Nej, nu missförstod du vad jag skrev. Läs en gång till.

Det är volymrisken man slipper att betala för i ett förvaltat avtal jämfört med ett fast.
 
IdaBo
R Räknenisse skrev:
Och utan den risken -som en del nu fått se- i att det fasta avtalet löper ut vid en specifik tidpunkt som om man har utur kan vara mycket oförmånlig. Prissäkerheten är absolut under en fast tid sedan kommer om mycket stor momentan osäkerhet.

Jag ser en stor del av poängen med Jämtpriset som att den tar bort det värsta med rörligt pris (dämpar svängningarna) och det värsta med fast pris (risken när avtalen löper ut). De värdena hänger ihop med att man går in i avtalet med avsikt dra nytta av det just på lång sikt.
Jag tycker det sämsta med Jämtpris är att man inte har någon aning om hur priset kommer att vara från en månad till en annan. Har man rörligt kan man följa priset under månadens gång och ha koll på sin förbrukning kopplat till det - med Jämtpris blir det en obehaglig överraskning när månaden redan är slut (typ som de senaste månaderna när priset varit det dubbla mot rörligt).
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
K Kane skrev:
Enligt deras egen beskrivning av modellen "för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris". Definitionen på bra pris kanske kan ifrågasättas.
Långsiktigt bra. De hymlar ju inte med vad deras prismodell innebär, så otydligt vad de menar är det inte.

Sen kanske det inte stämmer överens med vad du anser är bra för dig. Det valet får man göra när man väljer om man vill köpa den prismodellen som de erbjuder eller en annan.
 
IdaBo IdaBo skrev:
Jag tycker det sämsta med Jämtpris är att man inte har någon aning om hur priset kommer att vara från en månad till en annan. Har man rörligt kan man följa priset under månadens gång och ha koll på sin förbrukning kopplat till det - med Jämtpris blir det en obehaglig överraskning när månaden redan är slut (typ som de senaste månaderna när priset varit det dubbla mot rörligt).
Då passar det inte till dina behov. Men upplägget är ju inte sämre än något annat för det. Det innebär bara att de kvaliteter som finns i det inte är värdefulla för dig.

För mig är totalkostnaden över tid det viktiga. Exakta fördelningen på enskilda månader är underordnad, likaså om jag vet den fördelningen i förväg eller inte. Alltså är samma kvaliteter mer värda för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu missförstod du vad jag skrev. Läs en gång till.

Det är volymrisken man slipper att betala för i ett förvaltat avtal jämfört med ett fast.
Jag håller med om att det du säger är en anledning till att ha sådant avtal. Därutöver anser jag att det finns fler skäl, som de jag nämnde. Min avsikt var att utveckla/komplettera ang. anledningar att ha detta avtal.
 
Den stora fördelen med Jämtpris är ju att vinsten hamnar i kommunens ficka och stöttar en fattig norrlandskommuns ekonomi :love:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra. Återkoppla gärna.
Skickade ett mail om återkrav på mellanskillnaden mellan jämtpriset och rörligt hos jämtkraft.
De motsatte sig kravet.
Så jag gick vidare på energimarknadsbyråns spår idag, anmälan till ARN och konsumentverket
 
Hur motiverar du ett sådant krav? Var marknadsföringen och informationen så vilseledande utformad att du inte förstod vilken typ av avtal du ingick?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur motiverar du ett sådant krav? Var marknadsföringen och informationen så vilseledande utformad att du inte förstod vilken typ av avtal du ingick?
Så här skriver Jämtkraft om jämtpriset:
Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper i förväg upp en del av elen för våra kunders framtida förbrukning, för att säkra upp ett jämnare elpris för kunderna.

Resultatet blir ett elpris som följer det rörliga marknadspriset men med målet att kapa de högsta pristopparna för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris. Tanken är att du, till skillnad från i ett fastprisavtal, ska få del av prisnedgångar på elmarknaden samtidigt som de högsta pristopparna pareras. Långsiktigheten i avtalet gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer du alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.

Inte alltid lägst för stunden, men bra på sikt alltså.

Jag anser att tjänsten Jämtpriset inte lever upp till beskrivningen då jag har betalat betydligt mer per kWh än om jag haft rörligt avtal hos Jämtkraft.
Hur ens individuella pris med Jämtpriset räknas fram finns det inga förklarande kalkyler över vilket ger en obefintlig transperens. Några prisnedgångar i elmarkanden har jag som kund inte fått tagit del av utan snarare betalat betydligt mer.
 
Så, hur motiverade du kravet?
 
D Daniel 109 skrev:
Så, hur motiverade du kravet?
Står i sista stycket i mitt inlägg.
Eller menar du hur jag räknat?
Jag pratade med energimarknadsbyrån innan jag begärde återkrav, de tyckte att jag skulle ta skillnaden mellan rörligt och förvaltat för att visa hur mycket sämre förvaltat varit. Och därmed trycka på missvisande marknadsföring.
 
Men det står ju tydligt att avtalet inte kommer att följa hastiga nedgångar inpris. Det är ju det som har hänt nu. Spotpriset är klart än vad terminspriset var. Det är då det blir så här.

Jag hamnade på ett förvaltat avtal trotts att jag tecknat ett rörligt. Elbolaget överlät sina kunder till ett annat bolag och avtalstyp helt enkelt. Men det sa jag upp just för att jag insåg att det här skulle hända. Men du insåg alltså inte vilken typ av avtal du ingick. Jag tror att det kommer att bli en uppförsbacke, informationen är inte så otydlig, även om inledningen ger en annan bild.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det står ju tydligt att avtalet inte kommer att följa hastiga nedgångar inpris. Det är ju det som har hänt nu. Spotpriset är klart än vad terminspriset var. Det är då det blir så här.

Jag hamnade på ett förvaltat avtal trotts att jag tecknat ett rörligt. Elbolaget överlät sina kunder till ett annat bolag och avtalstyp helt enkelt. Men det sa jag upp just för att jag insåg att det här skulle hända. Men du insåg alltså inte vilken typ av avtal du ingick. Jag tror att det kommer att bli en uppförsbacke, informationen är inte så otydlig, även om inledningen ger en annan bild.
Jag insåg vilken typ av avtal jag ingick.
Men när 5 månader av 6 är nästan dubbelt så dyra kan man inte påstå att det är långsiktigt bra.
Mars var också betydligt dyrare men jag sade upp avtalet till slutet av februari.
 
Jo, det kan man nog göra ändå.
 
Herregud. Du slösar bara med allas tid här. I extrema marknadssvängningar som aldrig tidigare skådats vill du hävda att trackrecord är dåligt över ett halvår?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.