra rör som jag bytt i samband med köks- och badrumsrenovering har sett nästan nya ut så det skiljer verkligen massor fastän de sitter i samma hus.

[bild]
Oj, okej jag är med. Får kolla upp kostanden för att byta alla rör fram till kommunen då? allt relinening.
Blir kostsamt med jag kanske sover gott om natten :/.
 
Du kan väl byta en del i taget?
Jag har enplanshus med källare så när jag har renoverat kök, bad och wc har jag allt eftersom bytt rören ner till källaren och skarvat dem där med de gamla gjutjärnsrören. När vi dränerade förra året bytte vi rör mellan huset och gatan så nu ligger det en skarv från det under källargolvet. "Någon gång" ska jag byta alla rör som går under plattan men även då kommer jag ta det i etapper där jag tänker börja med tvättstuga och pannrum och då flytta skarven ett par meter längre in i huset innan jag gör den sista delen.

Så fundera över hur du kan dela upp ditt jobb i lämpliga delar så att inte hela huset och trädgården blir en enda arbetsplats.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Du kan väl byta en del i taget?
Jag har enplanshus med källare så när jag har renoverat kök, bad och wc har jag allt eftersom bytt rören ner till källaren och skarvat dem där med de gamla gjutjärnsrören. När vi dränerade förra året bytte vi rör mellan huset och gatan så nu ligger det en skarv från det under källargolvet. "Någon gång" ska jag byta alla rör som går under plattan men även då kommer jag ta det i etapper där jag tänker börja med tvättstuga och pannrum och då flytta skarven ett par meter längre in i huset innan jag gör den sista delen.

Så fundera över hur du kan dela upp ditt jobb i lämpliga delar så att inte hela huset och trädgården blir en enda arbetsplats.
Smart! Som ny husägare tror jag att jag övertänker ibland.
Ett alt. skulle alltså kunna vara att byta rören vid kök tvättstuga och badrum nu när jag ändå gör om där.
Och det som finns i garage och på tomten spara till annat tillfälle.
 
C
G George Omu skrev:
Blir kostsamt med jag kanske sover gott om natten :/.
Ja, riktigt dyrt blir det om du tar ytskikten först och sen kommer på att du skall göra ett stambyte.
Så passa på nu när tillfälle ges. Du får se kostnaden i relation till livslängden så inser man att det oftast inte blir särskilt dyrt. I synnerhet inte om man gör jobbet helt eller delvis själv.
 
C cpalm skrev:
Ja, riktigt dyrt blir det om du tar ytskikten först och sen kommer på att du skall göra ett stambyte.
Så passa på nu när tillfälle ges. Du får se kostnaden i relation till livslängden så inser man att det oftast inte blir särskilt dyrt. I synnerhet inte om man gör jobbet helt eller delvis själv.
okej, skulle din rekommendation vara att göra ett totalt stambyte till tomtgräns?
 
C
G George Omu skrev:
okej, skulle din rekommendation vara att göra ett totalt stambyte till tomtgräns?
Är svårt att svara på utan att veta mer, men jag skulle ta så stor del som är lämpligt utifrån förutsättningarna. Du kan ju alltid dela upp det i lämpliga i etapper.
 
  • Gilla
George Omu
  • Laddar…
G George Omu skrev:
okej, skulle din rekommendation vara att göra ett totalt stambyte till tomtgräns?
Det viktigaste är ju där ett läckage kan orsaka följdskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.