Är i startgroparna inför ett köp av en luftvärmepump. Har försökt läsa information på forumet men jag har inte hittat svaren på mina frågor.

Placering:
Jag har tänkt att placera inomhusdelen över ytterdörren. Tanken är att luften ska strömma genom hallen, ut i vardagsrummet och eventuellt till kök och matplats. På vägen till vardagsrummet försvinner lite av värmen upp för trappen till övre plan. Fungerar detta i praktiken? För och nackdelar med det? Se bifogad planlösning.


Storlek:
Jag ska först och främst värma nedre plan och låta värmen stiga till övervåningen. Ska man dimensionera pumpen efter nedre plan eller både och? Nedre är på ca 86m2 och den övre på 62m2.
Räcker det med en 9:a här eller ska man investera i en storlek 12?

Märkesval:
Jag var inne på en Panasonics Sverigepump men efter att ha läst på forumet här så har det varit mycket problem med Panasonics värmepumpar. Är det fortfarande problem med dessa och vilka andra märken är bra?

Specifikationer:
Vilka värden är det man ska titta på först och främst när man letar efter en luftvärmepump? Ljudvolymen är viktig för mig men mycket av de andra värdena är för mig grekiska.

Förstår att det är svårt att ge råd i en sån här fråga eftersom det kanske mycket är tycke och smak, men alla tips är välkomna.

Tack på förhand!
 
  • planlosning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert på värmepump, tvärtom (!), men har nyss installerat en Mitsubishi golvmodell. Ljudnivån var också väldigt viktigt för oss och oroade oss en del innan, men efter att ha den "live" nu så kan jag säga den oron var helt obefogad. Vi har vår pump installerad i en matsalsdel men skulle inte ha något problem att ha den t.ex. i vardagsrummet om så vore fallet, nu när vi märker hur tyst den går, även på fullt blås.
När jag undersökte de märken som fanns tillgängliga så fanns det ett antal som marknadsför sig som "tysta", men i princip skulle jag nog tro att samtliga stora japanska märkena är mer eller mindre jämbördiga. Märkningen "sverigepumpen" på en del av panasonics pumpar har jag förstått är mer eller mindre missvisande och bara ett sätt att mjölka kunden på mer pengar.
Det finns nog värden som är viktigare än andra, men som sagt, köper man ett större japanskt märke så är de nog likvärdiga.
 
Generellt sett är det bättre att ta en större pump än vad man tror precis täcker behovet. Pumpen behöver då inte alltid köra för full kapacitet.
Mitsubishi Electric är den tillverkare som jag oftast hört från användare att de tycker den är tyst och deras modeller brukar få bra test resultat för ljudnivån.
 
Ser bara ett problem med montering i hallen det är att få värmen till övriga rum. Dom flesta pumparna blåser inte tillräkligt mycket för att transportera så mycket luft. Sen finns det en risk att den mättar sig själv med värme då det inte kommer nån ny luft från omkringliggande rum vilket gör att den varvar ner när den nått rätt temp. Går det inte att montera den ovanför altan dörren? Tror att det skulle vara en bättre placering. Då borde den värma både vardagrum matplats och kök. Sovrummet vill man ju oftast ha lite svalare. När det gäller värme till övervåning brukar det vara svårt att få upp värmen då det oftast är övertryck på övervåning. Har själv en värmepump placerad vid trappen och märker stor skillnad på tempen när man kommer upp, blir svalare ju högre man kommer. Kolla in varmepumpsforum.com där finns mycket om bästa placering.
 
Det där med att det är bättre med en lite större pump råder det delade meningar om...
Om en pump har störst verkningsgrad (COP) vid max effekt så är det nog lämpligast att välja en som kommer att ligga på max större delen av tiden.
Håller med om att ovan altandörren verkar vettigare men det lär då bli problem med att få sovrummet varmt.
Finns värmeförflyttare vilket kanske kan behövas för att få lite fart på luften till ovanvåningen.

Ett bra tips är att ställa en värmefläkt där man tänkt montera pumpen, låta den gå ett dygn och känna hur det känns.

På den boytan så låter det för mig som en 12'a alternativt två mindre pumpar. Billiga on/off pumpar är inte så dumma trots allt.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.