Hej,

Jag skulle vilja sätta en dörr mellan sovrum och klädkammare på övervåningen, så att man kan gå den vägen istället för via balkongrum.

Dvs, ta upp dörr vid röd markering och sätta igen vid grönt. Blått är redan igensatt och trapphuset till höger är rivet med trappan inomhus istället. Planlösning och rumsavdelning stämmer alltså inte riktigt. Jag hittar dock ingen nyare digital ritning..

Två våningsplanritningar, överstruken text, markeringar i färg, handritade anteckningar, arkitektonisk design, möjlig renoveringsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen i fråga är 260 cm.

Det finns ju ingen vägg rakt under men man ser väggen på tvärsnittet.

Ritningar av byggnad: sektion och situationsplan. Arkitektur, design. Skalor angivna. Enkel stil, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innervägg finns ju dock bara i den tredjedelen av huset, inte längre åt höger.

Bakom spånplattan finns såvitt jag kan se massivt trä, så djupt som jag borrat.. timrad vägg...?

Om jag tar bort golvlist så kan jag skjuta in ett pappersark under nedersta bjälken, åtminstone ca 6 cm. Om det är spånplattan jag stöter på, eller något annat, vet jag inte.

Här ser man hålet jag vill sätta igen och väggen där jag vill ha dörr:

Renovering i vindsutrymme med vitmålade snedtak, tapetserad vägg och snickerier, golvlagt trä, dammsugare, stege, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De stora sneda bjälkarna tänkte jag inte såga av ;)

För skoj skull, en bild på vinden över balkongrummet och bort mot utrymmet ovanför väggen. Inget direkt från taket vilar på väggen, men kanske bjälklag tvärs över (uppifrån och ner på ritning).

Mörkt vindutrymme, träbjälkar, isolering, ingen inredning, oanvänt, rör till vänster, spånskiva, möjlig förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tankar kring detta uppskattas! Är denna vägg sannolikt bärande?
 
BirgitS
Takstolarna går ner i kattvindsväggarna (garderoben, vind) och du kan inte ta bort dem. Men du kan troligen göra en dörröppning mellan två takstolar. Under förutsättning då att det inte är timmer utan plankvägg.
 
Jag tänker att de röda bjälkarna är samma på dessa bilder:

Vindutrymme med träbjälkar och isolering, markerade linjer indikerar kanske konstruktionsdetaljer eller mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusrenovering, mönstrad tapet, vit takpanel, trappa, byggutrustning, golvstående vakuum, rör på golvet, konstruktionsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna fortsätter inte ner i rummet vad jag kan se.

Så här ser det ut bakom spånskivan:

Del av skadad tapet, trä och pappersark på slitet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjal på träyta framför pappersbit vid solbelyst vägg; mätning eller markering; skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar vara liggande trä = timmer? Oklart hur tjockt, som sagt:

En hand håller upp en trådlös mus med utsikt till ett runt träföremål mot en belyst yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Den gröna kan väl inte gärna sluta mitt i luften utan den bör antingen gå ihop med den röda eller gå ner i golvet. Knepig konstruktion i alla fall så det kan vara bäst att en byggkonstruktör kollar på plats.
 
Redigerat:
Du har rätt, det kan den inte gärna göra, jag hade sett fel. Det är det gröna benet på takstolen på vinden som går vidare ner till det röda inomhus. Den är inklädd bakom två hyvlade brädor vilket gjorde att jag misstog dem för den två röda på vinden.

Två olika våningar med synliga träbjälkar, markerade linjer indikerar strukturella element eller nivåskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har dessutom kommit fram till att det bara (?) finns tre takstolar i takkonstruktionen:

Arkitektoniska ritningar av två våningsplan, bottenvåning och vind, för ett hus med rum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De går i kors och ovanpå dessa ligger bjälkar i nock (en på var sida om skorsten). Längs hela taket går ytterligare bjälkar och på dessa ligger takbrädorna (30x175mm), stående. Sen kommer takpappen.

Vid gaveln som saknar takstol är bjälkarna istället infällda direkt i väggen som jag gissar är timrad av rätt tjockt virke.

Vind med träbjälkar, isolering, liten trästege, oinredd, spindelväv, mörkt, byggnadens inre struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den eventuella bärande funktionen som väggen som jag vill sätta en dörr i har, finns ju bara i ca 1/3 av huset. Hur kan resten klara sig? :thinking:

Det har stått i hundra år så jag är inte så oroligt över att det är helt fel.

Eftersom du tyckte att det såg lite ovanligt ut är jag nu också nyfiken på byggsättet av tak och undrar om det har något namn..?
 
  • Mörkt vindutrymme, träbjälkar, isolering, plåtar på golvet, genombruten vägg, orörd skräprymd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Vi kan ju se om @heimlaga har tid att bidra med lite kunskap.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Annan input är också välkommen :)
 
Nya hål har sågats upp och det visar sig att det verkar finnas spontade plankor, ca 14 cm höga bakom spånskivan, gissningsvis ca 6 cm tjocka.

En träpanel som täcker en vertikal öppning i en vägg, med parkettgolv och ljusgrå vägg runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är glipor mellan plankorna, vilket jag tänker tyder på att de inte är lastade. Medhåll? Annars skulle ju lasten ligga enbart på fjädern om noten är så grund att plankorna inte kan tryckas helt ihop -- men det vore ju ett konstigt sätt att göra spont kan jag tycka.

Om jag lämnar översta plankan och har dörren under så kommer den iofs bli lite låg, men man kommer ändå få huka sig genom dörren.

Vad tror ni? Kan jag göra något ytterligare på egen hand för att undersöka?
 
Var står huset? Jag gissar på Medelpad eller Ångermanland. Om det är ett gammalt timrat hus så brukar hjärtväggen vara timrad ända upp till nock bredvid skorstensmuren. På den ligger sedan nocken samt de där andra stockarna halvvägs ned och på de ligger sedan taket. Ibland är dock kattvindsväggarna timrade och då bärande, men det kan då synas uppe på vinden. Så verkar det inte vara hos dig.
Vet du om rummet i mitten på övervåningen som är mot långsidan är original, eller om det är gjort senare? Alltså det rum där du vill sätta igen öppningen.
 
Huset står i Göteborgsregionen och rummet du syftar på är ett balkongrum med flackare tak än på övriga huset, och full ståhöjd i hela rummet. Ovanför "veranda" på ritningen finns alltså en balkong.

Jag vet inte riktigt när den tillkom eller om den är original, ska se om jag hittar några gamla bilder. Det är inget nytt påfund i varje fall.
 
Jag tycker att det ser ut som om du har ett åstak, alltså ett antal längsgående åsar som man sedan lagt bräder på. Det jag är fundersam över är upplaget. Åsarna brukar som sagt ligga på en hjärtvägg i mitten, men där du har balkongrummet finns ingen sådan vägg. Jag gissar att det rummet är tillkommet i efterhand. Man ser också på dina bilder att den takkonstruktionen verkar vara gjord av modernare virke. Alltså har man (förhoppningsvis) gjort någon annan form av upplag för åsarna och det är nog det du måste klura ut hur det är gjort innan du ger dig på att riva i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.